Richard Evansin Registax -ohje

Aloittaja Mare Nectaris, 30.03.2008, 22:37:23

« edellinen - seuraava »

Mare Nectaris

Richard Evansin kuvankäsittelyohje (ks. http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2379.0


1. Lataa avi –videoleike (josta ääniraita on poistettu, ks. http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2343.0) Registaxiin. Ohje on tässä kirjoitettu Registaxin ohjelmaversiolle 4.0. Kannattaa ihan ehdottomasti siivota ennen Registaxia avi mahdollisimman siistiksi freimeiltään jo esim. VirtualDub -softassa (ks. linkki edellä ääniraidan poistamisesta). Korkealla resoluutiolla kuvatut clipit kuormittavat koneen muistia melko rajusti (esim. 16 sekunnin klippi vie työmuistia jo helposti lähes 800 megaa ja äkkiä nousee tarve yli gigan, ja voi saada ohjelman kaatumaan peruskoneella)

2. Valitse "Method" arvoksi "Multipoint" (oma lisäys: ja valitse tagi "LRGB", jotta pääset myöhemmin säätämään väritasapainoa optimointi -vaiheessa - säädöt voi pistää keskelle liukusäätimellä tasan, tai kokeilla eri kanavien korostamista / vähentämistä. Varmista myös, että ohjelmassa on valittu general options -valikosta "track object", jos esim. planeettaa ei ole seurattu videolla seurantakoneistolla vaan se liukuu kuva-alan yli seurannan puutteen vuoksi)

3.  "Alignmentboxsize" –valikosta valitse 64 (pikseliä)

4. Aseta "Quality estimator" arvoksi "Compress"

5. Aseta "Lowest quality" arvoksi 90 tai 95

6. "Processing area": aseta arvoksi 2048 ja valitse "Hold setting"

7. Liu'uta alhaalla näkyvää liukusäädintä, kunnes löydät terävän freimin lähtökohdaksi

8. Aseta "Multi-alignment" –ikkunassa (avautuu oikealle) arvoksi "Minimum distance between pixels" 32.

9. Paina: "Estimate best align points" (voit kokeilla myös kohdassa 8 antaa arvoksi 64). Saat kuvaan ohjelman arvion parhaista kohdistuspisteistä. (Oma lisäys: kannattaa myös kokeilla mitä eroa syntyy, jos valitset itse esimerkiksi 3-5 selkeätä kohdistuspistettä)

10. Paina: "Align" ja ohjelma aloittaa kohdistamisen

11. Kun ohjelma pysähtyy, liikuta alaosan liukusäädintä kunnes saavutat arvon "Low quality reading" 95 % tai 96 %. Jos arvo on alle 95 % ja freimien määrä yli 90, ei tarvitse tehdä mitään. Tässä vaiheessa pinoon pitäisi siis valikoitua yli 90 freimiä, eikä juuri milloinkaan alle 30 freimiä. Heikkenemisenkin kustannuksella kannattaa nostaa pinon koko vähintään 90 freimiin, mikäli niitä vain riittää. (Oma kommentti: "Ylärajaa" ei oikeastaan ole - ellei ohjelma ala tilttaamaan jossakin vaiheessa. Eli ei kannata säästellä pinottavissa freimeissä. Signaali paranee määrän mukana ja yksityiskohtia tulee lisää hitaasti (resoluutio kasvaa kai neliöjuuren suhteessa signaaliin, oma muistikuva). Toisaalta ei tarvitse hirttäytyä näihin lukuihin - ohjelma itse ehdottaa myöhemmin esim. referenssikuvaa tehtäessä pienempää määrää jos freimejä on vähemmän. Olen tehnyt ihan ok kuvia esim. 3 sekunnin @ 24 fps satsista, jossa oli vain 75 feimiä mukana. Siitä tuli referenssikuva muistaakseni vain noin 20 freimillä, ja ihan hyvä tuli).

12. Paina: "Limit"

13. Mene valikkoon "Create a reference frame"

14. Valitse frame –arvoksi 50. Paina sitten "Create" (ohjelma pinoaa nyt 50 framea referenssiksi)

15. "Wavelet" –ikkuna avautuu näkyviin

16. Valitse molemmat: "Gaussian" sekä "Linear"

17. Aseta ensimmäisen (1:1) kerroksen (layer) arvoksi 0.20 (nousee 0.01 pykälää kerrallaan nuolilla, mutta voi syöttää oletusarvoon (0.10) luvun 1:n tilalle suoraan 2, mutta se on vähän hidasta kun kone prosessoi siinä syötettäessä jotakin omiaan...)

