Tarkennus moottori viritelmä..

Aloittaja tähti_ville, 21.10.2008, 08:56:34

« edellinen - seuraava »

tähti_ville

Hei kaikille rakentelijoille, ja myös muillekin.

Nyt ovat hyvät neuvot / vinkit tervetulleita. Onko kellään tietoo mistä saisi kuvassa olevaa hihnaa ostettua täältä suomesta tai onko kenenkään projekti nurkkauksessa jäänyt sellaista lojumaan ylimääräisenä. Profiililtaan hihna on MXL ja leveydeltään 7mm sekä hihnan pituus saisi olla 250mm. Kyseinen hihna oli vanhassa skannerissa, mutta oli turhan pitkä ja ei oikein saanut hyvin lyhennettyä.
Toinen hyvä vinkki, että mistä löytyisi ohjelma tai kytkentä millä saisin DC-moottorin ohjauksen toimimaan kameralla tulevasta kuvasta. Vaihtoehtoisesti on myös mahdollista kytkeä samaan härpäkkeeseen DC-moottorin tilalle steppi-moottori.
Ajattelin nimittäin rakentaa auto-focuserin jos sellainen onnistuu tehdä itse.

Teveisin Antti.

ken

Minulla on vastaava projekti meneillään. Ja olen myös katsonut vanhaa rinnakkaisporttiskanneria sillä silmällä.

Otan myös mielellään vastaan vinkkejä eri laitteista löytyviä hihnoja.Itse käytän moottorina vanhaa RC puolen vakioservoa ja ajattelin että pidempi O-rengas toimisi hihnana.

KW
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

tähti_ville

Hei Ken.
Juu kyllä mielessä kävi kanssa o-renkas ,mutta jos hihna löytyy niin sen venuma ei ole yhtä suuri kuin o-renkaan. Se hihnakaan ei ole suuri murhe, enemmän tuottaa ohjaus systeemit pään vaivaa kun ei oo tietoo mikä soveltus siihen ja kun ei oo ekinä puuhastellut sellaisen parissa saati sitten elävänä nähnyt jollain.
Ja kaupalliset tuotteet näyttävät hipuvan sellaisia summia jottei köyhällä harrastajalla oo muuta kuin säästämisellä saavutettavissa ne vermeet.
Ainoa murhe siinäkin on jotta ennenkuin summa tulloo täyteen saattaapi eläkepäivätkin mennä ohi ja monttupileet tulla eteen.

Mutta onnistumisia projektille ja jos saat vinkkiä virityksistä niin mielellään otetaan vastaan.

terveisin antti

-Jarz-

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 21.10.2008, 08:56:34
Hei kaikille rakentelijoille, ja myös muillekin.

Nyt ovat hyvät neuvot / vinkit tervetulleita. Onko kellään tietoo mistä saisi kuvassa olevaa hihnaa ostettua täältä suomesta tai onko kenenkään projekti nurkkauksessa jäänyt sellaista lojumaan ylimääräisenä. Profiililtaan hihna on MXL ja leveydeltään 7mm sekä hihnan pituus saisi olla 250mm. Kyseinen hihna oli vanhassa skannerissa, mutta oli turhan pitkä ja ei oikein saanut hyvin lyhennettyä.

Partco Oy:stä löytyy ainakin paljon videoihin varaosia kuten hammasrattaita, hihnoja ja sun muita vipstaakkeleita.
Videovaraosaluettelo.

Itsekin olen miettinyt tuota fokusoinnin etäkäyttömahdollisuutta. Tarkoittaa siis sitä, että fokusointinamiskaa voisi kääntää moottorin avustuksella sisätiloista tietokoneen äärellä. Itselleni riittää ihan vain manuaalinen ohjaus fokusoinnille, koska en ole rakentamassa mitään etäohjattavaa kaukoputkisydeemiä. Tuosta kuvastasi sai kivasti ideoita tuon toteuttamiseksi :).

JM
Jari
CPC 800 XLT - Skylux 70/700 - Pentax K10D - QHY5 - Atik 314L+

tähti_ville

Moikka Jari.

Juu toi latta hihnoista jompi kumpi voisi soveltua hyvin tuohon viritelmään " 219,0 mm x 0,45 mm x 6,0 mm ................. 3,50
285,0 mm x 0,70 mm x 5,0 mm ................. 3,50 " lainattu partcon sivuilta.

Niin se kyllä taitaa mullakin jäädä manuaaliseksi, mutta oisi se helpottamassa kohteen tarkennuksessa jos saisi jollain ilveellä toimiin automaattisesti.
En se minäkään meinaa rakentaa mitään valvomatonta törnii.  Eihän siinä oo mitään hohtoo jollei saa pakkasella kuvailla ja touhuta ja manailla  huurtumisia ,varpaitten palelemista ym mukavaa asiaan kuuluvaa juttua.

Kiitti vinkistä terveisin Antti

Timo Kuhmonen

CN foorumilla oli hiljattain vastaava tarkennusmoottorin rakenteluprojekti SCT putkeen. Myös siellä oli pikkuservoja käytetty.
Juuri nyt minulla ei ole linkkiä viestiketjuun. Pitäisi kuitenkin löytyä ko. foorumilta, muistaakseni "ATM / DIY" -alueelta.

tähti_ville

Hei Timo.

Olen muistaakseni käynytkin kyseisellä sivulla, mutta se suurin onkelma on kun toi enklannin kieli  ei taivu kovin hyvin mulla.
Sain kuitenkin jotain vinkkiä sieltäkin. Kiitosta vaan. Laitan tähän uudemman projektikuvan jos vaikka auttaa muita rakentajia.

terv antti

ken

Jos kehtaa niin kierrätyspaikoilta löytyy kaiken maaliman laitteita, kirjoittimia, kassakoneita, levysoittimia ym

Pari aihetta sitten laitoin tämän

http://emediadesigns.com/focuser/

Video kertoo kaiken.

Juu itse haluaisn crayford tyyppisen tarkennuslaitteen moottorilla, mutta tähtiharrastus on jopa veneilyä pahempi rahanimijä. Tällä tarkoitan että pienistäkin yksinkertaisista laitteiasta joutuu pulittamaan turhan paljon.

KW
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.