Tähtiharrastus ja tähtitiede > Tietotekniikka

Kannettava pakkasessa

(1/7) > >>

mika:
Moi.Tuli hommattua uusi kannettava,ja pakkasessa en ole vielä koskaan kuvaushommia kokeillut.Onko hajoamisen vaara olemassa!?.Koneen mukana tulleessa käyttöoppaassa oli maininta,ettei saisi alle 5 asteen lämpötilassa käyttää.

J-M:
Ainankin vanhemmissa kannettavissa (selliasissa, oihin minä olen käsiksi päässyt) tuppaa näytöt vähän hyytymään kovassa pakkasessa. Jos valmistaja on sanonut, ettei saa käyttää alle viidessä asteessa, niin kannattanee uskoa. Ainakin takuulle voi heittää hyvästit. Aihetta liipaten: Siemensin vauvojen  itkuhälytintä (koko vehje on ihan vaipantäytettä) ei saa käyttää alle nollan lämpötiloissa :-\.

Toisaalta en kyllä ole kuullut kenestäkään, joka olisi koneensa käyttökelvottomaksi jäädyttänyt... Eikös joku täälläkin ollut viritellyt jonkun lämmitysjärjestelmän kannettavaansa? Muistelen ainakin vanhan foorumin ajoilta.

Furyan:
Juu. itsellä on kannettava ollut ulkona pakkasessa.  eniten siinä kovalevy ja näyttö saattaa kärsiä. itselläni on aina lampaan villat sun muut koneen ympärillä kylmällä ilmalla. mutta ihan paukkupakkasilla ei varmaan kannata käyttää konetta  ;D

GaryP:
Jos koitetaan tunkea epämääräistä sumeaa logiikkaa sekaan, niin kone kannattaa käynnistää lämpöisessä olosuhteessa ennen pakkaseen vientiä. Koneen tuottama lämpö varmasti pystyy yläpitämään toiminnot kunhan pääsee vauhtiin. Olen koittanut monesti käynnistää talvella pakkasessa autossa olleen kannettavan, turhaan. Vasta kun on päästy sisätiloissa yli nollan, on kone lähtenyt käytiin. Toinen huomioitava seikka on se että kone on myös joko palautettava lämpöisenä sisään ja annettava olla käynnissä jjonkin aikaa sisään tuomisen jälkeen jotta kosteus ei pääse kondensoitumaan kylmiin osiin, tai pakattava ulkona sammuttamisen jälkeen ilmatiiviisti ennen sisään vientiä ainakin muutamaksi tunniksi.

Kosteus tappaa kamerat ja tietsikat yhtälailla näissä olosuhteiden vaihdoksissa, joten samoja ohjeita kannattaa noudatella.
Korjatkaa ihmeessä virheet, tähän aikaan illasta alkaa ajatus pätkiä.

Kari

J-M:
Rahamiehillä on tietysti varaa näihin teollisuusmallin kannettaviin, jotka ovat vesitiiviitä ja kestävät iskujakin. hintavaade on vaan aika kova, eikä niitä ihan joka kaupasta saakaan. Vanhoja malleja voisi jostain konepajasta saada edullisestikin.

Itse joudun töissäni kiertämään konepajoja ympäri Suomen, ja aina joskus näitä näkee. Nykyään vähän harvemmin.

Pitääpä selvitellä vähän lisää...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta