Sky-Watcher 150

Aloittaja zenix, 20.09.2006, 11:57:19

« edellinen - seuraava »

zenix

Terve,

Millaista sanottavaa teillä olisi tuollaisesta putkesta?
Jos on antaa linkkejä ulkomaisiin astronomia-forumeihin, niin olisin mielissäni :)

Villen Kellosta:

150/1800. Mukana laadukkaat 9 ja 25mm okulaarit, (Long eye relief / Twist-up eyecups) Etsintähtäin 9x50 ja kulmapeili. Jalusta tukeva EQ5 (ei kuvassa oleva) Takuu 2-vuotta.
Hintaa tuolle tulisi 855€.


-jari

Vheod

Minulla ei noista Maksutov-Cassegrainsseista ole henkilökohtaista kokemusta, mutta voin sanoa että on tuo ainakin parempi mitä vastaavan kokoinen peilikaukoputki tai linssiputki (ei sisällä näiden putkien virheitä). Tuo on kanssa ihan mukavan kokoinenkin jo. Noilla SKYMAX-127 ja SKYMAX-102 ei varmaan paljoa muuta kuin planeettoja, kuuta ja kirkkaimpia DS kohteita katsota. Tuo 15cm peili kyllä käy jo laajempiinkin havaintoihin. Mutta on tuo kaikenkaikkiaan hyvä ostos jos putkea on tarkotus liikutella. Tuon voi ottaa matkoille helposti mukaan pienen kokonsa ja alhaisen painonsa takia (jalusta toki painaa..).

Mutta tuolla hinnalla sais kyllä järeän Dobsonin (http://www.telescope-service.com/dobsonians/dobsonians/dobsoniansstart.html#GSD300E) Tässä vasta-alkajan kommenttia...

Tuomas

zenix

#2
Kiitoksia vastauksesta. Tarkoitus olis ostaa helposti kuljetettava putki, joten iso Dobson ei tule kysymykseen. Olisi mukava löytää tuolla putkella otettuja kuvia :)
Tulipahan mieleen, että riittääkö tuon valovoima kaupungkilosuhteisiin? f/12 ...

Vheod

DS kohteet voivat jäädä kyllä aika tuhnuiksi kaupunkiolosuhteissa, mutta planeetat ja kuu ovat niin kirkkaita että niiden havainnointia valosaaste ei paljoa häiritse. Ainakaan omalla osallani 150mm pääpeilillä varustettu putki ei riitä oikeen DeepSky havaintoihin kaupunkiolosuhteissa...

juha_k

Minulla on tuo 127mm malli ja katselin tässä jokin aikaa sitten sillä nostopainosumua ja Lyyran rengassumua puolikuun möllöttäessä taivaalla.
Nostopainosumu tiimalasimuotoineen suorastaan hyppäsi silmille!
Havaintopaikka maaseudulla mutta kirkonkylän kupeessa ja taivaanrannat valosaasteen vaalentamat.
M13:sta erottui laidoilta yksittäisiä tähtiä jne...
Miten olisikaan näkynyt ilman kuuta ja valosaastetta!!!
No joo, läpinäkyvyys taisi olla paras mitä ikinä, ei normaalisti ole ihan noin hyvin näkynyt edes kuuttomana yönä.

Että ei 127-150mm Maksutov mikään kelvoton DS-putki ole.

EDIT: Kaupungissa tilanne voi tietysti olla toinen.

Kun olen verrannut putkeani hyvään 10cm linssiputkeen on linssiputken kuva ollut terävämpi.
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

Vheod

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 20.09.2006, 20:17:27
Minulla on tuo 127mm malli ja katselin tässä jokin aikaa sitten sillä nostopainosumua ja Lyyran rengassumua puolikuun möllöttäessä taivaalla.
Nostopainosumu tiimalasimuotoineen suorastaan hyppäsi silmille!
Havaintopaikka maaseudulla mutta kirkonkylän kupeessa ja taivaanrannat valosaasteen vaalentamat.
M13:sta erottui laidoilta yksittäisiä tähtiä jne...
Miten olisikaan näkynyt ilman kuuta ja valosaastetta!!!
No joo, läpinäkyvyys taisi olla paras mitä ikinä, ei normaalisti ole ihan noin hyvin näkynyt edes kuuttomana yönä.

Että ei 127-150mm Maksutov mikään kelvoton DS-putki ole.

EDIT: Kaupungissa tilanne voi tietysti olla toinen.

Kun olen verrannut putkeani hyvään 10cm linssiputkeen on linssiputken kuva ollut terävämpi.


No jopas olet hyvin pystynyt tuolla havaitsemaan :o Itsellä havainnointiin on varmasti vaikuttanut myös suuresti huonot okulaarit, eikä minulla myöskään ole ollut mitään filttereitä. Nyt tosin asia on korjattu ja olen tilannut laatuokulaareja ja skyglow ja uhc-s filtterit.

t.Tuomas

einari

Kyllä se vaan näin on että kaupunkiolosuhteissa sumukohteisiin ei paljon auta vaikka olisi isompikin tötterö.
___
Tapio

Juha

Ainakin Tampereen Hervannassa Andromeda (M31) näkyy aika tuhnuna (iso, tasaisen harmaa laikku) vaikka tällä putkella (S-W 150/750) pitäisi sen hyvissä olosuhteissa näkyä varsin mukavasti. Tietysti mullakin on vaan nuo Villen Kellon kiinalaiset okulaarit, että kun ne joskus vaihdan ni meno paranee.

