M42 - Orionin suuri kaasusumu

Aloittaja Make, 23.09.2006, 12:40:22

« edellinen - seuraava »

Make


Tulipa valvottua aamuyölle 21.9.2006. Sain kuvattua Orionin sumun matalalta valosaasteen seasta:



Laitteisto: Skywatcher Skyliner 200/1200 dobson+ JS-seurantajalusta + Canon 350D. Kuvia 10 kpl x 60s (ISO800), offset 10 kpl, dark 10 kpl, flat 10 kpl. Käsittely Iris v. 5.33. Kuva on 25% pienennys alkuperäisestä.

Kuvassa tähdet ovat pisaran mallisia. Todennäköisesti matoruuvin pinnalle (avoin rakenne) tarttui joku roska, joka aiheutti heilahduksen minuutin valotuksissa (matoruuvi pyörii ympäri kerran minuutissa). Täytyy putsata ennen seuraavaa kuvauskertaa.


Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Mikko Päivinen

  Hienoa Make! On mukavaa nähdä pitkästäaikaa kotimaisia kuvia tästä kohteesta.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

einari

Hieno tosiaan nähdä jo näitä talvenkin helmiä.

Yksi kysymys: mikä mahtaa olla 'offset 10 kpl' ?
Mulle outo termi.
___
Tapio

Make

Lainaus käyttäjältä: einari - 23.09.2006, 19:38:34
Hieno tosiaan nähdä jo näitä talvenkin helmiä.

Yksi kysymys: mikä mahtaa olla 'offset 10 kpl' ?
Mulle outo termi.

Täytyy sanoa, että minullekin se oli uusi termi ennen IRIS-softan käyttöä. Ohessa linkki, jossa asia selitetään: http://www.astrosurf.com/buil/iris/tutorial2/doc91_us.htm.

En usko, että tällä offset-kuvan vähennyksellä on suurtakaan merkitystä kuvan laadun kannalta, mutta IRIS ei päästä käsittelyä etenemään ilman sitä. Offset-kuvaa varten täytyy onneksi ottaa kuvat vain kerran: lyhimmällä mahdollisella valotusajalla korkki kiinni vaikkapa 10 kuvaa. Eli otetaan samalla tavalla kuin dark-ruudut, mutta vain todella lyhyt valotus (Canonissa 1/4000 s).

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Mikko Päivinen

 Kuulostaa ihan siltä ku otettais BIAS kuvia  :P ::)
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Make

Lainaus käyttäjältä: Mikko Päivinen - 24.09.2006, 22:43:57
Kuulostaa ihan siltä ku otettais BIAS kuvia  :P ::)

Varmaan on kyse synonyymistä, sillä esim. Vesku mainitsee käyttävänsä IRIStä ja kuvien alla on mainittu dark-, flat- ja bias-kuvien määrä. Miten paljon muuten, Mikko, sinun kokemuksesi mukaan tällä offset/bias-korjauksella on merkitystä?

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Vesa Kankare

Offsettiä eli Biasia tarvitaan ainoastaan, jos halutaan skaalata (eli Iriksen kielellä optimoida) pimeäruutuja. Joten jokin aika takaperin aloin itsekin käyttämään sitä. Tein itsellenni master offsetin, jota olen sitten käyhttänyt uudelleen. Se ei juuri vaikeuta käsittelyä Iriksessä ja on tedolla helppo tehdä.

Sitä ennen tein nollabiasin, jotta sain kuvat käsiteltyä:

load dark
fill 0
save offset
Vesku
www.vkastronomy.com

Make


Kiitos, Vesku! Asia tuli minulle selvemmäksi myös IRIS-ohjelman kannalta  :).
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

Mikko Päivinen

 En vähennä koskaan bias ruutua, sillä otan darkit aina samalla kennon lämpötilalla ja valotusajalla kuin itse kuvankin ja teen aina kymmenen kuvan masterdarkin. Tosin en ole tarvinnut tänävuonna kuin paria eri dark ruutua eli -5c ja -15c lämpötiloilla otettuja 3 minuutin darkkeja 1x1 ja 2x2 binnattuna.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

 Hieno kuva Kaizu. Olen katsellut tässä muitakin kuviasi ja olen huomannut, että osaat nähtävästi tuon kuvaamispuolen asiat hienosti ja tuli vaan mieleen, että jos vielä kalibroisit kuvat darkeilla ja fläteillä niin otokset olisivat vielä huomattavasti hienompia.
Kuvistasi jää kohinan alle todennäköisesti ainakin 10-30 prosenttia informaatiosta piiloon. Lisäksi jos kalibroi kuvat flätillä saa säädettyä kuvaa ainakin 50 prosenttia vapaammin ilman, että itse kohde kärsii siitä pahemmin. Niin ja sitte jos et vielä ota kuvia RAW kuvina niin sitäkin kannattaa kokeilla koska silläkin on iso merkitys siihen kuinka paljon kuvaan voi vaikuttaa jälkikäteen. Tietenkin suosittelisin RAW kuvaformaatin käyttämistä ainoastaan jos tosiaan kalibroi kuvat ennen käsittelyä, sillä muuten siitä saama hyöty on niin pieni.

En halua olla tungetteleva, mutta kunhan höpötin. Hyvä se on noinkin ;)

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

PetriKe

Hyvä Kaizu! Tähän aikaan vuodesta hyvin bongattu ja väritkin tulee mukavasti esiin. Lisää vaan  ;D
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Vesa Kankare

Pääsin viimenään testailemaan tätäkin kohdetta. Tämä kohde kuuluu kyllä ehdottomasti suosikkeihin ja tulee kyllä saamaan valotusaikaa paljon tänä talvena.



Mod EOS 350D, SWED80, Astronomik Ha 13nm. Lisätietoja Blogista
Vesku
www.vkastronomy.com

Juha-Matti Penttilä

Tässä on taas minun versio M 42:sta. Kuvattu maanantaina 27.11.06 puolen yön jälkeen 10" Newtonilla. Alunperin otin 25 kpl 1 minuutin valotuksia raw formaatissa 400D:llä. Mutta DeepSkyStacker ohjelma otti vain 6 kpl kuvia pinottavaksi. Se luultavasti johtuu siitä, että kaikki kuvat eivät ole onnistunut. Kuva on myös darkeilla korjattu.
Tällä kertaa kuvaaminen oli pelkkää häsläämistä lähestyvien pilvien takia. Piti nopeasti laittaa kaapelit kiiinni ja samalla en muistanut tarkistaa tarkennusta. Tähdet eivät ole teräviä.


EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

Oscuro

Eilen itsekkin katselin tuota kohdetta. Oli ihan hienon näkönen vaikkakin minulla on aika pieni putki (SW 6"), harmi vaan että en kerennyt kauemmin katsoa kun piti mennä nukkumaan.
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Make


Hyviä kuvia Kaizu, Vesku ja Juha-Matti! Tämä on inspiroiva kohde. Onneksi se on aika kirkas, joten kuvaus ei vaadi aivan mahdottomia kalustolta. Pääsin viime yönä kuvaamaan tätäkin kohdetta ja tässä on tulos. Olosuhteet olivat paremmat kuin syyskuussa, kun otin edellisen kuvan ja nyt kohde oli myös korkeammalla.



Laitteisto: Skywatcher Skyliner 200/1200 dobson+ JS-seurantajalusta + Canon 350D + Baader UV/IR cut 2". Kuvia 10 kpl x 60s (ISO1600), bias 10 kpl, dark 10 kpl, flat 10 kpl. Käsittely Iris v. 5.33. Kuva on 25% pienennys alkuperäisestä.

Mielenkiintoinen ero edelliseen kuvaani löytyy vasemmasta alakulmasta, jossa näkyvän kirkkaan tähden "halo" ei ole enää niin voimakas (NGC 1980 lienee tämän tähden/klusterin ympärillä?). Syynä halon vaimenemiseen on se, että vaihdoin digijärkkärin ikkunana käyttämäni suotimen halvasta 5 euron UV-suotimesta Baaderin UV/IR-cut suotimeen. Monikalvopäällystys näyttää olevan tärkeä ominaisuus suotimissa.

Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi