240 mm Newton projekti

Aloittaja awallin, 22.07.2008, 23:14:17

« edellinen - seuraava »

poksu

Moi,
itse laitoin peilini kiinni kolmella peltikynnellä siihen peiliä lähinnä olevaan puukiekkoon ja tätä puukiekkoa sitten käännellään pulteilla ja peili
kääntyilee sitten tämän puukiekon mukana. Putkeen kiinnitys/ripustus luonnollisesti siihen uloimpaan kiekkoon.
poksu   

Kaizu

Minä tein peilin kiinnityksen pikkuisen matalammilla Sikaflex täplillä. Paksuus tuli tulitikusta. Varmistuksen minullakin on vielä peltikynnet mutta ne eivät normaalioloissa koske peiliä, vasta jos peili on nurinpäin ja kiinnitys pettää.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Poksu,
Mitä puuta käytät peilin alla? Nyt kun en tuota rakennelmaani 200mm peilillä ole vielä ulkoluttanut, olen käyttänyt vain nopeiten kasasta löytynyt liimapuuta mitoituksien ajaksi.

Olisiko paksu vesivaneri turvallinen vaihtoehto ettei kosteus ala vääntelemään puuta peilin alla? Sikaflex tietysti joustaa jonkin verran mukana ja antaa elämiselle tilaa, mutta jossain kohtaa sekin lakkaa venymästä tai menemästä kasaan, silloin vääntö siirtyykin jo lasiin.
Riittääkö tulitikun paksuus? Ja mitä puuta on silloin alla?

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Minulla peilin alla oleva puu on filmivaneria, muistaakseni 22mm paksua. Kokeilin myös silikonia peilin alla mutta kylpyhuonelaatu on niin pehmeää että peili kallisteli alustassaan kun putkea käänteli. Sikaflexia oli taas  jäänyt venehommista yli, niinpä liimasin peilin sillä. En ole huomannut ilman kosteuden tai lämpötilan väännelleen peiliä. Minulla peili on aika paksu, 50mm.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Aika hurja köntti lasia, mutta onhan sinulla siellä ne kynnet turvana. Ei silti, en usko sikaflaxin pettävän. Minulla on muistaakseni 18mm vesivaneria, eiköhän se sitten ole aika varmaa tavaraa näin pienessä projektissa, painavaa se on, mutta rei'ittää sopivasti niin ei haittaa.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

poksu

Ihan tavallista vesivaneria (onko se sama kuin filmivaneri..?) mulla on oikeastaan kaikki puuosat mun systeemissä,
myös siinä tarkennuslaitetta ja apupeiliä siirtävässä liuku-luistissa (jotta voin siirtää koko apupeilisysteemiä kohti pääpeiliä
valokuvauksen fokusoinnissa). Täytyy joskus laittaa vaikka kuva siitä siirtosysteemistä tänne...
t. poksu