Snowriver Observatory, Lumijoki A70

Aloittaja veka, 08.11.2008, 16:45:41

« edellinen - seuraava »

veka

Laitoinpa ajankuluksi kuvamateriaalia selostuksineen tähtitornistani sekä lisäsuunnitelmistani verkkoalbumiin osoitteeseen
http://picasaweb.google.com/veijokallio
Monikaan ei usko, että lähes 4m:n läpimittainen tornin kupoli on aikanaan hinattu yläilmoihin kokonaisena paikoilleen 3 miehen voimin kaltevaa tasoa pitkin vinssi ainoana apuvälineenä !
Torni ja kaukoputkilaitteisto ovat "vähemmän siistejä" ulkonäöltään ja tehty niukalla budjetilla pitkän ajan kuluessa, mutta eipä niitä ole tarkoitettukaan yleisönäytöksiin. Olen ollut ainakin kaukoputkilaitteistoni toimintaan vaativassa CCD -kuvauksessa varsin tyytyväinen. Tulevaisuudessa aion hyvällä säällä yrittää harrastaa CCD -kuvausta samanaikaisesti myös tornin lähellä olevan EQ6 Pro -jalustan avulla kaapeleiden välityksellä tornista käsin. Pitää varmaan hankkia uusi CCD -kamerakin sitä varten kun en saa toimimaan vanhaa HX 516 kameraani USB:n kautta ja Atik 16HR on käytössä 40 cm:n Newtonissani.

Veijo Kallio, tähtiharrastaja jo n. 35 vuoden ajan ja innokkuus sen kun kasvaa koko ajan.

Timo Kantola

#1
Lainaus käyttäjältä: veka - 08.11.2008, 16:45:41
Torni ja kaukoputkilaitteisto ovat "vähemmän siistejä" ulkonäöltään ja tehty niukalla budjetilla pitkän ajan kuluessa,
Jos laitteisto toimii, niin pimeän tähtikirkkaan taivaan alla ei ole kovinkaan paljon merkitystä laitteiston ulkonäöllä!
Minulle kelpaisi tuollainen 40cmF5 putki!

Systeemin ergonomia ja toiminta näissä itsetehdyissä värkeissä ei myöskään sivullisille aina aukea, mutta kun sen on itse suunnitellut ja rakentanut niin voi sanoa että laitteiston kanssa ei koskaan tule yllätyksiä , varmoja pelejä.

Tuosta 96cm sektorista - onko siinä kaksi kierretankoa (rinnakkain) taivutettu sektorin hammaskehäksi, ja kolmas kierretanko toimii matoruuvina ? Jos näin on niin..  Nerokasta! Jos ei ole rälläkkäää ja puikkohitsiä ihmeempiä työstölaitteita, niin tuolla keinolla saa "hlposti" ison sektorihammaskehän  :o
Timo Kantola

Tomu

Veijolle kiitos kuvien jakamisesta!

Mukava lueskella näistä itse tehdyistä havaintolaitteista, ne ovat vieläpä kaiken lisäksi niin symppiksen näköisiä verrattuna kaupallisiin härpäkkeisiin :)

-Tero
Tero Tomukorpi

veka

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 08.11.2008, 17:51:04
Jos laitteisto toimii, niin pimeän tähtikirkkaan taivaan alla ei ole kovinkaan paljon merkitystä laitteiston ulkonäöllä!
Minulle kelpaisi tullainen 40cmF5 putki!

Systeemin ergonomia ja toiminta näissä itsetehdyissä värkeissä ei myöskään sivullisille aina aukea, mutta kun sen on itse suunnitellut ja rakentanut niin voi sanoa että laitteiston kanssa ei koskaan tule yllätyksiä , varmoja pelejä.

Tuosta 96cm sektorista - onko siinä kaksi kierretankoa (rinnakkain) taivutettu sektorin hammaskehäksi, ja kolmas kierretanko toimii matoruuvina ? Jos näin on niin..  Nerokasta! Jos ei ole rälläkkäää ja puikkohitsiä ihmeempiä työstölaitteita, niin tuolla keinolla saa "hlposti" ison sektorihammaskehän  :o
Hitsasin tosiaankin kaksi pitkää kierretankoa toiselta puolen kiinni toisiinsa ja aloin taivuttaa tankoparia vähitellen sektorin kaarelle hitsaten sitämukaa kiinni sektorin alapuoliseen rautaiseen tukikehikkoon. Sahasin sektorin kaaren ensin paksusta vanerilevystä ja hioin kaariosan mahdollisimman tarkasti ympyräkaareksi. Tämän jälkeen kiinnitin sen rautaiseen tukikehikkoon akselipantoineen kiiinnihitsattavien pulttien ja naulojen avulla. Kierretankoparin taivutuksessa käytin järeitä ruuvipuristimia. Hitsauksen aikana vanerilevy syttyi muutaman kerran tuleen, mutta onneksi sammutusvälineet olivat lähellä :D. Ulkopuolista teknistä apua tarvitsin vain kierretangosta tehdyn matoruuvin päiden sorvaamisessa laakereille sopivaksi sekä steppimoottorin akselireiän sorvaamisessa. Näistä olisi muutoin voinut tulla suuri jaksollinen virhe seurantaan.
Kaikenlaisten taipumien välttämiseksi hitsailin muutama vuosi sitten kaukoputkelle uuden "luurankorakenteen", jossa pääpeilin etäisyyttä apupeilistä pystyy säätämään muttereita kiertämällä lähes 10 cm. Pääpeili lepää 18 -pistetuennalla varustetussa rasiassa, enkä ole huomannut mitään kuvavääristymiä putken ollessa eri asennoissa. Koska jalusta on osittain lattian alla, etsimen läpikin yltää katsomaan lähes aina, korkeintaan joutuu käyttämään n. 15 cm korkuista koroketta jalkojen alla.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: veka - 08.11.2008, 16:45:41
Torni ja kaukoputkilaitteisto ovat "vähemmän siistejä" ulkonäöltään ja tehty niukalla budjetilla pitkän ajan kuluessa, mutta eipä niitä ole tarkoitettukaan yleisönäytöksiin. Olen ollut ainakin kaukoputkilaitteistoni toimintaan vaativassa CCD -kuvauksessa varsin tyytyväinen...

Tuo taitaa olla sellainen elämän mittainen Projekti isolla P:llä...  :D 
40cm ekvatoriaalinen Newton on hulppean kokoinen havaintoväline ja mikäs sen parempaa kun sellaisen olet itse kokonaan alusta loppuun tehnyt. Turhaan siis vähättelet oman systeemisi ulkonäköä, sillä jos se kelpaa sinulle ja täyttää toiveesi harrastusvälineenä, niin miksei se kelpaisi siis meille muillekin. Tuollainen observatorio on vaatinut tekijältään asialleen omistautumista, pitkäjännitteisyyttä ja tolkuttoman määrän työtunteja, mikä jo sinänsä herättää kunnioitusta. Kiitos siis tähtitornikuvien ja muun lisä-infon jakamisesta :)
- Timo Inkinen