uusi yhdistys

Aloittaja jonttuli, 09.10.2008, 21:40:44

« edellinen - seuraava »

jonttuli

#15
Minun mielestäni olisi aika outoa jos jäsentietoja kerrottaisiin kelle tahansa.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: jonttuli - 29.10.2008, 20:31:34
Minun mielestäni olisi aika jännää jos jäsentietoja kerrottaisiin kelle tahansa.

Työkaverini sanoin: "siinä ei olisi mitään jännää"

Tuota saa sitten laukoa aina kun joku sano jännää väärässä paikassa, hiljentää jännästi.
;D

kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lunophilus

Ursalaisille kohdistetussa uudesta tähtiseurasta tiedottamisessa on pohjimmiltaan kyse siitä, että Ursa kertoisi jäsenilleen, että nyt heidän kotipaikkakunnallaankin voi kerhoilla. Tuota viestittämistä voi kysyä suoraa Ursan jäsenyhdyshenkilöltä, eli toimiston numerosta tai meilistä.

Muita hyviä jäsenhankintakeinoja on kunnan nettisivut, paikallinen sanomalehti ja pidemmässä juoksussa kaikki Ursan viestimet. Paikallisesti kannattaa olla näkyvissä erilaisissa tapahtumissa ja järjestää vaikka Aurinkonäytäntö keskellä toria.

Tuolla aikaisemmin kerrottiin, että kerhon voi perustaa pienelläkin porukalla. Tuo pitää hyvin paikkaansa. Keski-Uudenmaan Altair perustettiin neljän hengen voimin ja näistä vain kolme oli tuossa vaiheessa tähtiharrastajia.

jonttuli

Onko alle 18- vuotiailla oikeuksia yrittää perustaa yhdistystä ilman huoltajien suostumusta ?

MarkoM

#19
Yhdistyslain 2. luvun 7§:n mukaan:

"Perustamiskirja

Yhdistyksen perustamisesta on tehtävä perustamiskirja, johon on liitettävä yhdistykselle laaditut säännöt. Perustamiskirja on päivättävä ja vähintään kolmen yhdistyksen jäseneksi liittyvän allekirjoitettava. Perustajana olevan luonnollisen henkilön tulee olla 15 vuotta täyttänyt.
"

Yhdistyslaki kokonaisuudessaan löytyy Finlexistä ja kannattaa lukea huolella läpi. Lisäksi kannattaa lukea Patentti- ja rekisterihallituksen Yhdistysrekisteri, josta löytyy lisää asiaa yhdistyksen perustamisesta.

Perustamisilmoitus maksaa tällä hetkellä 60€, joten yhdistyksen säännöt kannattaa suunnitella heti kättelyssä kunnolla, sillä niiden muuttaminen myöhemmin ja muutosilmoituksen tekeminen maksaa saman verran. Mallia voi hakea esimerkiksi muiden tähtiyhdistysten kotisivuilta.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 29.10.2008, 14:58:59
Antaako Ursa jäsentensä osoitteita niitä kysyville?

Alla ote Ursan jäsenrekisteri tietosuojaselosteesta. Itse tulkitsen tämän niin että tietoja ei anneta.

7. Säännönmukaiset tietojen luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai Europan talousalueen ulkopuolelle
Ursa ei säännönmukaisesti luovuta rekisterissä olevia tietoja ulkopuolisille eikä tietoja siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle. Jäsen voi kieltää tietojen luovuttamisen ottamalla yhteyttä rekisterin hoitajaan.

Kaizu
Kai Forssen

Horus

Lainaus käyttäjältä: jonttuli - 29.10.2008, 20:31:34
Minun mielestäni olisi aika jännää jos jäsentietoja kerrottaisiin kelle tahansa.

Minusta taas ei. Tiedot saattavat joutua hyvin äkkiä vääriin käsiin ja mm. mainostajat alkavat pommittaa sekä paperisella, että sähköisellä postilla.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

Uppo

Lainaus käyttäjältä: Horus - 31.10.2008, 21:52:24
Minusta taas ei. Tiedot saattavat joutua hyvin äkkiä vääriin käsiin ja mm. mainostajat alkavat pommittaa sekä paperisella, että sähköisellä postilla.

Eiköhän jonttuli tuota vähän tarkoittanutkin, ainakin minä tavaan sen niin.
Jani Virtanen

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 31.10.2008, 18:18:21
7. Säännönmukaiset tietojen luovutukset ja tietojen siirto EU:n tai Europan talousalueen ulkopuolelle
Ursa ei säännönmukaisesti luovuta rekisterissä olevia tietoja ulkopuolisille eikä tietoja siirretä Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle. Jäsen voi kieltää tietojen luovuttamisen ottamalla yhteyttä rekisterin hoitajaan.

Aikaisemmin Ursa on luovuttanut yhdistystä perustaville (tai ehkä vain uudelle perustetulle
yhdistykselle) tietoja alueen Ursan jäsenistä ja T+a:n tilaajista jäsenhankintatarkoituksiin.
Minusta tuollaisessa ei olekaan mitään moraalisesti arveluttavaa.

En muista nykykäytäntöä, mutta rekisteriseloste ei suoranaisesti sano, ettei moisen tarkoitukseen
Ursan jäsentietoja voitaisi antaa. Suoramarkkinointitarkoituksiin Ursa ei kai ole viime aikoina tietoja
luovutellut.

Jäsen voi aina kieltää tietojensa luovutuksen. Muistaakseni itse olen sen tehnyt.

Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

Tapanivi

Siellä syntymäkotipuolessa saatettiin sanoa että "jännää kuin sonnanajo pakkasella".  Tarkotuksena ei varmasti ollut ilmoittaa että kokemus on jännittävä vaan että enempi ikävä tms. Sikäli komppaan Jonttulia.  
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: VeikkoM - 31.10.2008, 23:14:56
Aikaisemmin Ursa on luovuttanut yhdistystä perustaville (tai ehkä vain uudelle perustetulle
yhdistykselle) tietoja alueen Ursan jäsenistä ja T+a:n tilaajista jäsenhankintatarkoituksiin.
Minusta tuollaisessa ei olekaan mitään moraalisesti arveluttavaa.

En muista nykykäytäntöä, mutta rekisteriseloste ei suoranaisesti sano, ettei moisen tarkoitukseen
Ursan jäsentietoja voitaisi antaa. Suoramarkkinointitarkoituksiin Ursa ei kai ole viime aikoina tietoja
luovutellut.

Jäsen voi aina kieltää tietojensa luovutuksen. Muistaakseni itse olen sen tehnyt.
Mitenkä tuo jäsenhankintatarkoitus eroaa suoramarkkinoinnista?

Kaizu
Kai Forssen

Iiro Sairanen

Mielestäni oletuksena tulisi olla, että tietoja ei luovuteta mihinkään. Ruksi ruutuun, jos joku haluaa, että tietoja luovutetaan.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Iiro Sairanen - 01.11.2008, 04:16:41
Mielestäni oletuksena tulisi olla, että tietoja ei luovuteta mihinkään. Ruksi ruutuun, jos joku haluaa, että tietoja luovutetaan.

Juuri näin. Enpä vaan muista, oliko liittymisvaiheessa moista rastinpaikkaa käytettävissä. Toivotaan että se on oletusasento, eli ei rastia. Voihan olla, että se on ollutkin, ehkäpä olen antanutkin luvan, selvinpäin kuitenkin olen liittynyt yhdistykseen. Nyt kuitenkin, nykytilanteen tiedostaen ja mainoksiin kyllästyneenä, kieltäisin kyllä.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 01.11.2008, 00:10:28
Mitenkä tuo jäsenhankintatarkoitus eroaa suoramarkkinoinnista?

Se on ihan miten mustavalkoisena asia halutaan nähdä.  Asiassa on toki vain nyanssiero.
Ymmärrän tia haluan ymmärtää sanan 'suoramarkkinointi' tai ylipäätään 'markkinointi' tässä
tapauksessa kaupalliseksi toiminnaksi.

Näkisin, että jos kyseessä on aatteellisen tähtiharrastusyhdistyksen perustaminen ja halu
kertoa siitä alueen asukkaille, se on hiukan ero asia, jos yritettäisiin kaupitella osoitteiden
avulla esimerkiksi joitain tavaraa ostettavaksi. Jos kyseessä osoitteita luovutetaan toiselle
voittoa tavoitelemattomalle lähellä Ursan toiminta-ajatusta olevalle yhteisölle, niin se on
minusta moraalisesti hyväksyttävämpää kuin esimerkiksi uuden lehden myyntiä varten.

Ja ainahan voit kieltää tietojesi luovuttamisen mihinkään tarkoitukseen.  Kyllä minusta
oletusarvo, kuten yleensä lähes kaikissa muissakin asiakasrekistereissä, on se että jäsen
kieltää tietojensa käyttämisen. Tämähän on luettavissa em. rekisteriselosteesta.

Katsoin verkossa olevaan liittymislomaketta ja huomasin, että ainakaan siellä ei voinut
ilmoittaa kieltoa. Pelkäänpä, että paperisellakaan lomakkeella ei tuota ole.  Tarkastetanpa
käytännön erikseen toimistolta.
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät

jonttuli

Kyllähän tuo tapanivi viittaa oikeaan suuntaan. Kainuussa on tuo kieli tuollaista jännää ;) ;D. Tuolla "jännää" sanalla kainuussa viitataan usein outoon/hämmästyttävään