Tulipallo 3.11.2008

Aloittaja wizardd, 03.11.2008, 20:29:23

« edellinen - seuraava »

wizardd

Kirkas tulipallo näkyi juuri äsken (20:09) pohjoisella taivaalla. Kirkas valkea, yllättävän nopea. Tuli alas 10-15 asteen korkeudelle. Alkoi Otavan kauhan oikealta puolelta ja jatkoi viistosti alas vasemmalle ajokoirien suunnille. Lähetin juuri havaintolomakkeen meteoriittijaoston sivuilta. Se tuli pitkän matkaa, alkoi jostain 10 asteen kohdilta ja meni jonnekkin 330-340 astetta (sammutin jo stellariumin, mutta arviot suunnista laitoin tarkemmin lomakkeeseen).

Täytyy vielä sen verran kommentoida että oli ensimmäinen valkea tulipallo jonka olen nähnyt. Muut ovat olleet sinertäviä ja vihertäviä. Tiedä sitten latistiko valosaaste..


PETK

Moro.
Olikohan tämä. Kuvassa pohjoinen on alhaalla. Ja kuva on kahden minuutin summakuva.
Hiukan heikosti näkyy tähdet. Taitaa olla STauridi.
Pekka
Pekka Kokko

wizardd

Jos nyt kuvan asennon käsitin oikein niin ainakin kulma ja suunta näyttäisi samalta. Mitenkä monta astetta tuon näkökenttä on?

PETK

Pekka Kokko

wizardd

Joo kyllä se tuo oli. Kyllä se vaan täytyy saada jonkinlainen meteoriittikamera itsellekkin raksuttamaan   :D

PETK

Joo. Ohjeita löytyy täältä foorumilta.
Tämä on hauska harrastus. Vaikkei visuaalista havainnointia mikään kamera voita.
Pekka
Pekka Kokko

Kaizu

#6
Lainaus käyttäjältä: PETK - 04.11.2008, 08:35:32
Vaikkei visuaalista havainnointia mikään kamera voita.
Tässä tapauksessa asia taitaa olla toisin. Visuaalihavainnointi tarkoittaisi että makaisin jatkuvasti selälläni taloni katolla ja
tuijottaisin taivaalle. Palkkioksi saisin havainnot n. kymmenestä tulipallosta vuosittain. Lähinnä moista innokkuutta on osoittanut Jaska Jokusen Ressu-koira. Sekin välillä kyllästyy ja muuttuu Punaiseksi Paroniksi.

Kaizu
Kai Forssen

MattiH

Pitkäaikaisesta havainnoinnista en tiedä mutta ainakin itse katson mielummin tähdenlennon livenä kuin kuvana.

PETK

Just tuota tarkoitin MattiH.
Kamera on sitten datan keräykseen.
Video komeasta lennosta on tietysti myös hauska, mutta live on live.
Pekka
Pekka Kokko

Esko Lyytinen

PETK:lta saadun datatiedoston mukaan tuo on aika selvä Tauriditulipallo joita on viimeöinä lennellyt muutama per yö.
Siitä (yhden aseman havaintona) ei selviä onko eteläinen vai pohjoinen Tauridi kun menee niin että sopii jokseenkin yhtä hyvin molempiin.

Esko

jtbo

Olisikohan ollut sama, ainakin aika osuu samaan, kun itse olin matkalla kainuussa ja kuvailin taivasta siinä sivussa, tosin oma havainto oli vain näkökentän laidalla, 5 astetta kohtisuoraan alas meni noin sekunnissa, noin suunnassa 80 astetta pohjantähdestä itään, näkyvissä saattoi olla tuota ennen, katselin vain melkein pohjoiseen tuolla hetkellä kun kirkas valo kiinnitti huomion.

Asteet voi heittää hieman, kun olen vasta aloittelemassa tätä harrastamista ja vieläpä sivusilmällä havaittua, mutta tuollaisiin asteisiin päädyin, kun arvioin paikalla.

Toki voi olla jokin toinenkin yksilö, kun käsittääkseni suunta havainnossani on lähes päinvastainen?

wizardd

Voi se olla sama kun täältä Iisalmesta sen itse näin. Kainuuseen ei ole pitkä matka tästä  ;)

PETK

Hei.
Latasin Youtubeen videon jolla tuo lento näkyy.
http://www.youtube.com/watch?v=VA4AShBJBVM
Se on se ensimmäinen. Lennoilla on eroa n. vuorokausi.
Pekka
Pekka Kokko

Reijo Teränen

   valokuvasin taivasta,yhteen kuvaan oli tarttunut jotain ,ilmeisesti bolidi,heijastuksista ei ole kyse ,pimeä yö ja salama ei ollut päällä.
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

TuRe

Näin saman. Lentorata oli samanlainen kuin PETK:n kuvassa. Se oli hyvin kirkkaan valkoinen ja nopea.
Tuomo Repo