18. Aseta ensimmäisen (1:1) kerroksen (layer) "Preview" –arvoksi 9.9. Tätä arvoa säädetään heti kunkin layerin valikon alapuolella olevasta liukusäätimestä. Joskus voidaan käyttää suurempaa arvoa kuin 9.9, jos se tuo lisää yksityiskohtia kuvaan näkyviin eikä kohina kasva liikaa

19. Aseta muut kerrokset (layerit) arvoon 0.1 (oletus) ja niiden jokaisen "Preview" arvoon -5 (liukukytkin niiden osalta siis täysin vasemmalle)

20. Tämän wavelet –skeeman voi tallettaa kohdasta "Save wavelet", jos haluaa säästää myöhemmin aikaa

21. Paina: "Do all"

22. Paina "Continue"

23. Aseta "Optimizer limits search area" arvoon 10 (pikseliä) ja "Optimize until less than" arvoksi 1 (prosenttia) (on siis ikkunassa "Optimize" jonka pitäisi olla avautunut tässä vaiheessa itsekseen)

24. Aseta "Show Graphs" –ikkunassa arvoksi "Difference"

25. Paina: "Optimize" (eli tässä vaiheessa siis pelkkä "Optimize", EI vielä tässä "Stack and optimize")

26. Ohjelma alkaa prosessoida. Jos kohdassa 23 annetaan "Optimizer levels" arvoksi 2 (pikseliä), ohjelma on nopeampi, mutta arvo 10 (pikseliä) antaa paremman tuloksen

27. Valitse ikkunaksi ylhäältä "Stack" kun prosessointi pysähtyy (se voi joskus pysähtyä aika-arvoon 5 sekuntia jäljellä jostakin syystä, eli ei aina aja ihan nollaan aikaa alhaalla näkyvässä palkissa)

28. MIKÄLI kuvasi on hyvin tumma, valitse "Multipoint stacking options" arvoksi "Stretch histogram after stacking" (ei siis muuten valita tätä)

29. Valitse "Fast method"

30. Valitse "Use feather of" ja sille arvoksi 4 (pikseliä). Jos kuvaan ilmestyy lohkottumista myöhemmin, valitse tähän yli 4 pikselin menevä arvo

31. Valitse ikkunaksi "Optimize"

32. Valitse: "Optimize and stack"

33. Prosessoinnin päätyttyä avautuu ikkuna "Wavelet"

34. Valitse sekä "Gaussian" että "Linear"

35. Aseta ensimmäisen (1:1) kerroksen (layer) arvoksi 0.20 (nousee 0.01 pykälää kerrallaan tai voi siis editoida suoraan, ks. kohta 17)

36. Aseta ensimmäisen (1:1) kerroksen (layer) "Preview" –arvoksi 9.9. Tätä arvoa säädetään heti kunkin layerin valikon alapuolella olevasta liukusäätimestä. Joskus voidaan käyttää suurempaa arvoa kuin 9.9, jos se tuo lisää yksityiskohtia kuvaan näkyviin eikä terävyys tai kontrasti kärsi tai kohina kasva liikaa

37. Aseta muut kerrokset (layerit) arvoon 0.1 (oletus) ja niiden jokaisen "Preview" arvoon -5. Voit kokeilla nostaa muiden kerroksien (layerien) "Preview" arvoa varovasti saadaksesi uusia yksityiskohtia näkyville. Liika kasvattaminen tuo lohkottumista kuvaan

38. Paina: "Do all"

39. Valitse sitten "Save image" suoraan (talleta kuva muodossa 16 bit png file)

40. Seivaamisen kautta syntyy peruspino, joka on nyt tallessa. Voit sen jälkeen tässä ikkunassa valita "functions" -työkalupakista histogrammin säädön, RGB -eli väribalanssin säädön (poistaa esim. planeettakuvista sinistymää reunoilta ja samalla tarkentaa kuvaa), gammaa voi säätää liukusäädöllä (tarttuu hiirellä suoraan, pitää korvaa alhaalla ja vetää varovasti suoraan klo 13:n ja 16:n välille ja seuraa mitä kuvalle tapahtuu), tonemap -säätöä ja sitten hyvä on resize -toiminto, jolla voi skaalata kuvaa. Lopuksi tallennetaan taas välitulos (eri nimellä tietty mutta samassa tiedostomuidossa kuin kohdassa 39) jos halutaan

41. Valitse vielä ikkuna "Final". Siellä voit säätää kuvan kallistuskulmaa, cropata kuvaa (ottaa pienemmän osan kuvasta), säätää kokoa (resize) ja tehdä paljon muita kuvankäsittelyyn liittyviä säätöjä. Voit myös säätää esim. värien kohdistusta planeettakuvissa. Tämän jälkeen tallenna säädetty kuva eri nimellä ja siinä tiedostomuodossa kuin kohdassa 39

42. Voit käsitellä kuvaa muissa ohjelmissa, mm. ajaa siihen dekonvoluutiofilttereitä (esim. Lucy-Richardsonin dekonvoluutio, joka löytyy esim. Berryn ja Brunellin softasta AIP4WINv2, ks. http://www.willbell.com/aip/index.htm

Ohessa esimerkki tällä ohjeella prosessoidusta kuvasta (Arkkimedeksen seutua, kuvattu 5.8.2007 klo 23:41 UT, TAL 250 K, EQ 6 Pro SynScan, Sony DSC-W50, värivideo autofokuksella ja esiohjelmalla "beach" (hiekkaranta), afokaalisesti eli digiscopaten digiadapterin tuella.

