Yhtä pitkät valotukset?

Aloittaja poksu, 23.10.2008, 13:32:13

« edellinen - seuraava »

poksu

Moi,
jos olen oikein ymmärtänyt, niin esim. Registaxilla kun pinotaan kuvia päällekäin, on kuvien oltava valotukseltaan samanmittaisia.

Otin esimerkiksi andromedan galaksista 10 kpl 30 sekunnin valotuksia automaattisella valotusaika-toiminnolla, ja pinosin ne. Tulos ei kuitenkaan ollut hääppöinen koska
30 sekunnilla ei hirveästi signaalia saa vielä tarttumaan kennolle.

Haluaisin siis saada aikaiseksi pidempiä valotusaikoja käyttäen tätä kameran bulb-toimintoa.

Onko tämä valotusaikojen samanmittaisuus miten tarkkaan toteuduttava jotta kuvien pinottavuus säilyy?
Riittääkö esimerkisi ottaa bulb-toiminnolla sekunnin tarkkuudella samanmittaisia valotuksia? Sekunnin tarkkuuteen
sillä taitaa pystyä valottamaan kun seuraa valotusaikakelloa ja napsauttaa kiinni sopivalla hetkellä...

t. poksu


einari

En kyllä ymmärrä että siinä olisi sellaista rajoitusta että valotukset pitäisi olla samanpituisia.
Kuvakoko pitää kyllä olla sama (pikselimäärä).
Anyway, parempi perussofta ds-kuvien pinoamiseen on DeepSkyStacker.
___
Tapio

Kaizu

Valotusajalla on merkitystä jos erot ovat kovin suuria. Ohjelmat yleensä painottavat kuvia tasavertaisesti olettaen että niiden valotusajat (S/N suhteet) ovat samat. Jos erot ovat suuria korostuvat lyhyen valotuksen kohinaiset kuvat ja heikentävät kokonaisuuden S/N suhdetta.

Manuaalisesti pinotessa voi valotusaikojen erot huomioida. Manuaalisesti voi myös pinota eri kokoisia kuvia.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

Registax laskee pinottavista kuvista keskiarvoja. Tällöin valotusaikojen on syytä olla samat, ellei eri mittaisia ruutuja voi painottaa eri kertoimilla. Tällöin lyhyiden valotusten kohina korostuu niinkuin kaizu sanoi. Jos otat vaikka parin kolmen minuutin kuvia niin muutaman sekunnin heitot eivät kuitenkaan haittaa mitään.

Jos taas kuvien signaalia lasketaan vain yhteen, voi myös erimittaisia valotuksia pinota. Esim. IRIS pinoaa kuvat juuri siten, että ensin lasketaan kuvien summa ja jos arvot ylittävät 16 bitin maksimilukemat (niinkuin yli kolmea kuvaa pinottaessa käy), lopullinen kuva normitetaan takaisin 16-bittiseksi.

Registaxilla on helppo harjoitella (itsekin käytin aluksi registaxia) mutta suosittelen tosissaan ottamaan kuvat RAWina ja pinoamaan jollain softalla joka tukee 16-bittisiä kuvia. Ero on merkittävä. :)

poksu

Kiitos vastauksista!

Tosiaan olen vasta harjoittelemassa DS-kuvien ottamista ja niiden pinoamista.
Olen kuvannut otokset RAW-muodossa ja tallentanut niistä n. 4000x2200 -kokoiset
jpg:t jotka olen pinonnut registaxissa  :-\ , ei varmaan kovin järkevää toimintaa...

Registax tuli aiemmin tutuksi kun pinosin planeettavideoiden frameja, mutta
ilmeisesti tämä DeepSkyStacker olisi fiksumpi peli DS-kuvien pinoamiseen,
ja jospa sen käytönkin oppisi kohtuullisessa ajassa.

poksu

portsu73

Lainaus käyttäjältä: poksu - 23.10.2008, 17:14:12
Kiitos vastauksista!

Tosiaan olen vasta harjoittelemassa DS-kuvien ottamista ja niiden pinoamista.
Olen kuvannut otokset RAW-muodossa ja tallentanut niistä n. 4000x2200 -kokoiset
jpg:t jotka olen pinonnut registaxissa  :-\ , ei varmaan kovin järkevää toimintaa...

Registax tuli aiemmin tutuksi kun pinosin planeettavideoiden frameja, mutta
ilmeisesti tämä DeepSkyStacker olisi fiksumpi peli DS-kuvien pinoamiseen,
ja jospa sen käytönkin oppisi kohtuullisessa ajassa.

poksu


DeepSkyStacker syö suoraan raw-kuvia. Ei tarvi muuttaa miksikään.
Vaasa, Finland

Konustart 60/700
Optica 15x70
Canon powershot a530

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: poksu - 23.10.2008, 17:14:12
Tosiaan olen vasta harjoittelemassa DS-kuvien ottamista ja niiden pinoamista.
Olen kuvannut otokset RAW-muodossa ja tallentanut niistä n. 4000x2200 -kokoiset
jpg:t jotka olen pinonnut registaxissa  :-\ , ei varmaan kovin järkevää toimintaa...

Nojaa, musta tuo on järkevin mahdollinen tapa. Harmittaa kun en itse ottanut noita ensimmäisiä kuvia rawina vaan jpg:nä. Ei ne hassumpia frameja ollut ja nyt osaisi käsitellä paremmin jos olisi rawit tallella.

Lainaus käyttäjältä: poksu - 23.10.2008, 17:14:12
Registax tuli aiemmin tutuksi kun pinosin planeettavideoiden frameja, mutta
ilmeisesti tämä DeepSkyStacker olisi fiksumpi peli DS-kuvien pinoamiseen,
ja jospa sen käytönkin oppisi kohtuullisessa ajassa.

Suosittelen iristä. Se on hidas ja hermoja raastava ja hiton vaikea oppia, mutta touhu pysyy tosi hyvin hyppysissä ja sopii hyvin insinööreille ja muille propellihatuille. Jos osaat komentaa oikein, saat sen heittämään vaikka voltin.