Dobsonin laakerointi

Aloittaja Wezen, 07.08.2008, 12:54:37

« edellinen - seuraava »

Wezen

Foorumilla on käyty muutama keskustelu parhaasta materiaalista teflonin pariksi Dobsonin liukulaakereihin. Allekirjoittanut on kokeillut kaikenlaista ja nyt päivitin yhden putken tuntilaakerin toiseksi pinnaksi PE-muovilevyn, jota on kovasti kehuttu. On tosi hyvä, selvästi parempi kuin aikaisempi filmivanerin pinta silikonilla käsiteltynäkään. Filmivaneripintaa vaivasi suuri lähtökitka, PE-lähtee liikkeelle tosi hyvin. Ostin halpaa mustaa levyä, jonka toinen puoli on mikrokarhea tai mattamainen. Vertailin Etrassa eri PE-levyjä, kaikille ilmoitettiin kitkakertoimeksi 0,1. Joku tosikallis säiliölaji oli hieman alempi, 0,07, mutta sitä ei saanut ohuena levynä.

Kokeiluista on jäänyt mielikuvaksi, että materiaalista riippumatta teflonin kaveriksi kannattaa ottaa tasainen, mutta hieman karhea pinta. Mattapintaisten PVC- ja PE-muovien lisäksi hyvin toimiii ainakin melamiini.

Jatkossa käytän kyllä PE ja teflon -yhdistelmää, PE ei ollut kallista ja ohutta levyä voi taivutella myös deklinaatioakseleiden pinnaksi.
An tti Veit ola

Pekka Moisio

Voin sanoa että toimii! Itsellä on 3mm paksua PE muovia, enkä tiedä kirkakertoimesta että onko alle 0,1 vai ei mutta teflonin kanssa parasta tähän mennessä.

Timpe

Omassa jalusta-projektissani on myös tekeillä PE+Teflon liukuparit, jossa teflon on 8cm x 8cm kokoa ja PE-levy 5mm (paksuudeltaan). Irtopaloilla kokeillen tuo yhdistelmä tuntuu täydelliseltä materiaalilta dobsonien (ja vastaavien) liukulaakereihin. Kiitos Moision Pekalle, joka taisi ekaksi kertoa tämän yhdistelmän paremmuudesta täällä :)
- Timo Inkinen

Pekka Moisio

Kiitos Iiro Sairaselle joka jakoi tiedon mulle, koska hänen isossa putkessaan on samanlainen kitkapari ollut jo pitkään :)

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Moisio - 09.08.2008, 10:56:55
Kiitos Iiro Sairaselle joka jakoi tiedon mulle, koska hänen isossa putkessaan on samanlainen kitkapari ollut jo pitkään :)

Eräs kaverini (entinen putken omistaja) asensi ko. yhdistelmän nykyiseen putkeeni joskus vuosituhannen alussa. Putkikin vietti asennuksen jälkeen pari vuotta Kirkkonummella ennen kuin ostin sen. On kyllä paras laakerointi, mitä on vastaan tullut.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Delmonteman

Onko kukaan kokeillu dobsoniin jalkaan kääntölaakeria. Meneekö liian liukkaaksi?
"https://www.suomenlaakerikeskus.fi/tuotteet.html?id=35559/458102"

mistral

Yliliukkaus voi olla ongelma mutta ehkä rakenteeseen saa kehitettyä kitkajarrun, jos tarpeen. Monissa autoissa on etuiskarin yläpäässä vastaava rakenne, ihan prässätystä pellistä tehty kuulalaakeri. Toimii niin kauan kun ei ruostu joten pienellä rasvauksella kestää "ikuisesti".
Yksi konsti tehdä vastusta on avohammaspyörärasva. Tosin se voi pakkasella olla niin jäykkää ettei pyöritys onnistu ja toiseksi jos pääsee käsiin tai vaatteisiin, ei irtoa kuin liuottimella.

Pekka Lehtelä

Minun kaikissa Dobsoneissa liukuvat teflon palat Ikilevyn pintaa vasten vai onko melamiini oikea termi. Melamiinia saa muutaman millin paksuisina levyinä. Putki lähtee liikkeelle herkästi mutta alkaa heti vastustamaan liian nopeaa liikettä, tätä parempaa systeemiä en ole vielä löytänyt tai keksinyt.

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Wezen - 07.08.2008, 12:54:37
Foorumilla on käyty muutama keskustelu parhaasta materiaalista teflonin pariksi Dobsonin liukulaakereihin. Allekirjoittanut on kokeillut kaikenlaista ja nyt päivitin yhden putken tuntilaakerin toiseksi pinnaksi PE-muovilevyn, jota on kovasti kehuttu. On tosi hyvä, selvästi parempi kuin aikaisempi filmivanerin pinta silikonilla käsiteltynäkään. Filmivaneripintaa vaivasi suuri lähtökitka, PE-lähtee liikkeelle tosi hyvin. Ostin halpaa mustaa levyä, jonka toinen puoli on mikrokarhea tai mattamainen. Vertailin Etrassa eri PE-levyjä, kaikille ilmoitettiin kitkakertoimeksi 0,1. Joku tosikallis säiliölaji oli hieman alempi, 0,07, mutta sitä ei saanut ohuena levynä.

Kokeiluista on jäänyt mielikuvaksi, että materiaalista riippumatta teflonin kaveriksi kannattaa ottaa tasainen, mutta hieman karhea pinta. Mattapintaisten PVC- ja PE-muovien lisäksi hyvin toimiii ainakin melamiini.

Jatkossa käytän kyllä PE ja teflon -yhdistelmää, PE ei ollut kallista ja ohutta levyä voi taivutella myös deklinaatioakseleiden pinnaksi.


Minä taas koen, että teflon toimii selvästi paremmin sileää kuin karheaa pintaa vasten

Tane

Minulla hyviä kokemuksia neulalaakeri systeemistä(kuvat). Toimi ainakin 16" ja 35 kiloa painavalla putkella. Pelkkää teflonia minulla taas oli 10" Skywatcherissa, ei paha sekään...
Celestron C14,

Pekka Lehtelä

Lainaus käyttäjältä: Tane - 18.09.2021, 20:20:00
Minulla hyviä kokemuksia neulalaakeri systeemistä(kuvat). Toimi ainakin 16" ja 35 kiloa painavalla putkella. Pelkkää teflonia minulla taas oli 10" Skywatcherissa, ei paha sekään...

Niinpä, ei tässäkään asiassa ole sitä yhtä "oikeaa" tapaa tai menetelmää miten laakerointi toimii vaan on useita eri menetelmiä ja jokainen meistä käyttää sitä menetelmää minkä kokee itse toimivaksi.