Taivaan"väri" canon 1000d

Aloittaja ppk, 22.02.2010, 17:34:25

« edellinen - seuraava »

ppk

Olen yrittänyt monella kuvankäsittelyohjelmalla saada luonnollista taivaan väriä , vaan ei tunnu onnistuvan. Kysymys voiko olla kameran asetuksissa vika. Kamera  canon 1000d. objektiivi  canon 35/2
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

einari

Ehkä jotain punerrusta siinä on (jälkeenpäinkin on väritasapainoa aika helppo korjailla).
Olikos tämä modattu kamera ja oliko tuolla suunnalla mihin kuvasit minkäänlaista valaistusta ?
Lisäksi, mikähän oli kameran valkotasapainoasetus ?
___
Tapio

ppk

 Ei ole modattu kamera , pakkaslunta oli jonkin verran kuvaus hetkellä ilmassa, valaistusta ei ollut tuossa suunnassa . Parametri asetukset ja tehosteet asetus on neutraali .    Valkotasapainon säädössä oli minulla säätö sinisellä alueella pitääpä kokeilla tuota haarukointia jospa se selventää tilannetta ja sen avulla löytää luonnollisen värin kuiviin , Kiitos vastauksesta .
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

MarkoM

Itse käytän yleensä tähtikuvauksessa valkotasapainona päivänvalo-asetusta, ja se tuntuu yleensä toimivan ihan kiitettävästi. Parasta olisi tietysti kuvata kuvat RAW-muodossa, jolloin mm. niiden valkotasapainoon pystyy vaikuttamaan käsittelyvaiheessa.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

herzi

Mikä on silmiisi 'luonnollinen' väri, täysin neutraali vai hivenen sinertävä?
Kunnollisia vaihtoehtoja täysin neutraalin lopputuloksen saamiseksi on käytännössä kaksi.

a) kuvaat RAW:ina ja säädät esim kameran mukana tulleella DPP-ohjelmalla valokotasapainon oikeaksi.

b) Kuvaat kuvan pelkästä taivaasta (ei puita tai katuvaloja tms) suhteellisen pitkällä valoitusajalla. Sitten käytät kameran valikosta 'valkotasapainon säätö'-työkalua, jolla asetat valkotasapainon juuri ottamasi kuvan mukaiseksi. Tämän jälkeen voi valita valkotasapainoksi 'oma asetus' ja taivas on varmasti neutraalin värinen.

Pahoittelen jos tuli liikaa rautalankaa.

Timo Kuhmonen

Minulla on myös kamerassa RAW kuvaus päällä (käytännössä aina...). Perusasetus on päivänvalolla. Kuvaustilanteen mukaan säädän lopullisen väritasapainon ja muut säädöt jälkikäsittelyssä.

Ajoittain otan tähtitaivaskuvia silloinkin, kun taustataivas ei ole "tummanpuhuvanmusta" - esim tapaus jossa on syvänsiniset sävyt jonkin aikaa auringon laskettua. Silloin yleensä kameran oma valkotasapainon haku ei tuota hyvää tulosta. Jos kuvaan paremmin sopii, saatan joskus heittää värit tyystin pois (pelkistämisen takia)

ppk

Kiitos! asiantuntevista vastauksista. Olen testannut noita omia asetuksia ja RAW kuvausta. Minulla  kyllä  on vielä paljon oppimista ( olen jopa lukenut käyttö-ohjeita ) ja kyllä tuo RAW kuvien muokkaus vaatii aikaa, ainakin minulta ja tuntuu pienellä läppärillä isoilta nuo RAW kuva tiedostot , kun latasin 20 kuvaa koneelle, niin tuntui että kone hyytyy . Joka tapauksessa olen perehtynyt kameraan perusteellisemmin.  Nyt siten  vaan testailemaan, niin eiköhän taas tule vähän edistystä yö kuvaamisessa ja niiden väreissä. :rolleyes:
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: ppk - 25.02.2010, 00:25:06
...tuo RAW kuvien muokkaus vaatii aikaa, ainakin minulta ja tuntuu pienellä läppärillä isoilta nuo RAW kuva tiedostot, kun latasin 20 kuvaa koneelle, niin tuntui että kone hyytyy...

Läppäri ei sitten ole mitenkään hyvä valinta kuvankäsittelyyn, koska noissa olevat näytöt ovat korkeintaan keskinkertaisia omalta dynamiikaltaan ja sävytoistoltaan. Toki läppäriinkin voi kytkeä kelvollisen ulkoisen näytön, mutta silti tyypillisen kannettavan tehon- ja muistinpuute jää käyttäjän riesaksi kuvankäsittelyssä :undecided:
- Timo Inkinen