NGC 6905 & NGC 6891

Aloittaja Pekka Moisio, 31.08.2008, 16:18:20

« edellinen - seuraava »

Pekka Moisio

Eilen illalla tai oikeastaan tänään aamulla klo 2-3.30 kun katselin parvekkeeltani 130mm putkellani läntiselle taivalle, käänsin katseeni kahteen planetaariseen.
NGC 6905 oli näistä ensimmäinen ja se näkyi vaivatta ilman suodattimia 8mm Ethoksella joka antoi 81x suurennuksen. Kohde oli pohjois-eteläsuuntaan pitkulainen josta erottui pyöreä kirkkaampi keskusta ja himmeämmät kärjet jotka siis sojottivat kivasti pohjois-eteläsuunnassa. UHC-Filtteri lisäsi hiukan kohteen erottuvuutta ja sillä sai paremmin näkyviin nämä himmeämmät kärjet. Kohteen kirkkaus on mag11.1(V) ja olen ihan tyytyväinen että sen bongasin parvekkeeltani ja pienimmällä putkellani. Itseasiassa olen yllättynyt kuinka helppo kohde oli.

Tästä sitten toiveikkaana siirryin katsomaan NGC 6891, mutta mitä kävikään? En nähnyt mitään. Koitin etsiä kohdetta noin 10 minuuttia ja olin 100% oikeassa kohdassa.

6891 on kyllä paljon piemenpi kuin 6905, mutta hiukan kirkkaampimag 10.5(V). Luultavasti isompi suurennus olisi auttanut, mutta eipä tietenkään tullut mieleen kokeilla.

Mitenkäs te muut, onko ollut onnea pienten putkien kanssa ja minkälaisella suurennuksella olette onnistuneet tämän planetaarisen näkemään.

Never

Kai muistit kokeilla blinkkausta UHC suotimella NGC 6891 kanssa? Kohde ei ole mitenkään vaikea nähdä kunhan sen tunnistaa. Itse olen ainakin 80 millisellä putkellani nähnyt ilman suurempia ongelmia.

/Jake

Munkki

Olen joskus about kaksi tai kolme vuotta sitten katsonut 12":lla tuota ngc6905:ta. En muista onko sitä erityisemmin missään kehuttu tai mainostettu mutta minusta se oli harvinaisen hieno ja mukavassa runsaassa tähtikentässä (jos oikein muistan) ja se ansaitsisi enemmän huomiota. Hassua kun otit kohteen esille, mutta printtasin etsintäkartan juurikin tuota varten aamupäivällä. Nyt tarkoitus olisi katsastaa kyseinen kohde 80mm:llä jos mahdollista.
Mikko Salokannel

Pekka Moisio

Täytyy kokeilla tuota blinkkausta seuraavalla kerralla ja samalla suurempaa suurennusta kuin 81x. Minkälaisilla suurennuksilla te muut olette kohteen saaneet näkyviin?

Pekka Moisio

#4
Viimetönä piti sitten valvoa ja katsoa uudestaan NGC 6891. Tälläkertaa isomman suurennuksen, filtterin ja paremman kartan kanssa kohde löytyi heti ja helposti. Kohde oli 130x suurennuksella ja UHC:llä "tähtimäinen" jonka reunat olivat "utumaiset". Eli helposti näkyy 130mm putkella parvekkeelta, kun tietää edes vähän mitä hakee :)

Munkki

Minä puolestani katsastin viime yönä tuon ngc6905:n 80mm putkella. Näkyi ihan hienosti. Ei se tietty vastannut muistijälkeäni 12":lla tehdystä havainnosta - se nyt ei ollut yllätys. Mutta edelleenkin jos itse tekisin listaa Messierin luettelon ulkopuolisista kohteista, ottaisin tämän mukaan luettelooni.
Mikko Salokannel