Havaintopaikka

Aloittaja Jusu, 18.07.2008, 20:39:35

« edellinen - seuraava »

Jusu

Onko mitään ilmansuuntaa johon olisi oltava esteetön katselusektori , taivaan navasta horisonttiin.
Ajatuksena harrastaa tähtiä kotipihassa,ilman että joutuu parturoimaan pihapuita pois.
Naapurin metsällekään ei paljoa voi.
JS

VC200L
ED80Sf
Vixen SX

Kaizu

Aika harvalla on täysin esteetöntä näköalaa horisonttiin asti. Tähdetkäyvät etelätaivaalla korkeimmillaan joten alas asti avoin etelätaivas olisi hyvä asia, tietenkin ilman katuvaloja. Usemmiten ilmakehä on niin rauhaton että alle 20 asteen korkeudella ei kunnollisia havaintoja pääse tekemään, joten kaukainen metsän reuna ei juurikaan haittaa.

Kaizu
Kai Forssen

Timpe

Mulla on koko läntinen taivas (lounaasta pohjoiseen) puiden peitossa aina tuonne 70o korkeuskulmaan saakka. Vastaavasti näkymät pohjoisesta aina itään ja etelään ovat kohtalaisen avoimet, koska vain lähitalojen katot tulevat vastaan noin 10-20o korkeuskulmassa. Hukkaan siis kaikki läntisen iltataivaan kohteet, mutta voin vastaavasti katsoa niiden nousua taivaalle idän suunnalta aikaisemmin kalenteri-ajallisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tietyn kohteen näkyminen on aika pitkälle ajoituskysymys: jotkut kohteet on vain katsottava sellaisena ajankohtana, jolloin ne ovat havaintopaikastani avoimella taivaalla. Edelliset rajoitukset huomioiden olisin vielä toivonut parempaa näkyvyyttä etelän suuntaan, mutta minkäs teet kun harrasteiden perusteella harvemmin ostetaan taloja? On viisautta tunnistaa ne asiat, joihin voi vaikuttaa ja joita voi muuttaa ja erottaa ne asioista, joihin on sopeuduttava ja mukauduttava.

Ai niin, olen nuoruudessani päässyt havaitsemaan pimeältä taivaalta, paljaalta mäeltä, jossa oli 80-90% koko taivaasta nahtävillä. Mutta arvaa käytinkö tuolloinkaan havaintoaikaani niiden hankalasti havaittavien (silloisen havaintohorisonttini rajoilla olevien) kohteiden havaitsemiseen... ehei, sillä enemmistö havaintoajasta kului samaan tähtitaivaan alueeseen, jonka näkisin nytkin omasta, aiempaa rajoittuneemmasta ja valosaasteisemmasta havaintopaikastani. Mutta olen toki tyytyväinen siitä, että etsin tuolloin aikoinaan Jousimiehen ja Skorpionin tähdistöt + Uranuksen kaukoputkeeni, koska nyt en niitä enää pääse näkemään poistumatta kotipihaltani.  Mutta tästä puutteesta ei tule minulle kynnyskysymystä, koska taivaalla riittää runsaasti muutakin katsottavaa siitä havaintoikkunasta, jonka nykyisin omistan.  :)
- Timo Inkinen

PasiP

En tiennyt tarkalleen mihin tämän laittaisin mutta kyselisin että onko täällä foorumeilla Oulusta ketään, joka voisi kertoa minulle hyviä havaintopaikkoja tästä keskustan läheltä? itselläni ei ole autoa, joten en pääse metsän keskelle tiirailemaan.

Kiitoksia vastauksista!

PasiP
Pasi Pitkänen
TAL-1

Joke

Äimärautiolla (Poikkimaantie) Kempeleenlahden rannalla avautuu ainakin suht lavea näkymä taivaankaareen. Ei ainakaan hirvittävän kaukana keskustasta...
Jouko S.

Meade 6" N-6EC
LXD75

http://koti.mbnet.fi/jomaso

PasiP

Kiitoksia vastauksesta. Pitääpä käydä tässä joku päivä katsastamassa kyseinen paikka.
Pasi Pitkänen
TAL-1