Muut havaintolaitteet > Jalustat ja seurantalaitteet

Puinen kolmijalka?

(1/5) > >>

pesa:

Hei

Soveltuisiko puinen kolmijalka kuvauskäyttöön?
Olen ymmärtänyt, että tärähdysten vaimennus on nopeampaa?

Pena

Tikkis:
Soveltuisipa hyvinkin. Esimerkiksi saarnesta, pähkinäpuusta tms. valmistettu puinen jalusta vaimentaa värähtelyt paljon  alumiinista tai teräksestä valmistettua jalustaa nopeammin.
   Valmiita laadukkaita puujalustoja myös tähtikäyttöön myy mm. saksalainen Berlebach (www.berlebach.de). Hinnat ovat melko suolaisia, mutta vastaavasti laatu ja tukevuus ovat erinomaisia.
   Jos valmiin jalustan hinta hirvittää, ei mikään estä rakentamasta itse puista jalustaa. Korkeudensäätöä kaipaava joutuu suunnittelemaan rakenteen hieman monimutkaisemmaksi, mutta puutyötaitoinen säästää tässä aimo summan.
   Ja onhan omatekemä aina oivallinen ylpeyden aihe. "Vom eigenem schlachterei! --- eli omasta teurastamosta" niinkuin saksalainen asian ilmaisisi.

Tikkis

Kaizu:
Kevyelle kalustolle olen käyttänyt vaaituskoneen ja teodoliitin puujalustoja. Ovat tukevia eivätkä "soi".
Nykyisin näissäkään ei enää käytetä puujalkoja vaan komposiitti sellaisia. Ne ovat värähtelyominaisuuksiltaan vastaavia kuin puiset mutta evät muuta mittojaan lämpötilan tai ilman kosteuden mukaan.

Kaizu

jaava:
Tuo värähleyominaisuus taitaa olla kaikkein tärkein, mihin tulee kiinnittää huomiota. Jos oletetaan materian vahvuuksien olevan riittäviä, ettei muodonmuutoksia tapahdu systeemin painon ja painopitseen siirtymisen takia.

Kova puu ei välttämättä ole systeemidynaamisesti parasta. Luulen ettei myöskään puu, josta viulunrakentajat haaveilevat, ei sovellu kolmijalkarakentamiseen. Ne alkavat värähdellä herkästi ja vaimenevat hitasti. Muistan kyllä koputelleeni puita, muttei mulle ole jäänyt mielikuvaa, erottaako eri puulajeissa korvakuulolta viulupput ja hyvin äänen sammuttavat puut.

Mulla on tarkoitus rakentaa tuohon omaani puujalat. Ajattelin tehdä höylätystä kakkosnelosesta. Yksi jalka muodostuu kahdesta vajaan metrin pätkästä, jotka liimataan/ruuvataan yhteen (tarvitaan siis yhteensä 6 kappaletta). Mitään pituudensäätöä en laita, koska sellainen on vaan yksi riski nitkahteluille ja ehkä värähtelyillekin.

Erityistä huomiota on kiinnitettävä liitokseen jalan ja kääntöpään välillä. Sen pitää olla tiukka.  Jalkojen alapäät sellaisiksi, että ne saa hyvän ja tiukan kontaktin maasta. Kolmijalan jalkojen väliin vempain joka sitoo ne yhteen lujasti - tähän ajattelin rakentaa vanerista komikulmaisen laatikon, johon mahtuisi akku sekä elektroniikka. Laatikon saa kiinni tukevilla pulteilla, joissa sormimutterit - tai sitten jonkinlaiset pikalukot.

JV

JV

Jarmo_:
Tuollaista puujalkaa olen kans aikeissa tehdä, osaisko kukaan
sanoa mistä voisin ostaa metallisen "hartian", sen osan mihin
seurantamoottori yms. tulee kiinni.
Ei oikein tahdo nettikaupoista löytyä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta