Lyhyt ja tukeva tolppa EQ6 Pron alle? (Ja muita jalustaratkaisuja...)

Aloittaja Timpe, 25.03.2008, 23:25:27

« edellinen - seuraava »

Veijo T

Katselin noita sinun uusia kuvia ja mieleeni tuli eräs vaihe minun omassa projektissa ehkä jo noin 6 vuotta sitten, silloin minulla oli 1500mm putki 250mm pelillä, ensin siinä oli ekvatoriaalinen jalusta jossa ohuin rauta oli noin 2cm, se oli kyllä tukeva mutta seurantamoottorin pyörintä aiheutti siinä värinää, siten että Saturnusta katsellessa siitä tuli yksi umpikiekko.

Siten hylkäsin tämän ekvatoriaalisen jalustan, ja tehtiin erään kaverin kanssa jalusta jossa painopiste asettuisi mahdollisimman taakse lähelle pääpeiliä, aluksi tein laakeroinnin molemmille puolille tefllonista, mutta tämä teflon ei ollut hyvä ratkaisu, siihen sai kyllä sopivan kitkan, mutta jalustan hienosäätö kuvauksen aikana aiheutti pienen L muotoisen liikkeen, jolloin kuvauksen aikainen säätö ei onnistunut.
Sitten yläosa purettiin ja tehtiin Volvon törmäyspalkeista uusi yläosa, ja laitettiin vahvat laakerit putken molemmille puolille, ja siihen sitten jarru joka oli suurin piirtein saman lainen kuin tuossa sinun L haarukan yläosassa, tämä ratkaisu salli hienosäädön myös niin että L liikettä ei enää tullut. muutenkin jalusta tuntui toimivan.

Olennaista minkä tuosta opin oli se että painopiste täytyy saada mahdollisimman lähelle pääpeiliä, tästä tulee se hyöty että esim. tuossa Timpen jalustassa tuo L tuki tulisi mahdollisimman lyhyeksi, jolloin pitkän putken heijaava liike ei enää siirry niin tehokkaasti alaosaan.

Tuossa tuo putken silloinen rakenne, nuo ristikot on katuharjan varsia, tässä 1500mm putkessa painopiste siis lähempänä pääpeiliä, ristikot ja yläosa tehty mahdollisimman kevyistä rakenteista.

Veijo T


Veijo T

Mikäli Timpe haluat tuon minun kuvassa näkyvän filmivanerista tehdyn yläosan joka on matalampi niin saat sen jos vain haluat, siinä voisi ainakin kokeilla kuinka painopisteen alas laskemin vaikuttaa. ( edellyttäisi kyllä sinun putken muuttamista ristikkorakenteelle, tai lisää painoja pääpeilin taakse )

Ps.
Se nyt tehty L haarukkahan toimii varsin hyvänä valokuvausjalustana esim 500-1000mm putkelle ym. ja nyt kun siinä on varsin toimivan tuntuinen atsimuutti säätö myös, ja muutkin hienosäädöt.

Veijo T

Timpe

#32
Lainaus käyttäjältä: Veijo T - 21.09.2008, 14:31:55
Katselin noita sinun uusia kuvia ja mieleeni tuli eräs vaihe minun omassa projektissa ehkä jo noin 6 vuotta sitten, silloin minulla oli 1500mm putki 250mm pelillä, ensin siinä oli ekvatoriaalinen jalusta jossa ohuin rauta oli noin 2cm, se oli kyllä tukeva mutta seurantamoottorin pyörintä aiheutti siinä värinää, siten että Saturnusta katsellessa siitä tuli yksi umpikiekko....

Kiitos, oli hyödyllistä (terapeuttista  ;)) lukea, ettei homma mene putkeen aina muiltakaan!

Pistän tähän alle huomiot tuon nykysysteemini puutteista:
* JS Dobsonin runko itsessään antaa hiukan periksi tämän kuorman alla (sehän on suunniteltu noin 20cm/F6 putken mitoille).
* Deklinaatioakselin suuntainen heiluttaminen osoittaa, että jalusta antaa periksi tuolta päällekkäisten vanerilevyjen pakasta; varsinkin, kun heilutusta tekee tällaisen pitkähkön L-varren päästä. Vanerikiekkojen halkaisijoita tulisi kasvattaa, mutta tälle ei ole oikein tilaa JSD-jalustan rungon päällä.
* Tuntiakselin suuntainen heilautus osoittaa taas, että 16 mm kierretanko on sekin vielä alimittainen tälle putkelle ja kuormalle, vaikka sivuttaisliike kohdistuu varsin lyhyelle ja hyvin tuetulle akselintapille.(MUTU: olen jostain lukenut, että tuntiakselin halkaisija milleinä olisi hyvä vastata minimissään pääpeilin halkaisijaa sentteinä eli tässä tapauksessa 30 cm ~ 30 mm.) Tähän pitäisi sorvauttaa näillä mitoilla oleva uusi teräsakseli, joka tukevoittaisi jalustaa näiltä osin.
* Toinen tuntiakselin suuntainen heikkous tulee systeemin kolmesta tukijalasta, jotka pitäisi muuttaa halkaisijaltaan suuremmalle ympyräkehälle ja kasvattaa entistä järeämpiin mittoihin. Alimpana oleva vanerilevy on siis liian pieni mitoiltaan (eli tarpeettoman kiikkerä ja altis pyörähtämään keskuspisteensä ympäri). Toisaalta suurempi 30mm paksu vanerilevy toisi lisää kuljetuspainoa ja hankaloittaisi jalustan siirtoa entisestään, puhumattakaan lisäkustannuksista (tähän on uponnut nyt jo vesivaneria noin 150 € edestä  >:().
* Teflon-laakeroinnit ovat hiukan pulmallisia kallistettuina: liukupinnat joutuu puristamaan tiukalle yhteen tuon kallistuksen takia ja siksi liikekitkan kanssa tulee ongelmia kuormitettuna. Nyt seurannasta kuuluu tasainen napse (kun jalustan tuntiakselin/seurantakiekkojen säätö on sopivan kireällä) jolloin myös okulaarista näkee pienen nykimisen, kun seurantakiekot nytkähtävät pienin pykälin liikkeelle. Nykiminen ei siis tule matopyörästä, vaan teflon-liukupinnoista, joista JSD:n alimpana olevat 20 mm:n teflonpalat (joita vasten alkuperäinen seurantakiekko makaa) taitavat olla syynä tähän takerteluun -> korjaus vaatisi tuonnekin lisäinvestoinnin suurten (lue: kalliiden) teflon-palojen muodossa. Kiekkojen kireyssäätöä löysäämällä tästä nytkähtelystä pääsee eroon, mutta se lisää taas tuota yllä mainittua deklinaatiosuuntaista heiluntaa.
* Painopisteen muuttaminen lähemmäs pääpeiliä pistäisi koko putkiosan suunnittelun uusiksi: pitäisi hylätä umpiputki ja sen hyvin toimivat kiinnityspannat (joissa putken pyörittely onnistuu helposti) ja Losmandy-tyypin pikakiinnityskisko. Putkiosa on nyt 23 kg, joten sinnekään ei voisi laittaa lisäpainoja peilin alle jos haluaisi säilyttää nykyputken. Ei siis oikein houkuttelisi tähän osuuteen uhrattujen lukemattomien työtuntien vuoksi  :-\
* Bonuksena oma mitta alkaa pikkuhijaa olemaan täynnä tätä tuloksetonta rakentelua ja virittämistä, josta on samalla harmia sivullisille eli perheelleni... helpommalla oli päässyt uhraamalla kertaheitolla sellaiset 6-7 k€ riittävän tukevaan ekvatoriaalijalustaan, josta on edelläkin ollut jo puhetta... argh!!!   :'( (="Cry once or cry always!" -periaate.)

Lainaus käyttäjältä: Veijo T - 21.09.2008, 15:04:56
Se nyt tehty L haarukkahan toimii varsin hyvänä valokuvausjalustana esim 500-1000mm putkelle ym. ja nyt kun siinä on varsin toimivan tuntuinen atsimuutti säätö myös, ja muutkin hienosäädöt.

Tämä onkin se ainoa hyvä puoli tässä sopassa. Systeemi on pikkumuutoksilla päivitettävissä pienemmän putken kuvaus/yleisjalustaksi tai vastaavaksi. Vahinko vain, etten kaipaa tällaista itselleni, koska jalustatarpeeni ovat nyt tuon 300/1500 Newtonin suuntaan. Mutta olisikohan jollain muulla foorumilaisella tarvetta nykykokonaisuudelle? Jos olisi, niin kannattaa kysellä minulta ennen kuin pistän tätä ihan paloiksi. Tämän luulisi riittävän Veijon mainitsemaan käyttötarkoitukseen, vaikkei se toimikaan kovin hyvin näin massiivisen putken alla kuin omani (tuunattu JS Dobson lienee parempi kuin originaali  ;D).

Edit: Pistin illalla putken ulos ja käytin  noin 1,5h yhdistelmän toiminnan tutkimiseen. Seuranta toimii ihan ok (kun pitää liukukitkan säädön sopivan löysällä) ja nuo tunti/deklinaatiosäätöjen erillisruuvit ovat oiva lisä jalustan toimintaan. Noilla sai hyvin passattua kohteen keskelle okulaarikenttää, kun jalustan muussa tukevuudessa oli toivomisen varaa. Jalustan hutjakasta toiminnasta huolimatta onnistuin katsomaan taivaalta pilvien lomasta nämä kohteet: M57, M71, M27 ja M31/M32. Lyyran rengassumu näytti putkessa upealta ja näytti soikeana näkyvän + päistä himmeämmän rengasmuotonsa vaivattomasti, samoin sen vieressä oleva 13 mag tähti näkyi helposti, mutta keskustähteä ei jalustan muulta käytön hankaluudelta erottanut (kykenin vain alle 200x suurennuksiin). M71 löytyi matkan varrelta (kun etenin Nuolen kautta M27:aan) ja erottui helposti yksittäisiksi tähdiksi. M27:n syödyn omenan muoto näkyi myös helposti (sekä UHC:llä että ilman) eli kaiken kaikkiaan 300/1500 putkesta löytyisi potentiaalia runsain mitoin, kun vain tämän jalusta-asian saisi kuntoon...  :P
- Timo Inkinen

Veijo T

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 21.09.2008, 19:19:12
Kiitos, oli hyödyllistä (terapeuttista  ;)) lukea, ettei homma mene putkeen aina muiltakaan!

Joo kyllähän tämä tähtiharrastus on sellaista että harvoin menee kerrasta kohdalleen, mutta siinä on se etu että juuri silloin oppii jos on oppiakseen.

Pistän tähän alle huomiot tuon nykysysteemini puutteista:
* JS Dobsonin runko itsessään antaa hiukan periksi tämän kuorman alla (sehän on suunniteltu noin 20cm/F6 putken mitoille).

Minulla toimi tuon tyyppisellä jalustalla 1500mm f6 putki melko hyvin, pääsin yli 5min valotuksiin ilman seurannan korjausta, sekä 1200mm polttovälillä 7 min, johon ei kaupalliset ekvatoriaaliset jalustat kykene, ellei niille uhraa euroja tosi paljon. tuo kiekon seuranta täytyy vain säätää kohdalleen ensin.

* Deklinaatioakselin suuntainen heiluttaminen osoittaa, että jalusta antaa periksi tuolta päällekkäisten vanerilevyjen pakasta; varsinkin, kun heilutusta tekee tällaisen pitkähkön L-varren päästä. Vanerikiekkojen halkaisijoita tulisi kasvattaa, mutta tälle ei ole oikein tilaa JSD-jalustan rungon päällä.
* Tuntiakselin suuntainen heilautus osoittaa taas, että 16 mm kierretanko on sekin vielä alimittainen tälle putkelle ja kuormalle, vaikka sivuttaisliike kohdistuu varsin lyhyelle ja hyvin tuetulle akselintapille.(MUTU: olen jostain lukenut, että tuntiakselin halkaisija milleinä olisi hyvä vastata minimissään pääpeilin halkaisijaa sentteinä eli tässä tapauksessa 30 cm ~ 30 mm.) Tähän pitäisi sorvauttaa näillä mitoilla oleva uusi teräsakseli, joka tukevoittaisi jalustaa näiltä osin.

Tuo akseli on tosiaan oltava tukeva ja mieluiten sorvattu, siten että kiekot jotka siihen nojaa tulisi olla liukulaakeroituja, tämä senkin takia että muuten jatkuva pyörittely kuluttaa kiekon reikää, ja jo muutaman millin kymmenysosa vaikkuttaa kiekon säteen pienenemiseen, joka vaikuttaa taas seurannan nopeuteen eikä se pysy enää vakiona.

* Toinen tuntiakselin suuntainen heikkous tulee systeemin kolmesta tukijalasta, jotka pitäisi muuttaa halkaisijaltaan suuremmalle ympyräkehälle ja kasvattaa entistä järeämpiin mittoihin. Alimpana oleva vanerilevy on siis liian pieni mitoiltaan (eli tarpeettoman kiikkerä ja altis pyörähtämään keskuspisteensä ympäri).

Ilmeisesti tarkoitit tässä sitä nurmikkoa vasten olevaa alinta vaneria, minä vaihtaisin tuon esim. 400 x 500 x 20 mm kokoiseen rauta levyyn joka jää havaintopaikalle, valmiiksi vaateriin, ja siitä lähtee jalusta ylöspäin, tuossa massiivisessa teräslevyssä olis poralla tehdyt kolot johon jalusta pudotetaan.

Toisaalta suurempi 30mm paksu vanerilevy toisi lisää kuljetuspainoa ja hankaloittaisi jalustan siirtoa entisestään, puhumattakaan lisäkustannuksista (tähän on uponnut nyt jo vesivaneria noin 150 € edestä  >:().
* Teflon-laakeroinnit ovat hiukan pulmallisia kallistettuina: liukupinnat joutuu puristamaan tiukalle yhteen tuon kallistuksen takia ja siksi liikekitkan kanssa tulee ongelmia kuormitettuna. Nyt seurannasta kuuluu tasainen napse (kun jalustan tuntiakselin/seurantakiekkojen säätö on sopivan kireällä) jolloin myös okulaarista näkee pienen nykimisen, kun seurantakiekot nytkähtävät pienin pykälin liikkeelle. Nykiminen ei siis tule matopyörästä, vaan teflon-liukupinnoista, joista JSD:n alimpana olevat 20 mm:n teflonpalat (joita vasten alkuperäinen seurantakiekko makaa) taitavat olla syynä tähän takerteluun -> korjaus vaatisi tuonnekin lisäinvestoinnin suurten (lue: kalliiden) teflon-palojen muodossa. Kiekkojen kireyssäätöä löysäämällä tästä nytkähtelystä pääsee eroon, mutta se lisää taas tuota yllä mainittua deklinaatiosuuntaista heiluntaa.

Nuo tefolon palat ainakin siellä alimpana johon seurantakiekko lepää vaihtaisin paineen ja pakkasenkestäviin pallorulla laakeriin
http://www.hjulex.se/index.php?id=22&L=&select_loadcapacity=0&73=73&x=16&y=19
noita laakereita toimittaa Kentso
http://www.hjulex.se/index.php?id=16&type_ref_id=331&L= noita on hyvin monen laisia.

* Painopisteen muuttaminen lähemmäs pääpeiliä pistäisi koko putkiosan suunnittelun uusiksi: pitäisi hylätä umpiputki ja sen hyvin toimivat kiinnityspannat (joissa putken pyörittely onnistuu helposti) ja Losmandy-tyypin pikakiinnityskisko. Putkiosa on nyt 23 kg, joten sinnekään ei voisi laittaa lisäpainoja peilin alle jos haluaisi säilyttää nykyputken. Ei siis oikein houkuttelisi tähän osuuteen uhrattujen lukemattomien työtuntien vuoksi  :-\

Minä olin tuossa samassa tilanteessa noin 10 vuotta sitten, eli vaihdoin umpivaneriputken ristikkorunkoiseksi, jolloin rakenne keveni huomattavasti, mm. melkein kaikki suuret putket on tehty ristikkorakenteelle, ja niiden painopiste on hyvin alhaalla jopa noin 20-30cm pääpeilistä. ehkä siihen voisi sunnitella myös sen pyöritys systeemin sopivaa katselu asentoa varten, ( minulla ei olut tähän tarvetta kun kohteet on koillisen ja etelän välillä )

* Bonuksena oma mitta alkaa pikkuhijaa olemaan täynnä tätä tuloksetonta rakentelua ja virittämistä, josta on samalla harmia sivullisille eli perheelleni... helpommalla oli päässyt uhraamalla kertaheitolla sellaiset 6-7 k€ riittävän tukevaan ekvatoriaalijalustaan, josta on edelläkin ollut jo puhetta... argh!!!   :'( (="Cry once or cry always!" -periaate.)

Nythän se vasta varsinainen säätäminen alkaa kun palikat on jo tuossa mallilla, muutama hyvin nukuttu yö ja ideoita alkaa tulvimaan päähän siihen tahtiin että on pakko päästä ne toteuttamaan ;)

Tämä onkin se ainoa hyvä puoli tässä sopassa. Systeemi on pikkumuutoksilla päivitettävissä pienemmän putken kuvaus/yleisjalustaksi tai vastaavaksi. Vahinko vain, etten kaipaa tällaista itselleni, koska jalustatarpeeni ovat nyt tuon 300/1500 Newtonin suuntaan. Mutta olisikohan jollain muulla foorumilaisella tarvetta nykykokonaisuudelle? Jos olisi, niin kannattaa kysellä minulta ennen kuin pistän tätä ihan paloiksi. Tämän luulisi riittävän Veijon mainitsemaan käyttötarkoitukseen, vaikkei se toimikaan kovin hyvin näin massiivisen putken alla kuin omani (tuunattu JS Dobson lienee parempi kuin originaali  ;D).

Tuossa runkorakenteessa onkin se hyväpuoli että sitä voi käyttää välillä muuhunkin. eli siihen saa nopeasti vaihdettua erityyppisiä putkia

Edit: Pistin illalla putken ulos ja käytin  noin 1,5h yhdistelmän toiminnan tutkimiseen. Seuranta toimii ihan ok (kun pitää liukukitkan säädön sopivan löysällä) ja nuo tunti/deklinaatiosäätöjen erillisruuvit ovat oiva lisä jalustan toimintaan. Noilla sai hyvin passattua kohteen keskelle okulaarikenttää, kun jalustan muussa tukevuudessa oli toivomisen varaa. Jalustan hutjakasta toiminnasta huolimatta onnistuin katsomaan taivaalta pilvien lomasta nämä kohteet: M57, M71, M27 ja M31/M32. Lyyran rengassumu näytti putkessa upealta ja näytti soikeana näkyvän + päistä himmeämmän rengasmuotonsa vaivattomasti, samoin sen vieressä oleva 13 mag tähti näkyi helposti, mutta keskustähteä ei jalustan muulta käytön hankaluudelta erottanut (kykenin vain alle 200x suurennuksiin). M71 löytyi matkan varrelta (kun etenin Nuolen kautta M27:aan) ja erottui helposti yksittäisiksi tähdiksi. M27:n syödyn omenan muoto näkyi myös helposti (sekä UHC:llä että ilman) eli kaiken kaikkiaan 300/1500 putkesta löytyisi potentiaalia runsain mitoin, kun vain tämän jalusta-asian saisi kuntoon...  :P

Hienoa että pääsit kokeilemaan uutta putkea, muistan itsekin tuon kun pääsin ensikertaa pimeälle paikalle silloisella 1500mm/ 250mm putkella, pallomaiset tähtijoukot suoraan hyppäsi silmille, tuolla sinun putkella kun valottelee esim. M27 ym pieniä kohteita niin täytyy kokoajan vahtia että kuva ei pala puhki. :)

Veijo T

Voi olla että tämä yllä oleva lainattu teksti ja vastaukset niihin tulee kauttaaltaan värilliseksi, ehkä sen pystyy kuitenkin lukemaan.

Veijo T

Minulla olis tiedossa mikäli sinua Timpe kiinnostaa erittäin massiivinen aluslevy siihen sinun putken alle, se poistaisi kertaheitolla kaikki ylimääräiset väljykset siitä Js jalustan rakenteesta.

Aluslevy on mitoiltaan 52,5cm X 75cm X 2cm, ja painaa todella paljon, se on jotakin ruostumatonta alumiiniseosta ja on erään koneen alaosa.

Tuohon kun tekee esim. 10 millin kierteet niille Js jalustan säätöjaloille 4kpl, ja ruuvaa aina sen jalustan siihen kiinni, niin varmasti ei ainakaan tuo alaosa hypi minnekään vaikka putkella tekis mitä temppuja. tämä on se sama aluslevy joka oli minun 1500mm putkessa kiinni, tuo alus levy ei ole minulla enää vaan eräällä tähtiharrastajalla joka lopetti harrastuksen.

Siltä jäi myös tuossa kuvassa näkyvä omatekoinen havaintosuoja  jossa yläosa on pyörivä, tuo kulkee kahdessa osassa esim. kuorma auton lavalla.
tuon hinnaksi jää kuulema noin 400 euroa, ja sen aluslevyn saa mukaan, pelkkä yllämainittu aluslevy yksinään on 100 euroa.

Tuossa kuva tuosta havaintosuojasta, sen saa kuulema pystyttää omakotitalon pihaan ilman lupia, kuulema grilli kotana, ainakin täällä päin.
http://kotiweb.kotiportti.fi/veijo.t/Kuvausvalineet/1500mm/slides/Observatorio.jpg

Veijo T

Timpe

Tulipas paljon mietittävää tuossa yllä :)
Mulla on vielä tänäänkin tämän JS-jalustakehitelmän kanssa sellainen fiilis, että unohdan toistaiseksi tämän lisävirittämisen tämän suuren 300/1500 putken tarpeisiin (tämä lähinnä omista mieltymyksistäni johtuen). Siitä ei pääse mihinkään, että tuo on hyvän oloinen kehitelmä lyhyemmän polttovälin kuvaussysteemeihin, muttei sovellu kunnolla oman kokoluokkani Newtoneille (ei paljoa paremmin kuin EQ6 Prokaan).

Kokeilin tänään jalustan käyttöä hiukan eri kuormalla eli tein tuohon Losmandy-satulaan kameralle kiinnityssysteemin ja kuvasin taivasta 50mm optiikalla. Napasuuntauksen tein pikaisesti hutkaisemalla suuntaamalla L-haarukan varren kohti Pohjantähteä. Kuvassa on lopputulos "Joutsenen perästä" omalla puutteellisella kuvankäsittelytaidollani höystettynä (Canon 20D, EF50/1.4 aukolla 2.0, valotus 129s, ISO 400, yksittäisruutu). Näkyi tulevan suurin piirtein teräviä tähtiä seurannan puolesta noin parin minuutin valotuksella. :)  Muu jatko on (taas kerran) mietinnässä eli funtsin kuinka tuon 300/1500:n jalustatarpeen kanssa nyt tehdään. Sen verran tuli mieleeni kameran jatkona ollessa, ettei tämä kuvaustouhu ole niin minun heiniäni, vaan enempi kaipaisin päästä katsomaan tähtitaivasta hyvän putken läpi ilman että välineisiin tarvitsisi kiinnittää kovin paljoa huomiota. Tästä käyttömukavuudesta voisi maksaakin...

Havaintosuojasta sen verran, että vaimo kaipaa lisävarastotilaa pihalle, joten yksittäistä havaintosuojaa ei saa menemään hallituksesta läpi. Kenties varastoksi naamioitu observatorio tulisi kyseeseen, jos sille tielle lähtee. :)
- Timo Inkinen