Mitä käytät valonlähteenä havainnoidessa?

Aloittaja Mothar, 05.10.2006, 22:30:40

« edellinen - seuraava »

rafael

Viiden sentin mittainen ledilamppu joka roikkuu kaulassa , punainen valo, juuri sopiva. ;)

Celest1al Sphere

Itselläni on sellainen pieni Maglite Solitaire, ja siihen teipattuna punaista muovia päälle. Sillä saa riittävän himmeää punaista valoa aikaiseksi. Varalamppuna löytyy pieni kynälamppu, josta saa punaista valoa.

Oscuro

Itse käytän ilmat-pois liikkeestä ostettua otsalamppua. Olen laittanut siihen voipaperia ja sellaista punaista kalvoa ledien eteen.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Never

Yritän aina olla käyttämättä ollenkaan jos on vain mahdollista. Tutut kohteet löytää onneksi ulkomuistista, jos uusien kohteiden kanssa karttaa on pakko käyttää niin himmeä punavalo mallia X. Varsinkin piirtäessä katson kohdetta aina mahdollisimman tarkasti ja pitkään ja sitten vasta rupean piirtämään punavalon kanssa. Jos ei hirveästi havainnointi kiinnosta niin tunnetusti valonkäyttö voi olla aika rajua ;D Mutta kuten sanottu, jos jotain yritän oikein nähdä, varsinkin kohteita joilla on pieni pintakirkkaus niin mahdollisimman täydellinen hämäränäkö on välttämättömyys, josta ainakin itse pidän tiukasti kiinni virheiden minimoimiseksi. Parhaimmillaan olen 15-20 minuuttia istunut silmät kiinni lumessa ja odotellut hyvää hämäränäköä, sitten silmät kiinni putkelle ja wam. Tätä keinoa en ole onneksi useasti käyttänyt, viimeksi ainakin galaksin IC 1613 kanssa vuonna 2004, joka on yksi haastavaimmista galakseista joita olen koskaan nähnyt.

/Jake

khaos

otsalamppu, punaista sähköteippiä päälle parit kerrokset niin johan on himmeä puna valo. Punainen askartelukartonki toimii myös.
Kim Pukero

SkyWatcher Skyliner 200/1200

Celest1al Sphere

Nykyään minulla on pääasiallisena valonlähteenä Villen Kellosta ostettu Celestronin led -punavalo, jonka kirkkautta voi säätää. Tosi näppärä systeemi, ja hyvin toimii!

Timpe

Astro-Electronicin FS2 kapulassa on toiminto, jolla saa LED-matriisinäytön kaikki pikselit päälle kun painaa ohjaimesta jotain painiketta yli kolme sekuntia sekuntia yhtäjaksoisesti. Näppärä apu, kun tuo kapula on muutenkin aina käsillä.
- Timo Inkinen

Erik Pirtala

#22

:angry:


Voisiko sitä selkeämmin sanoa.

Silloin kun nuo eivät satu olemaan päällä, käytän led -valoa, jossa on punainen värisuodin.

Lauri Kangas


Juha-Matti Penttilä

Minä taas käytän tähtikuvauksen yhteydessä tavallista taskulamppua, eikä siinä ole mitään punaista muovikelmua päällä. Valon pitää olla todella kirkas, etten kompastu tornin lattialla oleviin johtoihin. Hämäränäkö siinä menee mutta ei haittaa. Taskulamppua käytän vain silloin, kun laitan kuvauskalustoa havaintokuntoon tai käyn katsomassa kamerassa olevia kuvia. Silloin kun on kuvaukset menossa, tornilla vallitsee täyspimeys ellei sitten kuutamo valaise tornia.

Hampaitten välissä on tapana pitää taskulamppua ja kuola valuu vuolaana. On varmaankin huvittavan näköistä.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Lauri Kangas

Hyvän lampun valinnassa on tietysti yksi oleellinen sääntö. Muilla ominaisuuksilla ei ole juuri merkitystä kunhan lamppu on hyvän makuinen, sillä jossain vaiheessa iltaa se päätyy suuhun.

Jarkko.A

Itse pidän eniten hieman salmiakin makuisista lampuista. Sellaisen saa helposti aikaiseksi kuluneella patterikorkin o-renkaalla ja vuotaneilla pattereilla.

Asiasta toiseen, dealextremestä saa hyviä räpellä-se-itse taskulampun osia ilmaisilla postikuluilla. Itse tilasin punaisen luxeon K2 ledin ja siihen sopivan muuntajahimmentimen sekä muovidiffuuserin. Tuolla pitäisi korvata hyvin muutaman lampun kun kirkkautta saa säädettyä sopivasti ja valo leviää mukavasti.

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 22.08.2009, 18:34:15
Hyvän lampun valinnassa on tietysti yksi oleellinen sääntö. Muilla ominaisuuksilla ei ole juuri merkitystä kunhan lamppu on hyvän makuinen, sillä jossain vaiheessa iltaa se päätyy suuhun.

Voisiko siihin laittaa päälle maustetun kumisuojuksen. Niitä näyttää olevan myynnissä jokaisen Hässämarketin ja Shittarin kassoilla eri merkkisinä ja makuisina  :evil:

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

VilleValtteri

Tällä hetkellä käytössä on Jacques Cousteau -mallinen pipo, ja sen sisällä Mini-Maglite. Toimii hienosti, ja kylmänä yönä lämmittää mukavasti myös päänuppia. Pitää vain muistaa ottaa lamppu pois sitten siinä vaiheessa.
Joka pierua pidättää, sillä on muutakin salattavaa.

A Kuittinen

Tällainen tuli tehtyä kesän lopulla, on toiminut oikein hyvin.  :smiley: