No ne jäsenlehdet

Aloittaja West468, 14.08.2006, 16:16:11

« edellinen - seuraava »

West468

Cygnuksella ja foorumien prehakkeroiduilla sivuilla oli puhetta yhdistysten jäsenlehtien artikkelien vaihdosta. Minusta tätä yhteyttä voisi alkaa kehitellä jo ihan tosissaan, sillä syksyllä ilmestyy useissa yhdistyksissä lehdyköitä, joissa on vähintäänkin tietoja yhdistysten toiminnasta.

Millaisista aiheista artikkeleita kannattaisi kirjoitella? Itse en ole kovin hyvä asiapitoisia artikkeleita suoltamaan, mutta sellaisten kirjoittajia varmasti löytyy. Tosin pakinatyyppisten novellien julkaiseminen ei minusta myöskään tee haittaa tiukan asiallisten kirjoitusten joukossa. Makuasia.

Ovatko muut yhdistykset muuten saaneet palautetta lehtien artikkeleista? Olisi mukava tietää, millaiselle porukalle sitä tosiasiassa kirjoittaa... Keskiverto jäsen kun ei välttämättä ymmärrä kovinkaan paljoa hankalasta tähtitiedesanastosta. Tuleepi mieleen niitä klassisia tähtinäytöskysymyksiä kuten "mikä onkaan tähden ja planeetan ero?" tai "onko mustan aukon tapahtumahorisontin laskemiselle jotain kaavaa?". Ja kummatkin ovat yhtä kiinnostuneita harrastuksesta. Kannattaako siis tektiitillä päälystetty keskitie vai selkeä jako "helppoihin" ja "vaikeisiin" artikkeleihin? Kun voi olettaa, että monet yhdistysten jäsenet eivät suurestikaan tiedä maailmankaikkeuden rakennetta.

Tämä kuuluisi osin kai myös kerholistalle, mutta parempi keskustella siitä näin laajahkostikin(?) etukäteen.

Horus

Meillä (Warkauden Kassiopeiassa) on vedetty sellaista linjaa, että on sekä "tiede", että vähän kevyempiä artikkeleita. Mm. viime lehdessä oli juttua Saturnuksesta ja sitten yleisartikkeli muista maailmoista. Tähän vielä lisättynä juttu tähtitieteestä ja tietotekniikasta. Sitä edellisessä lehdessä oli taasen juttua Ruotsissa pidetyistä scifi -messuista.

Tulevaan lehteen tulee jälleen kevyttä scifi -juttua Suomesta ja erään aktiivimme tarina kuinka hän ajautui harrastuksen pariin. Sitten vielä kun lisätään tähän allekirjoittaneen tuleva juttu suomalaisesta avaruustekniikasta ja Marsin ilmakehän tutkimisesta, niin onhan monipuolista. Itse olisin valmis julkaisemaa lehdessämme, myös muiden kuin "meidän jäsenten" juttuja. Varsinkin sellaiset omaperäiset jutut kiinnostavat.

Suurelle yleisölle (siis niille jotka eivät ole kovinkaan "asiantuntijoita") kannattaa mielestäni tarjota juuri tälläisiä monipuolisia juttuja jotta on jokaiselle jotakin. Liian tieteellistä ei kannata kirjoitella, mutta toisaalta jotakin tähtiin liittyvää olisi mukava olla. Onhan kyseessä tähtiharrastuslehti. Tiedän, että mm. Westiltä tulisi paljonkin hyviä juttuja joita voisi julkaista vaikka meidän lehdessä.

Artikkeleiden vaihtoa voisi myös harrastaa sillä harva kuitenkaan lukee toisten yhdistyksien lehtiä. Näin saataisiin ne vähän huteralla alustalla olevat lehdetkin jälleen uuteen loistoon.

Eli jos teillä on jutun kirjoittamisintoa, niin ainakin allekirjoittaneelle kannattaa tarjota juttuja. Tosin en voi luvata, että kaikki julkaistaan (jos nyt vaikka kävisi se ihme että tarjokkaita tulisi enemmänkin), mutta tulevaan lehteen voisi mahtua yksi hyvä juttu.

Niin ja lehtemme löytyy osoitteesta http://www.wkassiopeia.net/?sivu=adastra. Sieltä voi lukaista lehtemme.

Palautetta ei ole tullut, mutta suomalaisuuteen taitaa kuulua se, että hyvästä ei tule palautetta mutta huonosta kylläkin.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

kaih

Lainaus käyttäjältä: Horus - 14.08.2006, 22:13:08
Meillä (Warkauden Kassiopeiassa) on vedetty sellaista linjaa, että on sekä "tiede", että vähän kevyempiä artikkeleita.

Etelä-Karjalan Novan Tähtiharrastustietoa-lehden tapauksessa lehti on 100% kirjoittajiensa näköinen koska kaikki jutut julkaistaan. Yksi numero on toisenlainen ja toinen toisenlainen. Toimituskunnan pienuus saa lehden näyttämään yhtenäiseltä vuodesta toiseen. :) Toki myös visuaalisuudessa on oltava johdonmukaisuutta jotta lehden tunnistaa sellaiseksi kuin se on tarkoitettu. On sitten toinen asia mihin suuntaan lehden toimitus voi kannustaa (uusia) kirjoittajia. Omana mielipiteenä sanoisin, että kun vuoden aikaan 2002 Tähdet ja avaruudessa tapahtui profiloitumista ja aiheesta keskusteltiin netissä aika värikkäästi, pienten yhdistyslehtien kannalta tilanne selkeni huomattavasti. Valtakunnallisen "ison" lehden keskittyessä tieteeseen ja luotaimiin, pienten yhdistysten lehdet saattoivat keskittyä kirjoittamaan jäsentensä omasta ruohonjuuritason harrastuksesta ja yhdistysten toiminnasta. Harvinaisen selkeä ja yksiselitteinen työnjako. Tämäkin tietysti riippuu paljon paikallisyhdistyksestä; ovatko sen jäsenet pääsääntöisesti myös Ursan jäseniä ja siten T+A:n lukijoita.

Esimerkki artikkelivaihdosta: Valkoinen Kääpiö-lehdessä oli taannoin kiinnostava artikkeli jonka ajattelin kiinnostavan myös Novan porukoita. Laitoin jutun kirjoittajalle sähköpostia ja kysyin lupaa jutun julkaisuun. Myönteinen vastaus tuli muutamassa minuutissa ja itse juttu liitteenä.

t: Kai Hämäläinen

J-M

Ei muuten olisi pöllömpi idea, että kiinnostavimpia artikkeleita julkaistaisiin myös esimerkiksi Astronetin sivustoilla. CloudyNightsissahan tämä on viety hyvinkin pitkälle. Itse olen sitä mieltä, että tuollaiset lyhyehköt, selkeät asiantuntija-artikkelit ovat omiaan vetämään väkeä tähtiharrastuksen piiriin.

Itse lähdin aluperin mukaan juuri tuollaisten artikkeleiden innostamana. No okei, onahn Astronetissä artikkeleita vaikka kuinka paljon, (kiitos muuten niistäkin) mutta sellaisia "mattimeikäläisten" tekstejä ihan oikeasta elämästä ei oikein tahdo löytyä.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Horus

Tässä keskustelussa on kyse siitä, että julkaistaisiin artikkeleita (paperi)lehdissä jotka ovat tarkoitettu ensisijaisesti kunkin yhdistyksen jäsenille. Siis jäsenlehdissä. Verkkossa voi julkaista lähes mitä vain ja kuka vain, mutta se ei ole hyvä kanava tavoittaa koko yhdistyksen jäsenistöä. Toki netissäkin voi julkaista jäsenlehtien artikkeleita.

Itse en ole vielä tätä artikkeleiden vaihtoa tms. harrastanut, koska meidän lehti on vielä sen verran nuori, että aika on mennyt sen ulkoasun yms. hiomisessa. Nyt alkaisi jälleen olla aikaa panostaa sisältöön ja artikkeleiden vaihdon kautta tämä olisi luontevinta ja helpointa. Ainoa ongelma on se, että monissa jäsenlehdissä ei ole sellaisia "yleismaailmallisia" artikkeleita joita voisi noin väin julkaista toisessa lehdessä.

Yksi voimavara mitä voi käyttää tarvittaessa ovat ne monet aktiiviset tähtiharrastajat joita maassamme on. Esimerkiksi Ursan jaostojen aktiivit (vetäjät lähinnä) monesti kirjoittavat "alastaan" pienen jutun, jos sitä vain pyytää.
Härkämäen observatorio - Tähtitiedettä Itä-Suomessa
Mars MetNet Mission - Kohti Marsia!
Avaruusinsinööri-blogi - Avaruustekniikkaa ja -tutkimusta

Harri Haukka

MarkoM

#5
Lainaus käyttäjältä: J-M - 16.08.2006, 21:09:30
Ei muuten olisi pöllömpi idea, että kiinnostavimpia artikkeleita julkaistaisiin myös esimerkiksi Astronetin sivustoilla. CloudyNightsissahan tämä on viety hyvinkin pitkälle. Itse olen sitä mieltä, että tuollaiset lyhyehköt, selkeät asiantuntija-artikkelit ovat omiaan vetämään väkeä tähtiharrastuksen piiriin.

Itse lähdin aluperin mukaan juuri tuollaisten artikkeleiden innostamana. No okei, onahn Astronetissä artikkeleita vaikka kuinka paljon, (kiitos muuten niistäkin) mutta sellaisia "mattimeikäläisten" tekstejä ihan oikeasta elämästä ei oikein tahdo löytyä.

Se vaatisi julkaisujärjestelmän käyttöönottoa, mutta kuten tuoreessa muistissa vielä on, niin niihin kohdistuvissa hyökkäyksissä voidaan menettää kaikki tieto hetkessä. No, itse asiassa minä jo sitä hieman suunnittelin (julkaisujärjestelmän käyttöönottoa siis) keväällä, mutta tulin toteamaan tiedostojen muuttamisen niin vaativaksi ja aikaa vieväksi urakaksi, että päätin luovuttaa ainakin toistaiseksi...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry