peilipinojen puhdistusta

Aloittaja seppo, 07.09.2008, 19:27:39

« edellinen - seuraava »

seppo

Voinko purkaa Celestron C8 putken "takakappaleen" irti putkesta ilman että putken kollimaatio kärsisi tästä.
Tarttis ottaa 25v vanha pölu ja ym. vekke peilien pinnalta esim. antistaattisella liinalla tai jollakin muulla konstilla.
Suomenniemeltä ei tahdo helposti löytyä alan huoltoa, miten lie kameroiden huoltoliikkeet...?
-sepi-

Timpe

Kollimointi kärsii varmasti, jos irroitat peilin (="takakappaleen") putken rungosta, sillä kiinnitysruuveissa on kuitenkin klappia ja niiden uudelleenkiristyksessä pääpeili menee hiukan eri asentoon kuin aiemmin. Optiikan purku putkesta vaatii siis putken uudelleen kollimoinnin, mutta tämä toimenpide lienee opittavissa kohtuullisella vaivalla, jos peukalo ei ole keskellä kämmentä (vrt. foorumin keskustelut Maksutov-Cassegrainin kollimoinnista, mikä taitaa olla vaativuudeltaan saman tasoinen operaatio).

Disclaimer vielä loppuun: en ole kollimoinut SCT-putkia, mutta olen säätänyt yhden Maksutovin kollimoinnin kohdalleen. Älä siis ryhdy omatoimiseksi, jos pelkäät homman karkaavan käsistä ja jäävän puolitiehen. Likainen/pöyinen putki taitaa olla parempi kuin selvästi väärin kollimoitu vastaava...  ???
- Timo Inkinen

papamiguel

Kysyisin tällaiseen projektiin neuvoja Teknofokuksesta tai Ursasta. Tuo kollimointi varmasti kannattaa myös opetella itse tekemään, mutta jos sitä ei ole koskaan aiemmin tehnyt, niin ensin kannattaa kysyä neuvoa!

Kaizu

Minulla on ollut tapana tehdä juuri päinvastoin. Ensin puran ja tutkin. Sitten kokoan jos osaan. Käyttöohjeisiin en yleensä alennu koskemaan. Sempä vuoksi veljeni autokorjaamon tunnuslause on "Tee se itse ja tuo sitten meille korjattavaksi".

Kaizu
Kai Forssen

PetriKe

#4
Lainaus käyttäjältä: seppo - 07.09.2008, 19:27:39
Voinko purkaa Celestron C8 putken "takakappaleen" irti putkesta ilman että putken kollimaatio kärsisi tästä.
Tarttis ottaa 25v vanha pölu ja ym. vekke peilien pinnalta esim. antistaattisella liinalla tai jollakin muulla konstilla.
Suomenniemeltä ei tahdo helposti löytyä alan huoltoa, miten lie kameroiden huoltoliikkeet...?
-sepi-

Silloin kun puhutaan antistaattisista liinoista peilin puhdistuksen yhteydessä, niin kannattaa ottaa yhteyttä Teknofokukseen, jotta säästyt peilin uudelleen pinnoitukselta (tosin voi olla edessä joka tapauksessa 25 vuoden jälkeen). Kollimointi on myös varmasti edessä, jos avaat putken.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

xpro

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 08.09.2008, 14:34:16
Minulla on ollut tapana tehdä juuri päinvastoin. Ensin puran ja tutkin. Sitten kokoan jos osaan. Käyttöohjeisiin en yleensä alennu koskemaan. Sempä vuoksi veljeni autokorjaamon tunnuslause on "Tee se itse ja tuo sitten meille korjattavaksi".

Kaizu

;D täällä sama juttu, käyttöohjeet otan vasta esiin vasta kun olen ite aivan pihalla asiasta! jos en ole ennen ohjeita särkeny koko vekotinta!
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

hm

Kyllä koneiden ja kojeiden kanssa työskennellyt varovainen harrastaja voi kaukoputken purkaa. Celestronia varten kannattaa hankkia kunnolliset tuumaiset avaimet. Putkea avattaessa kaikki ruuvit pitää kerätä tarkkaan järjestykseen ja irti otettavien osien vastinkohdat merkitä. Takapäästään avatun Celestronin tarkennusmekanismi kannattaa puhdistaa huolellisesti ja voidella ennen kokoonpanoa.

Peilin puhdistukseen sopii pumpuli, puhdas vesi ja itsepintaisemmalle lialle esim. isopropyylialkoholi. Myös tavallista astianpesuainetta voi veden seassa käyttää. Peiliä ei pidä hieroa eikä hangata, vaan kostealla pumpulilla kevyesti hivellä.

Jos korjauslasin ottaa irti, pitää lasin ja kehyksen välissä olevat pikkulapsen kynnen puolikkaan kokoiset suikaleet ottaa talteen ja merkitä niiden paikat. Digikameralla kannattaa kuvata työvaiheet yksityiskohtaisesti.

S-C -putken kollimointi on myös ihmisen tehtävissä oleva toimenpide. Mahdollisimman lyhyellä okulaarilla katsotaan hieman ohitse tarkennettua keinotähteä ja kierretään hyvin varovasti apupeilin kolmea kollimointiruuvia, vaan ei lainkaan kosketa mahdolliseen keskiruuviin. Kahta ruuvia löysätään ensin vähäisesti ja kolmatta sitten kiristetään varovasti. Alkuun alle kierroksen kymmenesosan kiertäminen on hyvä lähtökohta. Apupeilin kääntämisen jälkeen haetaan keinotähden kuva - joka on operaatiossa siirtynyt - keskelle kenttää ja fokusointia liikutellen arvioidaan muutoksen vaikutusta. Muutaman yrityksen jälkeen keinotähden kuvan muutoksien suunnan ja ruuvien säätöjärjestyksen yhteys alkaa hahmottua kollimoijalle. Hommaa jatketaan tavoitteena mahdollisimman symmetrinen keinotähden kuva.

Hannu Määttänen