M31 - Andromedan galaksi

Aloittaja Vesa Kankare, 16.09.2006, 03:01:30

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 26.11.2011, 19:29:39
Tämä lienee viimeisiä kameraobjektiivikuvia vähään aikaan. Vaihdan jalustaan kiinni DS-kaluston.

Hieno lopetuskuva 600-millisellä, Kaizu :cool:
- Timo Inkinen

Murtsi

Tuli kuvattua tätä kohdetta tuossa jokin aikaa sitten oikein urakalla, itse asiassa kuvauksiin meni yli kuukausi koska hyviä kuvauskelejä oli erittäin vähän koko lokakuussa ja käytinkin lähes sata prosenttisesti kaikki mahdolliset kuvauskelit. Siitä huolimatta projekti venyi aina marraskuun alkupuolelle. Kuva on kuvattu 26.9.2011-9.11.2011 välisenä aikana ja valotusta kertyi pohjoisosaan 628 minuuttia ja eteläosaan 602 minuuttia. Kyseessä on siis kahden kuvan "mosaiikki", kuvien yhdistämisessä oli suuria vaikeuksia enkä saanut sitä tehtyä oikein viimeisen päälle hyvin. Tässä kuitenkin lopputulos. Foorumikuvasta aukeaa linkki isompaan kuvaan 2400x1800 954kt.



Kuvausvälineet: Orion Optics SPX 200 F/4,5, modattu CANON EOS 350D, Baaderin neodymium suodin, JS jalusta.

Jyrki


Upeita kuvia irtoaa järkkärillä  :cool:  ...huimia ovat valotusajatkin.
Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

einari

Huh mitä kuvia (ja valotusaikoja).
Itse olen tottunut näkemään M31:n hieman enemmän kellertävänä kuin noin punertavana, mutta mikä lie se 'oikea' väripaletti.

Bonuksena M110 näky tosi komeesti, nuo kaksi tummentumaakin näkyy mitkä parhaissa kuvissa tulee esiin.
___
Tapio

Timpe

Lainaus käyttäjältä: getty - 22.10.2011, 11:05:58
Pilaako tuossa pikkuplaneetta 372 Palma mun kenttää?  :grin:  Sarja otettu eilen 21.10 klo 22.00 - 24.00.

Vertailukuva 372 Palmasta tullee hitusen myöhässä foorumille, vaikka kuvasin tuota vain päivää myöhemmin kuin getty (22.10.2011 n. klo 19:30-22:30).
Kuvausputkena tällä kertaa Canon EF300/2.8, jonka fokus-shift pääsi yllättämään kuvaajan. Olihan tuosta ollut puhetta mm. tällä foorumilla, mutta kun olisin olevinani kiireinen tuota kuvatessa, niin tuo optiikan temperointi unohtui siinä hässäkässä... agrh! :angry:

Tämä on QSI 583ws:n LRGB-kuva (49:19:18:18min + 90min Ha punaiseen kanavaan), yhteensä 3h 14min. Tästä epäsuhdasta huolimatta pidin kuvan väribalanssin mielestäni neutraalina, mutta tuo Ha-kanava lisäsi jotain höttöä ja galaksin spiraalihaarojen erottelua tuonne reunoille. Ei mikään loistokas kuvankäsittely, mutta saa mennä tällaisena kun nuo originaalit olivat tarkennukseltaan pielessä 80%:sti. Tähdet sain korjailtua hiukan paremman näköisiksi, mutta galaksista hävisi tyystin tarkempien yksityiskohtien erottelu, mikä kuuluisi itsestään selvyytenä tuolle optiikalle. Kuvasta aukeaa tarkempi versio (1500 x 1057 pikseliä & 790 kB).



Lisään tänne foorumille erikseen tarkennuksesta kertovan kuvan, jossa on sarjan "terävin" ruutu ja fokukseltaan huonoin ruutu allekkain. Siinä kulmassa on myös 200% zoomaus 372 Palmaan kolmen tunnin ajalta, kun se vipeltää kentän poikki tuon lyhyen viivan. Viivassa näkyy lämpötilan tippumisen takia tapahtuva tarkennuksen siirtymä ja sitten tekemäni uusintatarkennus viimeisen 30 minuutin kuviin.
- Timo Inkinen

JariG

Hienoja kuvia edellä.

Kuvasin 24.11. tämän yksittäisen kuvan WO 80 linssiputkella, modaamaton EOS 1000D ilman suodattimia, ISO 200. Kuvaa ei ole mitenkään käsitelty. Kokeilin miten kohina lisääntyy näinkin pitkällä valotuksella. Piti kuvata näitä muutama pinottavaksi, kuitenkin jälleen pilvet tulivat kuin tyhjästä, eikä sen jälkeen ole ollut kuutonta kirkasta keliä.

Jari Grén

einari

Onko kenties kuvan nimessä oleva 1800 valotusaika sekunneissa ?

Hieno esitys kyllä yksittäiseksi kuvaksi.
___
Tapio

Kettu-Pekka

Täytyy kyllä sanoa että on upeita kuvia edellä! Tulee vaan mieleen että parikymmentä vuotta sitten ammatilaisetkin olis kussu hunajaa moisista kuvista...  :afro:

JariG

Kiitos!
Tosiaan valotusaika jäi mainitsematta. Kuten Einari arveli on valotusaika tasan puoli tuntia.
Jari Grén

Jussi H

Irtaudun vähän keskustelun kuva-aiheista ja heitän aloittelijan kysymyksen kehiin. Olen tässä jo muutamana iltana (ainakin kymmenenä) etsiskellyt Andromedan galaksia, ja nyt luulen että vihdoin tärppäsi! Meinasin varmistaa vielä havaintoni teiltä, eli näkyykö Andromeda muuna kuin haaleana sumuna omalla vaatimattomalla 114mm peilillä varustetulla pillilläni? Joudun tarkkailemaan taivasta pienehkön valosaasteen keskeltä omalta parvekkeelta ja Venuskin siinä vähän häiriköi kirkkaudellaan. Andromeda varmaan näkyisi selvemmin jos pääsisi pimeämmälle paikalle, mutta nyt mennään sillä mitä on...
Bresser Galaxia 114/900

UglyPsycho

Lainaus käyttäjältä: Jussi H - 05.03.2012, 20:26:44
Irtaudun vähän keskustelun kuva-aiheista ja heitän aloittelijan kysymyksen kehiin. Olen tässä jo muutamana iltana (ainakin kymmenenä) etsiskellyt Andromedan galaksia, ja nyt luulen että vihdoin tärppäsi! Meinasin varmistaa vielä havaintoni teiltä, eli näkyykö Andromeda muuna kuin haaleana sumuna omalla vaatimattomalla 114mm peilillä varustetulla pillilläni? Joudun tarkkailemaan taivasta pienehkön valosaasteen keskeltä omalta parvekkeelta ja Venuskin siinä vähän häiriköi kirkkaudellaan. Andromeda varmaan näkyisi selvemmin jos pääsisi pimeämmälle paikalle, mutta nyt mennään sillä mitä on...

Aika vaisun näköinen se visuaalisesti valitettavasti on. Sen takia kait sitä tuli itse kuvaushommiin hurahdettuakin.
Celestron C8 + CG-5GT + Canon 1100D.
http://highwaystargazer.wordpress.com/

jone

Tässä meikäläisen vähän nolompi yritys. Eka pinoaminen. Valotusta 9,5 min.. Iso 800 ja 30sek. osavalotuksista läjätty. Seurantaa en jostain syystä saanut pelittämään kunnolla pitempiä valotuksia varten. Ja kuvan käsittely sitä sun tätä  :oops:
Helios Quantum  4 25x100
Scopos 66 ED/Apo
Nikon D3100
Celestron CG-5 Advanced GT goto

Ransu

Ihan hyvinhän tuossa on jo galaksia näkyvissä, hyvällä napasuuntauksella pitäisi CG5:lla päästä parin minuutin valotuksiin lyhytpolttovälisillä kaukoputkilla, oletan että on kuvattu tuolla scopoksella. Tähtikuvaus on tyvestä puuhun kiipeämistä, neuvot ja kokemus avittavat pikkuhiljaa eteenpäin :azn:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

jone

Kiitti. Kuvattu juurikin tuolla scopoksella, viime keväänä pääsin helposti 2min valotuksiin ilman napasuuntausputkea, ja nyt seuranta mättää urakalla. Usko loppuu pian.
Helios Quantum  4 25x100
Scopos 66 ED/Apo
Nikon D3100
Celestron CG-5 Advanced GT goto

einari

Tyylikäs esitys Jonella.
Se voi olla tuuristakin kiinni kuinka polaarisuuntaus sattuu ilman napasuuntausputkea.
Harkita voisi myös drift align-menetelmää napasuuntaukseen ja jossain vaiheessa se autoguidauskin on edessä...
___
Tapio