EQ3-2 + päivityspaketti guidaukseen

Aloittaja TuRe, 07.04.2009, 11:45:47

« edellinen - seuraava »

ajt

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 24.10.2009, 20:21:20
Jokos joku on päässyt autoguidailemaan synscan-paketilla? Itse yritin mutta tulokset ei olleet mairittelevia. Moottoreissa on aika reilusti klappia eikä tähdet meinanneet liikkua mihinkään päin. Oli vähän huonot olosuhteet testailemiseen, joten pitää vielä tutkia asiaa lisää. MaximDL:n guidauksen kalibroinnissa tapahtuu jotain kummallista kun guidauskameran kalibrointiruudut on ensimmäistä lukuunottamatta pimeitä. PHD näkee tähden kokoajan, mutta se ei liiku mihinkään.

Shoestringistä tilaamani EQDIR-palikan avulla jalustan ohjaaminen tietokoneella toimii loistavasti EQMOD-softalla. Luultavasti tulevaisuudessa lähetän autoguidauskomennotkin EQMOD:n pulseguiden kautta, niin säästää yhden piuhan (ST4:n) verran. Palikan lisäksi tarvitsee myös adapterin DB9-liittimestä RJ45-liittimeen, Shoestringistä saa tämänkin, HEQ5:n adapteri käy EQ3:n synscaniin myös.

PHD:n kanssa tappelin EQ5:n synscan-päivityksellä. Ei meinannut aina PHD kalibroida. Autoguidingikin taisi toimia on-off-periaatteella, jos toimi, eli tulos oli huono. Asiaa auttoi, kun ymmärsini laittaa käsikapulasta kontrollin tietokoneelle. Silloin sidereal tracking pelaa ja autoguideri koittaa vain korjata virheet. Muuten PHD korjaa kohdistusta ilman mitään perusseurantaa.

Mulla on muutakin softaa kyllä häiriköimässä samanaikaisesti.

Lauri Kangas

Sait siis homman kuitenkin pelaamaan? Millainen setuppi on käytössä, esim. mikä seurantakamera? Ja laitatko guidauskomennot koneelta käsikapulan kautta jalustalle?

ajt

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 25.10.2009, 21:34:02
Sait siis homman kuitenkin pelaamaan? Millainen setuppi on käytössä, esim. mikä seurantakamera? Ja laitatko guidauskomennot koneelta käsikapulan kautta jalustalle?

Kamera on Starshoot autoguider. En nyt satavarmasti muista, kun on noista selkeistä keleistä jo hieman aikaa, mutta taisi toimia sekä käsikapulan kautta (PHD:ssä mounttina Ascom) että ST4:n kautta (PHD:ssä mounttina on-camera, eli ST4 piuha menee suoraan kamerasta jalustan ST4-porttiin). Kummassakin tapauksessa pitää käsikapulasta säätää computer control päälle.

Lauri Kangas

Jep, itsellä on lähes vastaava QHY5 ja olen myös käyttänyt molempia yhdistämistapoja. Veikkaan kyllä että guidauskomennot menevät perille jalustalle, mutta tuo klappi vain on niin valtava ettei mitään ehdi tapahtua ilman jotain kikkoja.

ajt

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 26.10.2009, 12:53:14
Jep, itsellä on lähes vastaava QHY5 ja olen myös käyttänyt molempia yhdistämistapoja. Veikkaan kyllä että guidauskomennot menevät perille jalustalle, mutta tuo klappi vain on niin valtava ettei mitään ehdi tapahtua ilman jotain kikkoja.

Kikkakutoset taitavat rajoittua välysten poistoon ja/tai epätasapainotukseen.