SKY-WATCHER SKYMAX-102 vai Sky-Watcher 102/500 Startravel matkaputkeksi?

Aloittaja Vataja, 21.10.2008, 17:42:08

« edellinen - seuraava »

Vataja

Kumpi otsikossa mainituista on kannattavmpi matkaputkeksi. Molempien objektiivihan on samaa kokoa.
Ajattelin linssiputkea, vaikka kannatankin peiliputkea yleensä.
Tämän kokoluokan putkilla keskitytään lähinnä aurinkokunnan kohteisiin ja
ymmärtääkseni silloin linssiputki puoltaa paikkaansa. Lähnnä planeetat ja kuu näkyvät kai paremmin?
Deepsky kohteet vaatii aikalailla enemmän kokoa.
Jos on kokemuksia, niin kommentoikaa. Tai vaikkei olisikaan  ;D

papamiguel

Noista kyllä Skymax on fyysisesti pienempi vaikkei tuo Startravelerkaan ole mikään iso kapistus. Ehkä vielä mukana tuleva jalusta vaikuttaa kuljeteltavuuteen.

pappa

102 saisi pidemmän polttovälin, joka myös puoltaa esittämääsi käyttötarkoitusta, suurempia suurennoksia myös.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Vataja

Kallistuin skymaxin suuntaan. Sen verran olen peiliputkimiehiä.
Ja tänään käyn noutamassa vähän käytetyn skymaxin.
Vertailukohteen puutten vuoksi en voi sanoa kokeilunkaan jälkeen kumpi on parempi,
mutta sen verran luotan ursan ja t+a:n arvioon, kun kehuvat skymaxia laadukkaaksi.

Tomu

Terve!

Minulla oli tuon Skymaxin isoveli, eli se 127 mm versio. Kyseinen vehje oli mielestäni vähintäänkin hyvä, tosin syvän taivaan kohteissa se ei ymmärrettävistä syistä oikein loistanut. Kuva oli perusokulaareillakin hyvä, tosin peiliputkiin tottuneena pieni kuvakenttä vähän häiritsi aluksi. Putki oli myös pieni ja kohtuullisen kevyt, joten säilytys/kuljetus ei ole ongelma.

Tuossa toisessa vaihtoehdossasi, eli nopeassa akromaattilinssiputkessa, voisi olettaa löytyvän kohtuullisen paljon värivirhettä. Minua värivirhe häiritsee, mutta saattaahan joku olla toista mieltä ja vähät välittää moisesta seikasta. Tuon linssiputken etuna olisi ollut helppo käytettävyys, sitä kun ei juurikaan tarvitse kollimoida.

Minulla on tällä hetkellä pari peilikaukoputkea ja yksi f/10 -linssikaukoputki, olen myös omistanut tuon skymax 127:n ja 20 cm dobsonin. Jos nyt pitäisi valita, niin ottaisin matkaputkeksi jonkun laadukkaan pikkulinssin, kuten Sky-Watcherin 80ED. Kotikäyttöön visuaalihavaintoihin valintani olisi niin iso dobson kuin vain raaskii ostaa.

-Tero
Tero Tomukorpi

Meade-mad

Tuon pikkulinssin värivirhettä voi suodattaa aika halvalla ja helpolla konstilla:

Bader semi-apo tai fring killer -suotimet. Ne tekevät kuvasta miellyttävämmän katsoa kun värihaamut himmenevät. Vain rinnakkaisvertailu voi todella sanoa kumpi on käyttötarkoitukseesi sopivampi.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas