36" f/4.5 dobson

Aloittaja Juha-Matti Penttilä, 30.04.2008, 20:57:45

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Penttilä

Sky and Telescope June 2008 lehdessä on artikkeli suuresta dobson kaukoputkesta. On kyllä järeän näköinen! 8) Näillä välineillä taivas todellakin räjähtää.

Tämän kokoluokan putkilla kohteiden etsiminen voi olla hyvin vaikeaa, puhumattakaan seurannasta ja putken kääntämisestä. GoTo järjestelmä olisi paikallaan näissä putkissa. Läppärikin on kätevästi kiinnitetty putken kylkeen. Voisivatko jotkut antaa kokemuksia puolta pienemmistä dobsoneista?

Pitää vielä ottaa huomioon "työturvallisuus". Havaitsijat ovat näemmä noin 3-4 metrin korkeudessa havaintoja tehtäessä.

Lisää kuvia samaisesta putkesta löytyy alla olevasta linkistä.

http://www.darkskyobserving.com/InUse.html
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D, SkyLux 70/700
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro
Atik 314e mono ccd-kamera

MarkoM

Taitaisin kyllä mieluummin virittää tuollaisen tietokone-ohjattuun kuvauskäyttöön kuin keikkuisin 3-4 metrin korkeudessa (ja vielä Suomen talvessa lumen liukastamilla tikkailla)! ;)
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Pekka Moisio

Tuolla mun 18" tuumaisella näkee aika hyvin kans, ei kyl niin hyvin kun 36" mutta kelpaa mulle. Mietin kans tuossa vähän aikaa sitten 32" putken rakentamista, mutta on niin hankala että jätän suurella todennäköisyydellä tekemättä.

Ite oon nyt tehnyt sillain, että käytän 18" silloin kun on kuuton yö ja 10" silloin kun on kuu taivalla. Ellen sit halua kokeilla jotain isoa suurennosta esim kuuhun 18 tuumasella, jotain yli tuhennen tms..
Ensikaudella ajattelin havainnoida muutamaa jotain tosi himmeää kohdetta ja todella kokeilla mihin toi 18" pystyy. Siis mag 16 ja himmeempiä.

18" on aika kätevä kuljettaa ja koota, vaikka iso onkin. Menee mun Farmarin perässä takapenkit käännettynä. Isompi ei olisi enään mahtunut ja jouduinki suunnitteleen omaan putkeeni erikoismatalan peililootan ja sen Rocker boxin että mahtuu.

Jos rahaa olis ja paikka missä tehdä iso putki niin kattelin että Normand Fullum nimiseltä kaverilta saa Kanadasta ainakin 44" tuumasia "sandwich" peilejä jotka jäähtyy puolessa tunnissa parilla tuulettimella. Siinä oli jo putkella kans kokoo :)