Kaukoputket > Yleistä kaukoputkista

Kaukoputken säilytys ulkona 24/7

(1/16) > >>

petteria:
Iltoja itsekullekkin, aloitteleva tähtiharrastaja kysyy putken säilytyksestä, nyt kun illat kylmenee ja talvi lähenee, annetaan ohjeeksi että putki voisi olla puolisen tuntia tasaamassa lämpötilaa ennenkuin lähdetään katselemaan tosissaan kohteita.

itsellä on mahdollisuus säilöä putki ulkorakennuksessa käytännössä lähes ulkolämpötilassa, olisiko mitään järkeä pitää putki ulkona 24/7 vai kannattaako se jostain? syystä raahata sisälle 20+ lämpötilaan aina päivisin?

t. petteri

jörö:

--- Lainaus käyttäjältä: kaizu - 15-09-2006, 22:24:05 ---Jos säilytystila on sateelta ja vandaaleilta suojassa niin ei kannata raahata putkea sisään.

Kaizu

--- Lainaus päättyy ---
Ja säilyttää putkea siten etei kosteus pääse tiivistymään peili/linssipinnoille elikkäs vaikkapa vaakatasossa.

petteria:
ah hyvä pointti, eipä olis tulleeks ajatelluksi, ajattelin sipasta jonkin muovisäkin päälle vielä pölyltä suojaamaan (alta auki).

Celest1al Sphere:
Itse säilytän tällä hetkellä putkiani soluasuntoni huoneen nurkassa. Tilaahan ne vievät jonkinverran, mutta ovat ainakin parhaassa mahdollisessa säilöpaikassa tällähetkellä. Joku suojamuovi/peite kannattaa tosiaan hankkia, sisälläkin nuo tahtovat kerätä pölyä varsinkin pitkien pilvisten jaksojen aikana.

Munkki:
Minulla putki on säilytyksessä puolilämpimässä varastossa. Havaintosesion jälkeen jätän putken "kuvumaan" yöksi ilman pussia ja seuraavana päivänä heitän putken päälle säkin pölysuojaksi.

Minä uskon ulkovarasto säilytyksen olevan ok, jos putki on suojassa sateen ja vandaalien lisäksi mm. siitepölyiltä. Tässäkin saattaa jonkin moinen suojapussukka olla avuksi.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta