Celestronin 10x50 kiikarit

Aloittaja Seppo Linnaluoto, 02.10.2006, 17:03:14

« edellinen - seuraava »

Seppo Linnaluoto

Hei!

Tilasin Kirkkonummen Komeetalle Celestronin 10x50 kiikarin Villen kellosta. Maksoivat 60 euroa. Jotkut jäsenet olivat kuitenkin ostokseen tyytymättömiä. Heidän mielestään olisi pitänyt ehdottomasti hankkia 7x50 kiikarit, koska käsivaralta katsottaessa 10-kertainen suurennus on liian suuri. Jopa että kiikari pitäisi palauttaa ja vaihtaa.

Kuinka asia on? Onko 10-kertainen suurennus tosiaan liian suuri? Minun mielestäni 50 mm kiikarilla pitää aina katsoa tuelta tai jopa panna kiikari jalustalle.

Sitäpaitsi 10x50 kiikarin lähtöpupilli on 5 mm, 7x50 kiikarilla 7,1 mm, jolloin osa valosta voi mennä hukkaan?

Seppo Linnaluoto

Seppo Linnaluoto

Hei!

Komeetan kerhossa jäsenet kokeilivat 10x50 kiikareita ja myös aikaisemmin hankintaan tyytymättömät jäsenet olivat hankintaan kutakuinkin tyytyväisiä. Eli me pidämme kiikarit ja jätimme ne tähtitornillemme.

Olimme jo aikaisemmin hankkineet Teknofokuksesta 25x100 kiikarit ja jalustan.

Miten muuten kiikarilla pystyy jalustan kanssa katsomaan korkealle?

Koetin mitata hämärässä valaistuksessa silmäni pupillin kokoa ja sain sen kooksi 6 mm. Olen 58-vuotias. Pupillin koon pitäisi kai iän mukana pienentyä.

Meade-mad

Makuja on monia. Itse tykkään ilman jalustaa käyttää 8*40 kiikaria. Se on mukavampi pitää mukana pienemmän kokonsa takia kuin 50mm mallit. Lähtöpupillikin on riittävä 5mm.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

risto1


pappa

Lainaus käyttäjältä: risto1 - 03.10.2006, 12:46:09
Zeniittiin katselun kiikarilla minä ratkaisin tällätavoin.

http://kotisivu.mtv3.fi/rh/kalusto.htm#niskansäästäjä

R1

Hienot systeemit ristolla, mutta ne vaativat lähes insinööritaitoja... :) Manfroton jalustaan saa kuulanivelen keskiputken laakeroimiseksi, sillä saa kallistettua keskiputkea 30 astetta, mutta siinäkin pitää niskaa käännellä. Toinen mahdollisuus sillä on kääntää keskiputki ylösalaisin, asettaa maahan lepari tai patja ja sitten kolmijalka siihen ylle. Kiikariin asetetaan sovite ja kiinnitetään se paikoilleen, siinäkin on moninaiset mahdollisuuden säädellä ja kädet eivät väsy. Toimii myös isoillakin kiikareilla, joissa on keskitanko. Keskitangon kääntämisen voi tehdä lähes kaikilla jalustoilla joissa on keskiputki.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Timo Kantola

Timo Kantola

pappa

Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Juha

Lainaus käyttäjältä: risto1 - 03.10.2006, 12:46:09
Zeniittiin katselun kiikarilla minä ratkaisin tällätavoin.

http://kotisivu.mtv3.fi/rh/kalusto.htm#niskansäästäjä

R1

Aivan mahtava tuo persaukisen laajakulmapeili  ;D

rafael

Ostin lidlistä 10 x 25 kiikarin  lisävarusteeksi kun ei maksanut kun 9,9 € ,se vasta on näppärä peli näkyy loistavasti enkä minä ainakaan mitään tukia tarvinnut . takuutakin on kolme vuotta ja on kumi päällysteinen ,mukava katsella. ;D

diesel

Lainaus käyttäjältä: linnaluo - 02.10.2006, 17:03:14
Hei!

Tilasin Kirkkonummen Komeetalle Celestronin 10x50 kiikarin Villen kellosta. Maksoivat 60 euroa. Jotkut jäsenet olivat kuitenkin ostokseen tyytymättömiä. Heidän mielestään olisi pitänyt ehdottomasti hankkia 7x50 kiikarit, koska käsivaralta katsottaessa 10-kertainen suurennus on liian suuri. Jopa että kiikari pitäisi palauttaa ja vaihtaa.

Kuinka asia on? Onko 10-kertainen suurennus tosiaan liian suuri? Minun mielestäni 50 mm kiikarilla pitää aina katsoa tuelta tai jopa panna kiikari jalustalle.

Sitäpaitsi 10x50 kiikarin lähtöpupilli on 5 mm, 7x50 kiikarilla 7,1 mm, jolloin osa valosta voi mennä hukkaan?

Seppo Linnaluoto

Toi on ikuinen kysymys.

7 vai 10


Vanhat ihmiset eivät voi katsoa 10, kun vapisevat ja tutisevat. (ei ehkä ole seiskakaan enään sopiva heille)

Itse pidän katseluasentoani sen verran vakaana, että alle 10 en ostais tähtienkatseluun ja jos haluatte uusia jäseniä niin ei alle kannata ostaakaan.

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: Timppa - 03.10.2006, 19:54:50
Tälläisella lepotuoli-kiikarilla ei niska väsy :
http://www.stargazing.net/Astroman/ATM/binocularchair.html
Tuohon vielä sähköinen penkinlämmitin, niin johan kelpaa katsella talvipakkasilla. ;D
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein