Linssi vinossa? / Hartmanin maski

Aloittaja iosainio, 31.12.2007, 13:16:31

« edellinen - seuraava »

ppk

Oletko käyttänyt Objektiivin linssi pakettia auki , kun voi olla että tehtaalla kun on kasattu niin että toinen linsseistä on "kilautunut" vinoon eli optiikka ei silti heilu on kokemusta , kun  itse olen purkanut tuon linssi paketin muutaman kerran tapahtui tuo kiilaantuminen ja kerran meni päällimmäinen linssi väärinpäin ja nuo kuvaamanne ongelmat tuli kyllä hyvin esiin. Viime yönä katselin tuolla ETX-70AT putkella linnun-rataa ja tähti taivasta ja kyllä se on mainio kapistus kun on pienet suurennokset on vakaa katsella ja suht`  hyvä valovoima , kun katsoin tähtiä niin nuo kirkkaimmat tähdet ei näy pistemäisinä vaan sakarat tulee esiin , kuten esm, kun katsoo Lyyran kirkkainta tähteiä vegaa,  muut himmeimät tähdet kyllä on pistemäisiä . Myös esm . M81 ja M82 näkyi viime yönä kohtalaisesti ja M51 Jollainlailla, no keli oli kyyll syksyn parhaita ,,
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Tosiharrastelija

Pitääpä tutkia tuokin asia. ???
Ajattelin myös kokeilla peilin vaihtoa..mutta se takuun purkautuminen hirvittää. :-\

Suomen pakkasiin 5v takuu tuntuu tämmöiseen tekniikkaan huipputarjoukselta!
***Meade ETX-70 LIITERI GoTo***
***Bresser102/1000 EQ5***
***15x70 Kiikarit***
**Tulipallokamera Philips SPC900NC**

Tosiharrastelija

Jahas laitetaanpa mallikuva: eilen kuvattu Seulaset ja 16s valotusta.

***Meade ETX-70 LIITERI GoTo***
***Bresser102/1000 EQ5***
***15x70 Kiikarit***
**Tulipallokamera Philips SPC900NC**

-Jarz-

No tuohan on aika hyvä kuva  :o. Tähdet ovat ihan muodossaan ja seurantakin on toiminut valotuksen ajan. Vähän suttaa tuo optiikka tähtiä vai olisiko fokusointi aavistuksen sivussa optimista.
Kuvasitko kulmapeilin kautta vaiko sieltä takaa peilin ohittaen?

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

einari

Fokus ei näyttäisi olevan aivan kohdallaan.
___
Tapio

iosainio

Taannoin ketjun alkupäässä toiveikkaana ajattelin sitten elokuussa taas ottaa putken tutkintaan. Koskapa se on ollut ulkona tasan yhden kerran joku syyskuun ilta (arvatkaas miksi) onkin ajankäyttö keskittynyt keittiöremonttiin. Foorumillakaan en ole ehtinyt käymään ja nyt on 17 sivua viimeisen käynnin jälkeen ilmestyneitä viestejä.

Tuota maskia kokeilin ilmiön huomatessani suoraan takaa katsottuna ilman peiliä, tosin peilinkin kanssa ilmiö esiintyy. Mulla näyttäisi muutenkin peili olevan ainakin vielä kohdallaan. Olisikohan sitten linssi vinossa. En osaa arvioida miten merkittävästi näkymä kuitenkaan muuttuisi, vaikka maski antaisi tasaisen kuvan. Tällä hetkellä olen kuitenkin suht koht tyytyväinen putkeen. Eihän sillä mitään kovin kummoisia suurennoksia kannata yrittää mutta kiva se on heittää pykälään jos matkaa jonnekin pimeään pois kauppatorin valoista.

Eräs vaiva mulla on se että herkästi otan työkalut käteen ja katson "mitä se on syönyt". Tuossa seurannassa on pientä klappia ja se pitäisi viritellä vähemmäksi. Järkkärikuvauksessa voisi toimia ekvatoriaalinen vaihtoehto, siinä ei toisen suunnan klappikaan haittaisi.

Nyt taidan taas keskittyä SPC900NC:n sovittelemiseen. Ei tästä ennen tammikuuta kirkasta kuitenkaan tule. Tammikuussa matkaan Saariselälle ja jollei edes siellä ole kirkkaita pakkasilmoja niin vaihdan lajia.

Ilkka