Edullinen pieni Apo-putki

Aloittaja Tikkis, 29.09.2008, 18:21:43

« edellinen - seuraava »

Tikkis

Tuossa noin kuukausi sitten satuin käymään käytettyjä laadukkaita valokuvausvälineitä myyvässä liikkeessä (EP-Kamera, Helsinki). Aikani kuluksi silmäilin tarjontaa ja silmiini osui 480-millinen Apokromaattinen suurkoon kameran objektiivi. Tämän Rodenstockin valmistaman Apo-Ronarin valovoima on objektiivityypille tavanomaisen niukka, eli f/9. Yli kilon painoisen nelilinssisen paketin hinta oli naurettavan edullinen, 50 euroa, joten se tarttui matkaani.

Vaikka yleensä sanotaan ettei tällaisista objektiiveista olisi astrokäyttöön, päätin kuitenkin kokeilla. Koska linssikaukoputken rakentaminen on melko työlästä, päätin hankkia sopivan kokoisen edullisen akromaattiputken ja käyttää sen osia hyväkseni. Sky-Watcherin valikoimasta löytyi alle 100 euroa maksava 70/500 mm:n putki, jonka mitat vaikuttivat sopivilta, joten tilasin sen.

Aihion saavuttua suoritin joukon mittauksia ja lyhensin vankkatekoista alumiiniputkea muutamilla senteillä. Varmistin leikatun pään olevan kohtisuorassa optiseen akseliin nähden ja kiinnitin mahtavan Apokromaattimöykyn putken suulle kolmen ruuvin ja laadukkaan epoksin avulla.

Jo ensimmäinen päiväkokeilu teki positiivisen vaikutuksen. Apokromaatin muodostama kuva oli sekä terävä että kontrastikas. Ensimmäinen tähtitaivaskoe oli kuitenkin varsinainen paukku, neulanteräviä tähtipisteitä pikimustalla taustalla. Tähtitesti toi esiin lähes oppikirjamaisen kauniin ja tasaisen diffraktiokuvion. Olin enemmän kuin yllättynyt linssipaketin hienosta optisesta laadusta.

Vaikka putki on sangen etupainoinen, ja kokonaan muovista valmistettu tarkennin hieman hutera, tulee se saamaan vielä kosolti käyttöä pienenä ja helposti mukaan napattavana kaukoputkena. Rakennelman hinta tullee vielä nousemaan, koska olen päättänyt hankkia siihen laadukkaamman tarkentimen.

Vaikka projektin kokonaiskulut saattavat nousta jopa epäkäytännöllisen korkeiksi, ilahduttaa minua silti se, että pieni riskinotto kannatti. Kokeilun kautta syntyi oivallinen pikkuputki, jonka optiset ominaisuudet ovat huippuluokkaa.

Tikkis
Itse koottu 480 mm, f/9 Apokromaatti moottorijalustalla,  Sky-Watcher Black Diamond ED 120 linssikaukoputki Giro ALtAz -jalustalla.

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: Tikkis - 29.09.2008, 18:21:43
Vaikka yleensä sanotaan ettei tällaisista objektiiveista olisi astrokäyttöön, päätin kuitenkin kokeilla.

Ei kannata kuunnella yleistyksiä. Kotitekoisten linssiputkien huhujutut ollevat saaneet alkunsa erilaisten kondessorilinssien ja muiden vastaavien viritelmien laadusta.

Tiedän useita onnistuneita vastaavia projekteja:

Altair (Järvenpää) Leica objektiivi, lasikuituputki, tarkentimena lobotomian kärsinyt m42 kameraobjektiivi...
JussiV Leica pitkä linssiputki
Kaizu Leica suuren koon kiikari

Ainoa tosi huono kokemus on Epikar tripletistä. Kontrasti on huono. Linssipaketti on kuten nimi sanoo episkoopista.

Itse olen käyttänyt menestyksellä Hoya 400mm f5,6 objektiivia sekä Leica Hector linssistöä.

jk

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas