Baaderin 2" suodinten paksu kehikko

Aloittaja dirty, 22.08.2008, 09:37:41

« edellinen - seuraava »

dirty

Baaderin 2" suotimissa (siis ainakin Ha 7nm ja UHC-S) on se ongelma, että ne ovat suhteellisen paksuja ja eivät siten sovi joidenkin adaptereiden suotimelle varattuun tilaan. Onko kukaan kokeillut vaihtaa laseja ohuempiin kehikkoihin? Toinen vaihtoehto olisi irroittaa lasi ja hioa kehikosta siivu pois tai sitten vaan myydä Baaderit pois.
Harri Hytönen

Kaizu

Sitten kun hermostut niihin suotimiisi ja haluat päästä niistä eroon niin tarjoa. Harkinnassa on ollut noiden hankinta.

Kaizu

Ps. Määttäsen Hannu jossain vaiheessa kertoi että hänellä olisi noita suodinrinkuloita (kun minä olin ensin kehunut ostaneeni niitä kamerakirppikseltä). Kysy häneltä, siis Teknofokuksesta.
Kai Forssen

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: dirty - 22.08.2008, 09:37:41
Baaderin 2" suotimissa (siis ainakin Ha 7nm ja UHC-S) on se ongelma, että ne ovat suhteellisen paksuja ja eivät siten sovi joidenkin adaptereiden suotimelle varattuun tilaan.....
Kerrotko tarkemmin mitä adaptereita tarkoitat vai oliko kyse erillisestä "suodintaskusta" ? Tulevaisuudessa saattaa hankintalistallani olla Neumannin filtteritasku 2" Baader filttereille. Jos tuo kombinaatio "ahistaapi", silloin asialla on merkitystä...

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 22.08.2008, 20:36:01
Kerrotko tarkemmin mitä adaptereita tarkoitat vai oliko kyse erillisestä "suodintaskusta" ? Tulevaisuudessa saattaa hankintalistallani olla Neumannin filtteritasku 2" Baader filttereille. Jos tuo kombinaatio "ahistaapi", silloin asialla on merkitystä...
Ei ahdista. Mulla on Baaderin filttereitä Gerd Neumannin taskussa. Toimii hyvin.
Vesku
www.vkastronomy.com

dirty

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 22.08.2008, 20:36:01
Kerrotko tarkemmin mitä adaptereita tarkoitat vai oliko kyse erillisestä "suodintaskusta" ? Tulevaisuudessa saattaa hankintalistallani olla Neumannin filtteritasku 2" Baader filttereille. Jos tuo kombinaatio "ahistaapi", silloin asialla on merkitystä...

Adapterit ovat Telescope Servicen rotaattori (TS-ROT1) ja Starlight Xpress AO:n omat "filtteritaskut".

Itse asiassa ongelma poistui jo. Viimeyönä tarvitsin Ha-suodinta ja leikkasin vaan raakasti suotimen kehikon kapeammaksi (sisäkierteen puolelta) työkalupakista löytyneillä leikkureilla.
Leikkurit pitää olla vaan terävät ja melko lyhytleukaiset. Kehikko on ohutta alumiinia ja leikkautui siististi.
Harri Hytönen