Valo ilmiö havainto

Aloittaja Tähtiportti, 03.11.2008, 22:54:55

« edellinen - seuraava »

Tähtiportti

Hei,

Kirjoittelen tälle foorumille ensimmäistä kertaa ja havainto yhdestä valoilmiöstä.
Tähtitaivaan ilmiöitä tulee seurattua jonkinverran ja ainahan nämä taivaalla
sattuvat tapahtumat innostavat eteenpäin.
Lähes vastaavan havainnon tein vajaa pari vuotta sitten taivaalla.

Tänään illalla 3.11 n.klo 17.30 aikoihin havaitsin taivaalla pistemäisen valo ilmiön Kokkolassa.
Olin kävelyllä ja satuin katsomaan taivaalle ja havaitsin kirkkaan valopisteen taivaalla.
Ajattelin, että näkyypä Venus planeetta tänään harvinaisen kirkkaana ja isokokoisena.
Venus planeettaa olen havainnut useaan kertaan, silloin kun se on näkyvillä.
Havaitsemani kohde oli Venus planeetan kokoinen, niin kuin se näkyy parhaimmillaan.
Kävin Ursan sivulla, mutta Venus planeetta ei vielä ole havaittavissa.
Valoilmiön kesto oli lyhyt ja kohde alkoi pienetä, kunnes katosi kokonaan näkyvistä.
Kohde pysyi koko ajan paikallaan, eikä liikkunut, kuten satelliitit, tähdenlennot tai meteori.
Kohde oli noin 70 asteen korkeudella taivaalla ja suunta idän ja kaakon välillä kahden kirkkaan
tähden välissä.

En osaa sanoa mikä tässä voisi olla kyseessä.
Onko mahdollisesti jokin paikoillaan pysyttelevä, hitaasti liikkuva satelliitti tai avaruusasema ?
Vai mahdollisesti Ursan uutisissa mainittu avaruus aseman pala, jonka pitäisi törmätä maan
ilmakehään nyt ihan lähipäivinä ?
Toivottavasti mahdollisimman moni olisi havainnut tämän saman valoilmiön.
Itse havaitsin tätä ilmiötä arviolta muutaman sekunnin siitä alkaen, kun se otti silmään.
En siksi osaa sanoa kuinka tämä ilmiö alkoi ilmestyikö se tyhjästä pistemäisenä, jonka jälkeen se
alkoi suurentua. Olisiko se ollut vielä isompikin ennenkuin huomasin sen.
Silloin sen koko oli jo silmiinpistävä.
Kun laittaa käden suoraksi, peukalon ja etusormen väliin noin 3mm raon, niin saa
käsityksen tuon valopisteen koosta.



Kaizu

#1
Laskeutumisvalot päällä lentävä, 17:05 Helsinki-Vantaalta lähtevä Oulun kone voisi olla ilmiön aiheuttaja. Jos kone tulee kohti, valot näyttävät pysyvän paikoillaan. Kun katsoja jää valokeilan ulkopuolelle, näyttää valo sammuvan. Ääni tulee minuutteja myöhemmin.
70 asteen korkeuskulma on maksimi johon minun niskani taipuu niin että näen kohteen keskellä näkökenttää Sen jälkeen keikahdan selälleni.
Meteorikamerassani esiintyy käytännössä kuusi erilaista valoilmiötyyppiä, jotka tässä ovat järjestettynä esiintymistiheytensä mukaan:
Katuvalot, pysyvät paikoillaan, syttyvät joka päivä samaan aikaan, näkyvät myös pilvisellä kelillä.
Lentokoneet, liikkuvat, esiintyvät kaikkina päivinä, näkyvät yleensä myös pilvisellä ilmalla.
Tähdet, liikkuvat taivaan kierron mukaisesti, esiintyvät joka yö mutta eivät näy pilvisellä kelillä.
Salamat, esiintyvät satunnaisesti ei kuitenkaan talvella, alle 100kpl/vuosi
Sateliitit, esiintyvät säännöllisesti mutta eivät joka yö, saattavat näkyä ohuen pilven läpi, n.50kpl/vuosi.
Tulipallot, n.10kpl/vuosi, voivat näkyä ohuen pilven läpi.
UFOja on näkynyt kaksi kertaa. Nekin ovat lyhyessä ajassa muuttuneet IFOiksi. Niitä tulee savupiipusta jossa kamera on kiinni.

Kaizu

Ps. Käväisimpä Oulunsalossa katsomassa tilannetta ja viisi lisäehdokasta löytyi. Finnairin Embraerin perässä oli viisi Hornettia jonottamassa pääsyä taivaalle.
Aluella on siis muutakin kuin siviilitoimintaa.
 
Kai Forssen

Tähtiportti

Noita lentokoneiden aiheuttamia valoilmiöitä pääsee näkemään lähes joka ilta.
Säännöllisiä reittikoneitakin lentää muutama Kokkolan ilmatilan kautta ja Kruunupyyn lentokenttä
sijaitsee n.20 km päässä Kokkolasta, joten siellä on lento toimintaa.
Lähes joka yö n.klo 00.30 lentää ainakin yksi reittikone tästä yli äänen perusteella, kun on mennyt
nukkumaan, niin unta odotellessa sitä voi aina kuulostella ja lähes joka yö voi tehdä siitä äänihavainnon.
Olen seuranut myös näitä lentokoneista tulevia erilaisa valo ilmiöitä ja niiden yhteydessä
lähes aina on myös selvä ääni havainto.
Välillä ääni tulee selvästi jäljessä itse kohteesta, jolloin oletan sen olevan silloin ääntä nopeampi kohde. 
En kuitenkaan havainnut ääntä tuon valoilmiön yhteydessä, siksi tuo valoilmiö jäi vähän arvoitukseksi.

En kuitenkaan sulje lentokoneen mahdollisuutta tuon valoilmiön aiheuttajaksi, koska
kohteen korkeudella ja myös säätilalla on vaikutus äänihavaintoon.

Tuollainen meteorikamera olisi hyvä havainto instrumentti.

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Tähtiportti - 04.11.2008, 21:59:47
Välillä ääni tulee selvästi jäljessä itse kohteesta, jolloin oletan sen olevan silloin ääntä nopeampi kohde. 

Eipä taida perinteiset reittikoneet lennellä ääntä nopeammin. Ilmio johtuu siitä, että kone on "kaukana", jolloin äänen tulo korvaan asti kestää. Tässä äänen matka-ajassa kone ehtii liikkumaan hyvän matkaa. Toisin sanoen alle äänennopeutta liikkuvan koneen ääni tulee perille kauemmin kuin siitä saapuva valo. Tästä johtuu vaikutelma, että kone olisi paljonkin ääntänsä edellä :)
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--