M1 - Äyriäissumu

Aloittaja Mikko Päivinen, 29.10.2006, 14:53:26

« edellinen - seuraava »

VP

Kuvasin eilen Härkämäeltä 9x600s H-alphaa kuun valaisemalta taivaalta. Pitäisi varmaan kuvata OIII ja SII tähän myös, voisi näyttää aika hienolle väreissä.

-V

VP

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 12.12.2016, 19:18:39
Kuvasin eilen Härkämäeltä 9x600s H-alphaa kuun valaisemalta taivaalta. Pitäisi varmaan kuvata OIII ja SII tähän myös, voisi näyttää aika hienolle väreissä.

Väriversiota kehiin, Ha 11x600s, OIII 9x600s ja SII 7x600s.

-V

wm-x

Hieno! Oliko ensimmäinen väritetty versio?

VP

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 07.01.2017, 21:10:03
Hieno! Oliko ensimmäinen väritetty versio?

Kiitos, on tämä ensimmäinen itse kuvaamani kapeakaistasuotimilla kuvattu värikuva. Hyvin muutwen näkee seeingin vaikutuksen kun vertaa kahta kuvaa. Ensimmäisellä kerralla olikin oikein hyvä seeing.

-V

einari

Tämä on quick&dirty 'bonuskuva' viime yöltä.
Yllättävän hyvin näkyy vain 10x1minuutin valotuksilla (C8@f/6.3, bin2, SXV-694).
___
Tapio

VeijoT

Aika pieni, mutta ei saa rapua tuon suuremmaksi 800mm putkella.

Veijo T


einari

Lisää Lucky Imaging-harjoittelua, tai voiko siksi kutsua kun valotusaikaa oli perätu 3 sekuntia.
Hankaluuksia tässä oli, AstroArt kovasti tykkäsi kaatua pureskeltuaan 600 kuvaa, mutta jotain sai silti aikaiseksi.
Ja tuota walking noice-raitaa (tms) jäi kuvaan. Eli parantamisen varaa jäi vielä.

Kiinnostaisi kokeilla saako noita sisäosien rakenteita paremmin esiin.

___
Tapio

Kuulapaa

Tätä kuvaustyyliä meinasin itsekin kokeilla rapuun jossain vaiheessa. Olen miettinyt että tekisi jonkinlaisen ditheröintiplänin vaikka 20 ruudun välein.

Kauanko sinulla meni tuon setin ottamiseen, siirtoaikoineen päivineen?
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

einari

Eka ruudulla aikaleima 22:23 ja viimeisellä 23:00, eli 540 sekuntia, eli alle sekunti näköjään siirtoaika.

Jotain ditheröintiä pitäisi käyttää, nyt ei ollut guidausta ollenkaan.
Mitenkähän tuo pitäisi tehdä jos ei joka ruudulle tee ?
___
Tapio

Kuulapaa

#234
No sitten sillä siirtoajalla ei sinun tapauksessa ollut suurta merkitystä. Mutta ditheröinnissä kokonaisaika tietysti nopeasti karkaa käsistä.
Laskeskelin tuossa nopeasti, että jos se ditheröinti ottaisi 30s(?) per kerta ja otat 1000 kuvaa niin:

3 sekunnin valotuksella ilman ditheriä selviät 66 minuutissa ja 20 kuvan välein ditherillä 92 minuutissa.
5 sekunnin valotuksella ilman ditheriä selviät 100 minuutissa ja 20 kuvan välein ditherillä 125 minuutissa.

Joten ehkä lähtisin kokeilemaan sitä 1000 kuvan sarjaa 20 kuvan välein ditheröiden (ja mahdollisesti vielä 5 sekunnilla), ja toivoisin ettei lucky muutu unluckyksi :)

Pieni disclaimeri laskuihin, on aikainen aamu ;)

EDIT: pari kirjoitusvirhettä..
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

einari

Jatkoin vielä Rapusumu-projektia muutamilla kuvilla.
Ensin 250 x 5 sekunnin valotuksilla high gainilla, perään otin 10 x 1 minuuttia myös high gain.
Ditheröintiä oli käytössä mutta lieneekö liian pieni (2 px) kun tausta jäi niin suttuiseksi.
No vertailukuvat tässä. Kyllähän tuo 5 sekunnin osavaloilla kuvattu on hieman yksityiskohdiltaan skarpimpi.

___
Tapio

einari

Sitten vielä otin illan päätteeksi 25 x 4 minuutin pläjäyksen joka näytti tältä.

___
Tapio

Kuulapaa

Mielenkiintoista :)

Kyllähän tuo pidempi valotus on parempi, mutta toisaalta myös kokonaisajaltaan melkein 5 kertaa pidempi.

Menee tutkimuksen puolelle, mutta mitäs jos noita käytettyjä aikoja pyrkisi samankaltaistamaan? Minkälaista jäkeä tulee 5 x 5min pinolla?

EDIT: korjasin huomioimaan ditheröintiajan.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

einari

Joo mietin kanssa, mutta teki mieli tehdä 'kunnon' pinokin.
Ehkä väännän vielä tuollaisen 5 x 4 min tai 6 x 4 min pinon.
___
Tapio

einari

5 x 4 minuutin versio.
Kohinaa enemmän.
___
Tapio