Ja nostopainosumu näkyy hädin tuskin kiikareilla, en ole sitä ehtinyt putkella vielä etsimään. Oletan että se ei "hyppää silmille"  :)

Myöskään Lyyran M57:ää ei paljoa auta täällä katsella, pitäisi päästä kauemmas näistä valonheittimistä.

Ainahan voi olla että olen katsellut minne sattuu, mutta edellä mainitut perustuvat muutaman ensi kerran katseluihin.

-Juha

juha_k

Viime talvena onnistuin nostopainosumun juuri ja juuri näkemään, siksi tuo hyvä näkyvyys yllätti minutkin.

M31 on minullekin tähän mennessä näyttäytynyt kaukoputken läpi tasaisen harmaana tuhnuna, parhaat näkymät ko. galaksista olen saanut 15x70 kiikareilla.
Pitääpä yrittää uudemman kerran nyt Andromedan ollessa korkealla kunhan taivas olisi selkeä ja kuuton.

Ei kai nuo sw:n mukana toimitetut okulaarit mitään maailman huonoimpia ole.
Kannattaa hankkia pitkäpolttovälinen okulaari laaja-alaisia kohteita(kuten mm. M31) ja etsintää  varten.

Pahus kun muka kehittävät näitä maalaiskyliä ja lisäävät katuvaloja joka nurkkaan  >:(
Juha Keränen

Tyrnävä

SW Skymax 127 Helios Stellar 15 x 70 Panora 8 x 40

zenix

Lainaus käyttäjältä: juha_k - 21.09.2006, 22:04:28

Pahus kun muka kehittävät näitä maalaiskyliä ja lisäävät katuvaloja joka nurkkaan  >:(

Helsingissä niitä valoja riittääkin. :( Onneksi, kuitenkin pääsen kolme - neljä kertaa vuodessa Kainuuseen, keskellä ei mitään, jossa ei valosaatetta ole yhtään. =) Putkea en ole vielä hommannut, mutta varmaa on, että kunnon okulaarit hommaan samaan syssyyn. :)

J-M

Lainaus käyttäjältä: Juha - 21.09.2006, 17:18:48
Ainakin Tampereen Hervannassa Andromeda (M31) näkyy aika tuhnuna (iso, tasaisen harmaa laikku) vaikka tällä putkella (S-W 150/750) pitäisi sen hyvissä olosuhteissa näkyä varsin mukavasti. Tietysti mullakin on vaan nuo Villen Kellon kiinalaiset okulaarit, että kun ne joskus vaihdan ni meno paranee.

Ja nostopainosumu näkyy hädin tuskin kiikareilla, en ole sitä ehtinyt putkella vielä etsimään. Oletan että se ei "hyppää silmille"  :)

Myöskään Lyyran M57:ää ei paljoa auta täällä katsella,

Eipä tuo M31 koskaan paljon kummoisempana näy. Vaikka sen ydin näkyy selvästi millaisilla silmillä vaan, niin koko rakenteen havaitseminen vaatii itse asiassa aika hyvin hämärään sopeutuneet silmät. Itselläni on samaa vikaa - alle puolen tunnin havaintosessiolla M31 näkyy vain harmaana läikkänä.

Tuolla putkella sen havaitseminen kuitnekin onnistuu varsin mukavasti. Nostopaino ja rengassumu näkyvät myös tuolla ihan hyvin, rengassumu terävärajaisena ja selkeäpiirteisenä. Nostopaino on vähän pehmeämpirajainen, mutta kyllä sekin on ihan komea näky. Uskoisin muuten, että tuon kokoisella putkella se kyllä hyppääkin silmille, jos satut sen kohdalle yllättäen tulemaan!
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

diesel

Lainaus käyttäjältä: zenix - 20.09.2006, 11:57:19
Terve,

Millaista sanottavaa teillä olisi tuollaisesta putkesta?
Jos on antaa linkkejä ulkomaisiin astronomia-forumeihin, niin olisin mielissäni :)

Villen Kellosta:

150/1800. Mukana laadukkaat 9 ja 25mm okulaarit, (Long eye relief / Twist-up eyecups) Etsintähtäin 9x50 ja kulmapeili. Jalusta tukeva EQ5 (ei kuvassa oleva) Takuu 2-vuotta.
Hintaa tuolle tulisi 855€.


-jari

Olen katsonut tollaisella ja kuva oli tosi hyvä. Kyllä sillä näkee jo selkeästi DS kohteita.

Ei varmastikaan mene rahat hukkaan jos tollaisen ostat ja sitä on helppo liikutella kun ei ole kovin painava/iso.

zenix

Lainaus käyttäjältä: diesel - 22.09.2006, 10:24:33
Olen katsonut tollaisella ja kuva oli tosi hyvä. Kyllä sillä näkee jo selkeästi DS kohteita.

Ei varmastikaan mene rahat hukkaan jos tollaisen ostat ja sitä on helppo liikutella kun ei ole kovin painava/iso.

Kuulostaa hyvältä! Mitä tuo EQ5 jalusta painaa?