uusi yhdistys

Aloittaja jonttuli, 09.10.2008, 21:40:44

« edellinen - seuraava »

Seppo Linnaluoto

Ursasta on aina annettu veloituksetta osoitteita uusien tähtiyhdistysten perustamista varten. En edes tiedä, onko Ursasta koetettu ostaa osoitteita kaupallisiin tarkoituksiin. Jos joku haluaa kieltää osoitteensa antamisen, sellainen tietenkin on mahdollista.

Kun Kirkkonummen Komeetta perustettiin toukokuussa 2000, Ursasta annettiin meille Kirkkonummen alueen osoitteet veloituksetta tarroilla. Heille lähetettiin kutsut perustavaan kokoukseen ja 16 henkeä saapui paikalle. Nyt jäseniä on 145.

Minä kirjoitan aina viestit omalla nimellä nimimerkkejä käyttämättä. Minusta parasta on olla mahdollisimman avoin eikä minkäänlaista haittaa ole tästä ollut.

Esimerkiksi Kirkkonummen Komeetan kaikki viralliset paperit ovat Komeetan kotisivulla, mm. hallituksen pöytäkirjat.

Terveisin ja hyvää syksyä!
--------------------------------------------------
Seppo Linnaluoto, fil. kand.
puh. (09) 2977001, 040-5953472
Framnäsintie 2 E 21, 02430 Masala
sähköposti: linnaluo(a)ursa.fi
http://www.ursa.fi/~linnaluo/
http://www.ursa.fi/yhd/komeetta/
--------------------------------------------------

Jorma Koski

Ymmärrämme täysin osoitetietojen luovutukseen liittyvät suuret riskit.
Niinpä Ursan hallitus on päättänyt että yhdistys ei enää luovuta tilaajarekisterin tietoja kenellekkään missään muodossa.

Ainoa mahdollinen tapa paikallisyhdistyksen tiedottamiseen olisi toimittaa riittävä määrä valmiita postituksia itellamaksu maksettuna toimistoon, joka liimaa osoitetarrat ja toimittaa lähetykset suoraan postilaatikkoon.

Joita tähtityhdistysten toiminta ei kiinnosta voivat kieltää kaikenlaisen tiietojensa luovutuksen.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

GaryP

Lainaus käyttäjältä: jonttuli - 01.11.2008, 15:39:19
Kyllähän tuo tapanivi viittaa oikeaan suuntaan. Kainuussa on tuo kieli tuollaista jännää ;) ;D. Tuolla "jännää" sanalla kainuussa viitataan usein outoon/hämmästyttävään

Sanoin tuon lauseen mielessäni, kuten sen sanoisin puhuessani, ja yllätys yllätys, niinhän se on ihan täällä meikäläisenkin kielessä. Sen takia kannattaakin miettiä kirjoitusasua hieman tarkemmin ennenkuin laukaiseen "Lähetä"-painikkeella ajatuksensa maailmalle. Tästäkin taisi olla jo oma ketjunsa...
;)

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

jonttuli

Näinhän se kari on. Pitää tästä lähtien nuo viestit kirjoittaa ymmärrettäviksi. :) Olen pahoillani :-[

Seppo Linnaluoto

Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 01.11.2008, 17:30:26
Ymmärrämme täysin osoitetietojen luovutukseen liittyvät suuret riskit.
Niinpä Ursan hallitus on päättänyt että yhdistys ei enää luovuta tilaajarekisterin tietoja kenellekkään missään muodossa.

Ainoa mahdollinen tapa paikallisyhdistyksen tiedottamiseen olisi toimittaa riittävä määrä valmiita postituksia itellamaksu maksettuna toimistoon, joka liimaa osoitetarrat ja toimittaa lähetykset suoraan postilaatikkoon.

Joita tähtityhdistysten toiminta ei kiinnosta voivat kieltää kaikenlaisen tiietojensa luovutuksen.

Uskomatonta hätävarjelun liioittelua! Tällä tavalla osoitetaan suunnatonta epäluottamusta mahdollisia uusien tähtiyhdistysten perustajia kohtaan!

Ursan jäsenten osoitetietoja ei kannata hankkia muuta kuin tähtitieteen harrastajia kiinnostavia asioita varten. Tuollaisella byrokraattisella tavalla estetään tehokkaasti uusien tähtiyhdistysten perustaminen.

Se aiheuttaa sitäpaitsi lisätyötä Ursan toimiston väelle. Vai veloittaako Ursa siitä jotakin?

Minkähänlaisia suuria riskejä osoitetietojen luovutuksessa on? Minun mielestäni siinä ei ole niin minkäänlaista riskiä!

Siihen olen tyytyväinen, että Ursan hallituksen puheenjohtaja kirjoittaa täällä omalla nimellään, eikä nimimerkillä.

Seppo.Linnaluoto@ursa.fi

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Seppo Linnaluoto - 03.11.2008, 23:01:26
Uskomatonta hätävarjelun liioittelua!

Uskomatonta reagointia!

Jotkut ovat saaneet olla rauhassa kaikelta roskalta, jotka toiset taas kokevat ikäänkuin mukavuusrajan sisäpuolelle änkeävältä kiusallisen ja röyhkeän välimaastoon putoavalta häirinnnältä.

Toissailtana kävin keskustelun 15-vuotiaan turkkilaisen pizzamainoksen jakajan kanssa rappukäytävässä. Hävettää vieläkin mitä tein, mutta poika aloitti suunsoitolla ja minä melkein nostin rinnuksista ylimmän kerroksen kaiteen yli, pelkästä vitutuksesta yksityisyyttäni vastaan käymisestä. Ovessani lukee isolla "Ei mainoksia", ja tämä oli varmaan viides kerta parin kuukauden aikana kun pizzamainos kolahtaa kesken iltapäivätorkkujen lattiaan. Sanoin poitsulle nätisti että "näetkö mitä tuossa ovessa lukee"? Kaveri vastasi mitä sä mulle huudat! Kysyin vielä että osaatko lukea, ja että ei tarvitse aloittaa posken soittamisella kun aikuinen sanoo jotain. Soitti vielä kerran, hermostuin, ja melkein haistoin virtsan valahtaneen äijän punttiin... pyysi anteeksi, minä myös, ja nyt sitten odottelen että saan kaivaa turkkilaista muotoilua kylkiluistani jonain kauniina iltana.
Nolottaa reagointi, mutta herättipä kesken makoisten unien.

Eli minulla on oikeus vaikuttaa siihen sontaan mitä luukuistani tulee, sähköposti on päivittäin täynnä roskaa, ja filtteröintiyritykset vievät mukanaan oikeaa postia, käsin joutuu kuitenkin suorittamaan koko tarkistuksen.

Nyt ei ole kyse siitä että osoitetaan "suunnatonta epäluottamusta mahdollisia uusien tähtiyhdistysten perustajia kohtaan", vaan annetaan valinnanvapaus ihmisille itselleen, ilman että tyrkytetään jotain mitä ei ole tilattu. Jos joku ei osaa etsiä tietoa kerhoista, varsinkin jos on jo URSAan onnistunut liittymään, voi voi. Ei yhdistyksiä ole ennenkään yhdellä tarkalla kohdistuksella saatu kehittymään toimiviksi, vaan rauhallisella ja suunnitellulla alulla. Jäsenet tulevat kyllä paikallisyhdistyksiin puskaradion, netin, sekä URSAn kaltaisen yhdistyksen sisäisen mainonnan kautta.

Jäiköhän jotain vielä laittamatta, pitäisi lähteä töihin. Enkä taatusti syö pitsaa lounaaksi.

Mukavaa päivää kaikille.
:)

Kari Pulkkinen

PS. Mitä maksaa pieni maininta Tähdet ja Avaruus-lehdessä, jos joku nyt sattuu paikallisyhdistyksen perustamaan?
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 04.11.2008, 07:20:35
Eli minulla on oikeus vaikuttaa siihen sontaan mitä luukuistani tulee, sähköposti on päivittäin täynnä roskaa, ja filtteröintiyritykset vievät mukanaan oikeaa postia, käsin joutuu kuitenkin suorittamaan koko tarkistuksen.
Varsinaisen postilaatikon olen sijoittanut portin pieleen, roskalaatikon välittömään läheisyteen. Saan helposti nostettua pizzamainokset sinne minne ne kuuluvatkin. Sähköpostilaatikon joudun pääosin siivoamaan manuaalisesti. Joitakin avainsanoja sisältävät viestit suodattuvat automaattisesti.
Lainaa
PS. Mitä maksaa pieni maininta Tähdet ja Avaruus-lehdessä, jos joku nyt sattuu paikallisyhdistyksen perustamaan?
Ajatus on hyvä. Ilmoitus T&A:ssa tavoittaa Ursan jäsenet ilman että kenenkään, paitsi ilmoittajan, yksityisyyden suoja vaarantuu. Ilmoitukseen voi kukin reagoida halunsa mukaan.

Itse liityin Ursaan T&A:n vuoksi. Niin kova hinku oli saada lehti että en tullut ajatelleeksi mitään tietojen eteenpäin luovutusta.
T&A on mahdollista tilata myös ilman Ursan jäsenyyttä. Voisi tietysti ajatella että Ursan jäsentiedot olisvat kaiken kansan saatavilla mutta T&A:n tilaajatiedot eivät. Silloin olisi mahdollista tilata lehti ilman että leimautuisi julkisesti tähtiharrastajaksi. Ursan edun mukaista tämä ei olisi joten siinä mielessä pidän nyt tehtyä linjausta (tietoja ei luovuteta) parempana.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Heh, samasta syystä minäkin liityin alunperin, kerran kun olin lehden nähnyt, halusin sen sitten tulevan tasaisena virtana.

Tässähän olisi varmaan sitten yhden sivun kokoinen jutun aihekin valmiina; olemassa olevat kerhot ympäri suomea, ja mahdolliset perustamiskokouksen kutsut, kaikki yhteen pakettiin? Eli esimainostusta foorumien kautta ja mahdollisuus kertoa vakavasti otettavien kerhojen käynnistysyrityksistä?

Kunhan nyt heitin tuon, en halua hyppelehtiä kenenkään varpaille, ajatus kuitenkin voisi olla pähkinänkuoressa tuohon tyyliin.

Toivottavasti Seppo ei nyt bannaa minua suorasukaisen kirjoitteluni johdosta, olen vakavasti miettinyt Espoon Kivenlahden näkökulmasta lähinpään toimivaan yhdistykseen liittymistä. Kirkkonummen Komeetta on ollut pitkään mietteissäni. En viitsisi parin tuntemani lähikulmalaisen takia perustaa enää yhdistyksiä, ei sitä omaa hiekkalaatikkoa niin kovasti sentään kaipaa, ylläpitäminen  on aikaa vievää puuhaa.
;)

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Riqis

Hei vaan kaikille,

Huomasin, että täällä on menossa filosofisesti ilmaistuna murroskeskustelu vanhan ja uuden kulttuurin välillä.

Lainaus käyttäjältä: Seppo Linnaluoto - 01.11.2008, 17:27:24
Kun Kirkkonummen Komeetta perustettiin toukokuussa 2000, Ursasta annettiin meille Kirkkonummen alueen osoitteet veloituksetta tarroilla. Heille lähetettiin kutsut perustavaan kokoukseen ja 16 henkeä saapui paikalle. Nyt jäseniä on 145.

Aivan. Näin toimittiin tuossa yksittäistapauksessa vielä vuonna 2000. Ja varmasti oli silloin toimivaa ja kantoi tarkoituksensa. Ja hienoa, että lopputulos oli elävä yhdistys, kuten Kirkkonummen komeetta, joka on edelleen yksi Suomen aktiivisimmista ja aikaansaavimmista paikallisyhdistyksistä. Ja sinun osuus - jos saa nyt senkin mielipiteen tässä sanoa - on mitä ilmeisemmin ollut Kirkkonummen Komeetan synnyttämisen kohdalla ratkaisevan positiivinen. Kiitos meiltä kaikilta tästä.

Mutta mitä tulee osoitetietojen luovutukseen yleensä, tilanne on tältä osin ollut jo pitkään muuttumassa suomalaisessa yhteiskunnassa. Paitsi että koko yhteiskunta on muuttunut "juridisempaan suuntaan" myös ihan kansalaistasolla käytännön suhtautuminen osoitetietojen luovutuksiin on selvästi tullut kriiittisemmäksi (kuten tämäkin lyhyt keskustelu jo osoittaa). En ota nyt kantaa siihen onko kyseinen muutos itsessään hyvä vai huono asia, sen itse kukin tulkitsee omista arvoistaan käsin. Pääasia on, että muutos on tapahtunut.

On paitsi ymmärrettävää myös tarpeellista, että aatteelliset yhdistykset - kuten Ursa - reagoivat omalla tahollaan yhteiskunnan yleisen arvoilmapiirin muutokseen. Eli se mikä vielä joskus 1980-luvulla tai 1990-luvulla saattoi olla täysin "normaaliksi" katsottu hyvä menettely hyvän asian puolesta esimerkiksi tähtiyhdistysten välillä (kuten osoitteiden luovutus uuden yhdistyksen perustamiseksi), voikin nykyään jopa yllättävän monen mielestä olla joko "leväperäistä" tai jopa "edesvastuutonta" toimintaa.   

Keinot uusien tähtikerhojen perustamisen auttamiseksi eivät ole kuitenkaan loppuun käytetyt. Jo edellä Ursan pj. Jorma Koski esitti yhden erinomaisen toimintamallin, jossa jäsenten osoitteita ei vaaranneta, mutta silti saadaan viesti tehokkaasti sille alueelle, jolla uutta yhdistystä ollaan pykäämässä kasaan:

Lainaamahdollinen tapa [...] olisi toimittaa riittävä määrä valmiita postituksia itellamaksu maksettuna toimistoon, joka liimaa osoitetarrat ja toimittaa lähetykset suoraan postilaatikkoon.

Lisäksi Tähdet ja avaruus -lehdessä on paikallisyhdistyksille täysin ilmainen "Toimintaa ja tapahtumia" -palsta, jossa yhdistykset voivat kertoa toiminnastaan. Kokonaan uuden yhdistyksen perustaminen saa luonnollisesti erityishuomiota, jos kyseisen numeron kyseisellä palstalla vain tilaa on.

Lainaus käyttäjältä: GaryP
PS. Mitä maksaa pieni maininta Tähdet ja Avaruus-lehdessä, jos joku nyt sattuu paikallisyhdistyksen perustamaan?

Vastaus Karin kysymykseen on siis: ei mitään, 0 euroa.

Marko Pekkola
päätoimittaja / Tähdet ja avaruus
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

GaryP

Varsin tyhjentävää, ja hyvä huomio tuo ensimmäinen lauseesi!
:)

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Seppo Linnaluoto

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 04.11.2008, 10:18:25

Toivottavasti Seppo ei nyt bannaa minua suorasukaisen kirjoitteluni johdosta, olen vakavasti miettinyt Espoon Kivenlahden näkökulmasta lähinpään toimivaan yhdistykseen liittymistä. Kirkkonummen Komeetta on ollut pitkään mietteissäni. En viitsisi parin tuntemani lähikulmalaisen takia perustaa enää yhdistyksiä, ei sitä omaa hiekkalaatikkoa niin kovasti sentään kaipaa, ylläpitäminen  on aikaa vievää puuhaa.
;)

Kari

Tervetuloa vaan Kari eli GaryP Kirkkonummen Komeettaan, jos uskallat luovuttaa meille nimesi, osoitteesi, syntymävuotesi, puhelimesi ja sähköpostiosoitteesi. Saisit vuoden viimeisen Komeetan Pyrstö -lehden 4/08 kotiisi ja tietysti jatkossakin, jos maksat meille jäsenmaksun. Olen itse henkilökohtaisesti lisännyt uusien jäsenten sähköpostiosoitteet kirkkonummi-l@ursa.fi -listalle. Näin sähköpostiosoitteisto on kattava, ja kaikki saavat Komeetan tiedotteet sähköpostitse. Niitä tulee noin 3 kpl viikossa lähinnä Ursan tapahtumakalenterista, joka on muuten tosi mainio tiedotusväline. Listalta voi tietenkin erota, mutta Komeetan historian aikana on kai vain yksi henkilö eronnut sähköpostilistalta.

Jäsensihteerimme Jim Duncker lähettää ensimmäisen jäsenmaksulaskun ensi tammi-helmikuussa sähköpostitse, sitten kirjeitse, ja jollei sekään tuota tulosta, hän soittelee. Hän saa jokaiselta, joka ei halua maksaa jäsenmaksua, henkilökohtaisen vastauksen. Ennen kesää lehden tulo lakkaa ja meillä on ainoastaan jäsenmaksun maksaneita jäseniä.

Virallinen tiedotusvälineemme on Komeetan Pyrstö -lehti, joka ilmestyy 4 kertaa vuodessa. Siinä ovat keskitetysti kaikki esitelmämme, tähtinäytännöt, kerhoilmoitukset ym. sekä ilmoitukset syys- ja kevätkokouksista. Olen tehnyt siitä html-version ja päätoimittaja pdf-version. Osoitteet: http://www.ursa.fi/yhd/komeetta/Komeetanpyrsto3-2008.htm ja
http://www.ursa.fi/yhd/komeetta/KomeetanPyrsto3-2008.pdf

Terveisin ja hyvää loppusyksyä!
--------------------------------------------------
Seppo Linnaluoto, fil. kand.
puh. (09) 2977001, 040-5953472
Framnäsintie 2 E 21, 02430 Masala
sähköposti: linnaluo(a)ursa.fi
http://www.ursa.fi/~linnaluo/
http://www.ursa.fi/yhd/komeetta/
--------------------------------------------------

MikkoM

Kirkkonummen Komeetta on kyllä loistava yhdistys, liittymään vaan, Seppokin on ihan kiva ja jos joskus harvoin sattuu mököttämään niin kannattaa tarjota grillimakkaraa :), grillaushan kuuluu perinteisesti Komeetan kerhoiltojen ohjelmaan jos meno edelleen on samaa kuin ennen.
Kirkkonummelta tänne Ylöjärvelle muutettuani jääny vähän kaipaamaan jotain vastaavaa, Tampereen Ursa (anteeks nyt vaan) ei kykene sitä tyhjiötä täyttämään koska toimintamuodoiltaan on vähän erilainen/suurempi.. ei oo sitä lämminhenkistä vääntöä ja asioiden ihmettelyä pienessä porukassa.

Tarttiskohan sitä ponnistaa senverta että perustaisi Ylöjärvelle harrastusyhdistyksen, mites on, olisko Ylöjärveläisiä/lähipaikkakuntalaisia joita kiinnostaisi ?

GaryP

Kiitos kutsusta Seppo! Eiköhän tuo ole jo sen verran hyvän kuvan antanut, että pitää suoriutua sanoista tekoihin.
:)

Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Mellon

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - 07.11.2008, 14:39:28
Tampereen Ursa (anteeks nyt vaan) ei kykene sitä tyhjiötä täyttämään koska toimintamuodoiltaan on vähän erilainen/suurempi.. ei oo sitä lämminhenkistä vääntöä ja asioiden ihmettelyä pienessä porukassa.

Tarttiskohan sitä ponnistaa senverta että perustaisi Ylöjärvelle harrastusyhdistyksen, mites on, olisko Ylöjärveläisiä/lähipaikkakuntalaisia joita kiinnostaisi ?

Saat anteeksi. :)

Mutta ennekuin lähdet naapurikuntaan mitään perustamaan (Pirkanmaallahan on jo Tampereen Ursa, Castor ja Olympos), niin veikkaan että myös TaUrsan toimintaan voi vaikuttaa viemällä sitä sopivaan suuntaan. Yhdistys on perinteisesti antanut jäsenille vapaat kädet, tiloja ja muitakin resursseja erilaisten tempausten ja jäsentilaisuuksien järjestämiseen. Itsekin rupesin järjestämään Tampereella lasteniltoja puoli vuotta vauvan syntymän jälkeen, vaikkei oma poika noin pienenä vielä aiheesta mitään tajunnutkaan (nyt jo rupattelee avaruudesta pitkät pätkät ;) ). Muistan myös erään toisen uuden jäsenen sanoneen "mä haluaisin pitää tällaisen kurssin, sopiiko?". Eli aina on saanut järjestää ja ideoida.

Mellon

Lainaus käyttäjältä: mellon - 19.11.2008, 19:54:32
Eli aina on saanut järjestää ja ideoida.

Täytyypä vielä lisätä, että myös Kaupin tähtitornin vakiovarusteisiin on aina kuulunut grilli (ainakin yksi kunnollinen ja monta menneiden vuosien raatoa). Se vain tarvitsee lisävarusteekseen grillaajan ja vähän lajitoveria. Tulevalle toimintakaudelle ei olla vielä valittu paheenjohtajaa ja juottamusmiestä, joten kannattaa tulla mukaan syyskokoukseen. ;)