Canon EOS 5D Mark II

Aloittaja Meade-mad, 05.09.2008, 15:47:03

« edellinen - seuraava »

Uppo

 :cheesy:

"Suurimmalla herkkyydellä Iso 25600 jopa auton liike pysähtyy" koskahan tänne saadaan parhaimmat heitot digikamera.netin tyyliin.

Eiköhän se valotusaika sen pysäytä.

Laita 100% cropit ja RAWit niin voi sitä kuhinaa oikeasti tutkailla.
Jani Virtanen

Veijo T

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 18.01.2009, 22:55:34
On se vaan kova peli!!!! Mutta eipä mene yöunet kateelliseltä kun muistaa että hintaero on kymmenenkertainen. Vaan aika hurjaa, paljonkohan sillä autolla on saattanut olla vauhtia tuossa kuvassa, arviolta?
Kari

Luulen että tuo auto päästeli 50 km/h, jolloin 3200 iso herkyydellä ja tuossa valaistuksessa suljinaika jäisi yleensä vajaan 0,5 sek paikkeille, siitä voi laskea sitten kun tietää että 100km tuntivauhdissa auto liikkuu 27,50 m.

Lainaus käyttäjältä: Uppo - 19.01.2009, 01:07:25
:cheesy:
Laita 100% cropit ja RAWit niin voi sitä kuhinaa oikeasti tutkailla.

Tähtikuvauksessa kannatta pistää senverran polttoväliä kohdetta kuvatessa että ei tarvi ottaa 100% croppeja, ja pixel peepingille taitaa olla ihan omat foorumit.

Veijo T









Mellon

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 31.12.2008, 01:44:55
Toivottavasti tuo hoituu uudella firmwarella, ei jää ensimmäisiä niin paljoa harmittamaan. Olisin kyllä ostanut kameran mutta kun niitä ei vielä ole ollut saatavissa, ehkäpä hyvä näin.

Uudella firmiksellähän nuo ongelmat tosiaan raporttien mukaan ratkeaa. Nyt vaan odotellaan että tulisi paketti.

Jorma Koski

Kamera olis noudettavissa, mutta olen tämän kuun tuhansien kilometrien päässä siitä.
Tietysti juuri nyt kun olisi aikaa näprätä sitä :(
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Veijo T

Otin pari testikuvaa lisää 12800 ja 6400 herkkyyksillä, valotusajat oli ja vastaavasti 10sek ja 20sek melko vähän olen löytänyt pitkien valotusten testiä, ja en olenkaaan esim. vaikkapa 30min yhtäjaksoista valotusta esim herkkyydellä 3200. ( lieneekö tuo edes tarpeelista )

Alkuu minulla oli ensimmäinen ohjelmistoversio kamerassa, jolloin kuvissa piti olla mustia pisteitä kirkkaan valon oikealla puolella, en kuitenkaan niitä sieltä löytänyt, olis kai pitänyt saada riitävästi kontrastieroa, ja silloinkin tosi paljon suurennusta.

Tänää säätelin kameran mikrofokuksen eri objektiiveille kohdalleen, jonka nyt saa tehtyä suoraan kamerassa, koska jotkut objektiivit tarkentuu af.lla joko hieman eteen tai taakse, asetukset jää myös kameran muistiin objektiivikohtaisesti.

http://kotiweb.kotiportti.fi/veijo.t/Kuvausvalineet/5DMarkII-Testi/index.html

Veijo T

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Veijo T - 20.01.2009, 19:58:34
Otin pari testikuvaa lisää 12800 ja 6400 herkkyyksillä, valotusajat oli ja vastaavasti 10sek ja 20sek melko vähän olen löytänyt pitkien valotusten testiä, ja en olenkaaan esim. vaikkapa 30min yhtäjaksoista valotusta esim herkkyydellä 3200. ( lieneekö tuo edes tarpeelista )

Kiitos kuvista! Jep, tuo on tolkuttoman hyvä kamerarunko, kun tuottaa noin vähäkohinaisia kuvia 6400/12800 ISO herkkyyksillä  :rolleyes: Tulee selvästi "upgrade-paineita" jos/kun omat käyttötarpeet kasvavat nykyisiä suuremmiksi ja 5D MkII:n hinnat tippuvat... (eipä tarvitse merkkiä vaihtaa  :smiley:).
- Timo Inkinen

Veijo T

Jahas eipä kai tuo väritasapaino siitä niin hirveasti muutu jos vaihtaa tuohon 5dMarkII kameraan Baaderin 5d malliin suunnitellun filtterin, kun niitä näyttää  kerran saavan vajaan satasen hintaan.

5D kameraan käy Baader-ACF 3 tyyppinen filtteri.
http://www.baader-planetarium.de/sektion/s45/s45.htm#afc3

Tuolla on muutama esimerkki uuden suotimen vaikutuksesta normaalikuviin, valkotasapainoa joutuu kyllä esim. keinovalossa muuttamaan jo muutenkin, ja sehän onnistuu kamerassa ensin ottamalla kuvan, ja mittaamalla kyseisen kuvan valkotasapaino kamerassa, jä käyttämällä tätä valkotasapainon pohjana.
http://forum.astronomie.de/phpapps/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=364187

Testailen tässä kevään kuluessa vielä alkuperais filtterillä, mutta eiköhän tuo ensi syksyyn menessä tule vaihdettua. Moire kuvio saattaa esiintyä, mutta sehän on vain muotikuvaajien ongelma jotka kuvaa vaateita ym. jossa kankaan kuosi toistuu tiheänä raitana.

Veijo T


Kaizu

Lainaus käyttäjältä: MarkoM - 17.09.2008, 23:04:06
Tänään sähköpostiin tulleesta Rajala Pro Shopin uutiskirjeestä päätellen hinta tulee olemaan se 2499€, mikä Dpreviewin katsauksessakin on kerrottu. Voisi kuitenkin olettaa, että hinta tippuisi satasen tai pari alkuhuuman jälkeen...

Tuossa se siluetti on nyt näkyvissä pöydällä. Rajalan hinta oli juuri tuo mainittu mutta Verkkokauppa oli pudottanut juuri sen satasen että sai halvimman normaaliobjektiivin kaupan päälle. Nyt sitten olen köyhä ja onnellinen kameran omistaja. Tähtiharrastuksen hintalappuunkin tuli sitten nyt se viides numero.

Kaizu

Ps. Pilviä taitaa sitten riittää koko loppuvuodeksi
Kai Forssen

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 07.03.2009, 14:34:13
Ps. Pilviä taitaa sitten riittää koko loppuvuodeksi

No sittenhän on aikaa tehdä värkille lobotomia huolella!

jk

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Jorma Koski

Ainoan pettymyksen kamerassa tuotti uudenmallinen akku, joten edellisiin malleihin ostetut akut eivät tähän sovi. Myöskään 5D:n akkukahva ei suostu Mark II runkoon sulloutumaan. Ehkäpä uusia saa joskus hamassa tulevaisuudessa jostain kaupasta edullisestikin.

Iloinen asia oli, että vanhan EOS 10 filmirungon mukana tullut infrapunalaukaisin toimii tässä mallissa :)
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Kaizu

Viime yönä käkyi taivaalla tähtiä ja kun laitepäiviltä kotiuduin ajoissa, kerkisin viritellä kameran oman putkeni perään.
Tuloksena joukko sysipimeältä taivaalta otettuja vaaleanruskeita kuvia (ensimmäinen liite).
Kuvasta näkyy että TAL250K ei tuota täysikokoista komatonta kenttää ja että 2"sovitin vinjetoi ja että jalustan suuntaus on observatorion vaihdon jäljiltä pois paikoiltaan.
Muutamasta niistä saim jalostettua M82 kuvan, jossa melkein näkyy vetypurkauskin (toinen liite).
Kamera on herkkä ja siinä mielessä hyvä tähtikuvaukseen. Herkin asento, ISO25600, kohisee jo havaittavasti. Pärjää melkein vanhalle 300D:lle. ISO6300 herkyys on käyttökelpoinen.
Live view toiminta oli selkeä pettymys, sillä voi tarkentaa kameran johonkin kirkkaaseen tähteen mutta esim. M82 ympäristässä ei löytynyt riittävän kirkkaita tähtiä. Optinen etsin ei ole merkittävästi parantunut300D:stä.
Live view toiminta pitää koko ajan suljinta auki. Akku ei sitä kauaa kestä muutaman asteen pakkasessa, miten sitten käy kun on oikeasti kylmä. Zeniittiin kuvatessa alkoi kennon päälle tiheään tahtiin laskeutua taivaalta kaikenlaisia ökkömönkiäisiä. Ensikokemuksen perusteella live view on tähtikuvauksessa turha, ellei peräti haitallinen ominaisuus.
Käytin osassa kuvista ostamaani kaukolaukaisijaa ja osassa tietokonetta. Viime mainittua nähdäkseni kuvat riittävän isoina tarkennusta varten. Live view kuvasta ei näkynyt yhtäään enempää läppärin näytöltä.  Canonin ohjelmissa olisi vielä vähän kehitettävää. Kuvien katseluun käytettävä ohjelma ja kameran ohjaus eivät suostuneet toimimaan yhdessä kuin pari kuvaa kerrallaan. Esikatseluselaimella kuvia ei pystynyt suurentamaan tarkennusta varten joten melko pian älysin laittaa läppärin kiinni ja asettua selälleni putken alle ja tehdä tarkennuksen kameran omalta näytöltä. Sitä en kuitenkaan kerinnyt tehdä kunnolla kun pilvet taas saapuivat.
Kamerasta puuttuu salama mutta ei sitä normaaliolosuhteissa tarvitakaan. Otin yökuvan observatoriostani (kolmas liite).

Kaizu
Kai Forssen

Mellon

Nyt ollaan jo hetki perheessä ihmetelty molempia siluetteja vieretysten. Käytiin tuossa tammikuun lopussa isännän kanssa toikkaroimassa pitkin lähiötä kuvailemassa keinovalohaloja. Samaan syssyyn tuli todettua, että ihan kivasti 'Markilla' kuvailee yöllä HD-videota käsivaralla kaupunkivalaistuksessa (winkkarikäyttäjät saattavat kaivata divx-koodekkia). Video on toki uudelleenpakattu nettilaatuun, eli divx-esimerkki ei ole orginaalilaatua nähnytkään.

Näkyyhän ISO 3200:lla toki jo vähän kohinaa, mutta eipähän tarvitse kompastella jalustaan.

Jorma Koski

Nytpä voi videoillekin säätää herkkyyttä, valotusaikaa ja aukkoa.
Tulisikohan zoomailtua vaikka Kuuta kesällä :)
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 22.03.2009, 11:44:37
Herkin asento, ISO25600, kohisee jo havaittavasti. Pärjää melkein vanhalle 300D:lle. ISO6300 herkyys on käyttökelpoinen.
Live view toiminta oli selkeä pettymys, sillä voi tarkentaa kameran johonkin kirkkaaseen tähteen mutta esim. M82 ympäristässä ei löytynyt riittävän kirkkaita tähtiä. Optinen etsin ei ole merkittävästi parantunut300D:stä.
Live view toiminta pitää koko ajan suljinta auki. Akku ei sitä kauaa kestä muutaman asteen pakkasessa, miten sitten käy kun on oikeasti kylmä. Zeniittiin kuvatessa alkoi kennon päälle tiheään tahtiin laskeutua taivaalta kaikenlaisia ökkömönkiäisiä. Ensikokemuksen perusteella live view on tähtikuvauksessa turha, ellei peräti haitallinen ominaisuus.
Pieni kommentti Canon-leirin ulkopuolelta.
Eikös po. tarinan opetus ole se, että on melkoisen turha odotella, että digijärkkäri korvaisi ccd-kameran?
Minulla on Atik ATK16HR, joka on ccd-kameroiden mustavalkoinen perus- ja halpismalli. Herkkyys on jotain ISO25600 tienoilla.
Olen moneen kertaan todennut, että digijärkkärillä ei ole jakoa ccd-kameran kanssa. Ccd-kamera päihittää dslr:n niin herkkyyden
kuin dynamiikan suhteen. Toki dslr-kamerallakin on käyttöä tähtikuvauksessa isomman kuvakentän ja käytön helppouden takia.
Olen tuuminut niin, että mahdanko koskaan vaihtaa täyden koon kennon dslr-kameraan, vaikka Pentaxiltakin sellainen varmaan tulee
lähiaikoina.

Jorma M.
Kangasala

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 12.06.2009, 08:59:15
Eikös po. tarinan opetus ole se, että on melkoisen turha odotella, että digijärkkäri korvaisi ccd-kameran?
Minulla on Atik ATK16HR, joka on ccd-kameroiden mustavalkoinen perus- ja halpismalli. Herkkyys on jotain ISO25600 tienoilla.
Olen moneen kertaan todennut, että digijärkkärillä ei ole jakoa ccd-kameran kanssa. Ccd-kamera päihittää dslr:n niin herkkyyden
kuin dynamiikan suhteen. Toki dslr-kamerallakin on käyttöä tähtikuvauksessa isomman kuvakentän ja käytön helppouden takia.
Olen tuuminut niin, että mahdanko koskaan vaihtaa täyden koon kennon dslr-kameraan, vaikka Pentaxiltakin sellainen varmaan tulee
lähiaikoina.
Eikös opetus ole juuri päinvastainen. Nyt ilmestynyt 5D alkaa herkkyydeltään jo pärjäämään halvemmille tähtikameroille. Kuvakenttä on merkittävästi suurempi. Kaikki värit saa kuvattua kerralla. Vielä kun saa kohinaa vähän pois niin silloin ollaan jo ohi. Kennon dynamiikka ei ole parempi CCD:llä, ulos tuleva formaatti on 16 bittinen mutta kaikkia bittejä ei ole käytetty. Canonin kuvat ovat 14 bittisiä. Tällä kehityksen vauhdilla ei ohitusta tarvinne pitkään odotella.
Järkkärien ominaisuudet kehittyvät suurien ostajalaumojen ehdoilla. Tähtikuvaajat ovat pieni marginaaliryhmä ja heille herkkuja tulee vähän kuin vahingossa. Herkkyyskin lienee sitä perua että järkkärillä pitää saada nopeaa HD-videokuvaa ja se taas vaatii herkkyyttä. Olen kuullut että jotkut kuvaavat mainosvideonsa juuri Canonin 5D:llä koska se tuottaa parempaa videokuvaa kuin varsinaiset videokamerat. Tämä taas johtunee järkkärin vaihdettavasta optiikasta.

Itse en ole päässyt vielä hyödyntämään isoa kennoa. Minulla ei vielä ole sellaista optiikkaa joka piirtäisi terävästi ja vinjetoimatta kinokokoiselle kennolle. Pääsen siis aloittamaan seuraavan laitteiston päivityskierroksen eikä se varmasti ole halvempi kuin edelliset (5 numeroa).

Kaizu
Kai Forssen