Siirretty wmv -videoleike MS Movie Makerilla DV-avi -muotoon. Sitten poistettu ääniraita ja editoitu VirtualDub -ohjelmalla ja talletettu avi -muotoon. Sitten luettu Registax 4.0 -ohjelmaan, jossa em. ohjeen mukaan pinottu 164 yksittäistä freimiä. Jälkikäsitelty MS Photo Premium 10 -ohjelmassa (unsharp mask, kirkkauden, kontrasti ja värisaturaation säätö sekä muutos 16 bit png:stä jpg:ksi ja resize resoluutio säilyttäen).

EDIT: pientä hienosäätöö tehty ohjeisiin, lisätty mm. "funktions" työkalujen käytöstä infoo, lisätty rgb -tasapainottaminen ja "track object" -valinnan varmistus





Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Timpe

Kiitos hyvistä ohjeista meille laiskoille, joilla ei ollut aikaa, viitseliäisyyttä yms. jne. Registaxin käytön opiskeluun  :D
- Timo Inkinen

astro_juhis84

Lainaan tätä aihetta omalle kysymykselle.

Yritin jälkikäsitellä RegiStax 4 ohjelmalla M 51 kuvaa tiff muodossa, mutta ohjelma käsittelee vain pienen alueen kerrallaan. Miten tuon saisi käsittelemään koko kuvan kerrallaan?

Kuvakaappaus ohjelmasta --> http://img136.imageshack.us/img136/3856/registaxm51ml3.jpg
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

Mare Nectaris

Hei,
valitettavasti en (noviisina) osaa kyllä tuohon neuvoa muuta kuin että tässä on erittäin selkeä registax -manuaali (neuvojen klassikko  ::))

http://www.astronomie.be/registax/RegiStax4UserManual_Revision1.pdf

Sivulta 31 alkaen kerrotaan kysymästäsi asiasta - yksi vaihtoehto on myös säätää kaikki arvot paitsi wavelet -filtterit jälkikäsittelyssä Registaxin jälkeen...
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

Heb

#4
Kun olet Align- kohdassa niin painat sieltä vasemmasta yläkulmasta "Processing area" kooksi sen suurimman eli koon 2080. Paitsi, jos kuvasi on vielä tuota 2080:kin suurempi, niin sinun täytyy näin yksinkertaisesti ajateltuna pienentää kuvaa :D

astro_juhis84

Lainaus käyttäjältä: Heb - 08.04.2008, 22:16:48
Kun olet Align- kohdassa niin painat sieltä vasemmasta yläkulmasta "Processing area" kooksi sen suurimman eli koon 2080. Paitsi, jos kuvasi on vielä tuota 2048:kin suurempi, niin sinun täytyy näin yksinkertaisesti ajateltuna pinentää kuvaa :D

Tein pinoamisen Canonin raw tiedoistoille DeepSkyStacker ohjelmalla. Käytän lähes aina ko. ohjelmaa kuvien pinoamisessa, RegiStax ei ymmärrä raw kuvia. Yritän vain RegiStaxila parannella kuvaa.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

Mare Nectaris

... ai se oli Heb toi juttu - en uskonut että se olisi toi perusjuttu eli noin yksinkertaisella hoituisi ?

Mutta Registaxista ja RAW -kuvista on tässä lisää - en tiedä auttaako:

http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=2423.0

... ainakin sen verran että kyllä käsittääkseni Registaxissa on RAW-konvertteri... mutta ei taida Canonin RAWia laukata suoraan tietty ... pitäskö joku välikäännös tehdä jotenkin ?

Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

astro_juhis84

Pitäisi useammin käyttää tätä ohjelmaa. Laitoin "Processing area" suurimman koon ja latasin kuvan ohjelmaan. Ohjelma käsitteli koko kuvan samalla kertaa. Kuvalla on kokoa 1953 * 1301 pikseliä. Kiitos tiedoista Heb ja Mare Nectaris.

Aluksi luulin, että "Processing area" toimii vain, jos haluaa ohjelmalla pinota kuvia. ??? Kaikkea sitä oppii.
EQ3 SkyScan jalusta, modattu Canon 550D
Sky-Watcher Evostar 80ED DS-Pro, Atik 314e mono ccd-kamera
https://www.instagram.com/astro_juhis84/
https://www.tiktok.com/@pyro_juhis84

Mare Nectaris

... joo ja mää en edes ajatellu tota kun Evansin ohjeessa käsketään laittaa se koko ja sitten hold setting, jonka jälkeen sen pitäisi pysyä.

Mutta toi manuska on mielettömän yksityiskohtainen näemmä!

Hyviä prosessointeja Juha-Matti! Pistä vaan tuleen näkyville kun saat valmiiksi!
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera