M64 Black Eye galaxy

Aloittaja Jarska, 02.04.2008, 02:57:52

« edellinen - seuraava »

Julius

Kiitti kommenteista! Sateisena lomapäivät jatkuvat, mutta onneksi työstettävää
riittää pitkäksi aikaa. Ja taitaa olla niin, että osan joutuu vielä uusiksi pistämään
flattien huonon toimivuuden vuoksi. On vissiin syvennyttävä kunnolla asiaan.

tähti_ville

Heippa

Ja tässä mun musta silmä joka on jo paranemassa kun on vaalenemassa. Kuvattu 25.04.2009 celestron 9,25 kamera canon 450d valotusta 56min 48s.
Ensimmainen otos kyseisestä kohteesta.

terveisin Antti

Timpe

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 25.04.2009, 22:23:14
Ja tässä mun musta silmä joka on jo paranemassa kun on vaalenemassa. Kuvattu 25.04.2009 celestron 9,25 kamera canon 450d valotusta 56min 48s.

Onko tämä yksittäinen 56min valotus? Kohinasta päätellen näin voisi olla, mutta kun pistää syrjään kuvankäsittelyn puutteet, niin huomaa kuinka hyvin M104:n detaljit tulevat esiin näin pitkällä kokonaisvalotuksella. Mainio kuva!  :azn:
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Reunoille jääneistä kohinakehyksistä päätellen taas olisi pinottu kuvia. Galaksin yksityskohtia tosiaan erottuu tosi mainosti. Kannattaa pistää kaikki kuvat talteen niin niihin voi aina palata kuvankäsittelytaitojen kehittyessä.

Heti tärkein asia ilmenee taustataivaasta: Flättikuvat kannattaa ottaa, että saa vinjetoinnin pois ja pääsee revittelemään koko kuvaa tasaisesti. Kuitenkin ketjun paras kuva.

tähti_ville

Heippa ja kiitokset kehuista.

Siinä on kyllä pinottuja kuvia useampaa sorttia 2 - 3 - 5 min erissä ja tosiaan taivaan tausta valo oli jo niin kirkas jotta 5min otokset alkoivat olla liian vaaleita. Mutta harjoittelin tuota valotusta ja suuntausta ynnä muuta härpäköintiä ja darkkeja ei ole otettu laisinkaan. Kait sitä sitten kesän aikana tarttee panostaa ja suunnitella noita darkkeja sun muita flatteja ottamaa. Ehkä sitä sitten ensi kaudella saahaan enempi irti kun kesän veivaa tuota kuvankäsittelypuolta.

terveisin Antti


Toni

Tuossa oma visuaalihavaintoni kohteesta 22.4.2009 klo 0.12 tehtynä. Edellisen kerran olin piirtänyt sen keväällä 2003.



Kaukoputkena Newton 200/1000, suurennusta 100x. Taivas taajamaoloissa hyvinkin tumma, RJM 5.7.

Kuva näyttää tosiaan suorastaan tökerön isolta, mutta kun sen on Deep Sky Archiveen ladannut yli 800 pikselin mitoissa, niin ei voi mitään.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

ajt

#21
Musta silmä vappuna. SW80ED, Meade DSI3, valotusaika hukassa, kun Envisage (softa) hukkasi FITsin headerin (editointia: kuvasta kaivettu lisää valoa esiin. Ei siitä vieläkään kaunis tullut :rolleyes:).

DarkSide

Tervehdys kaikille  :grin:

Näin vapunjälkeisenä aikana innostuin kauden päätteeksi käsittelemään muutaman kuvan.
Tämä kohde on kohtuullisen vaikea käsiteltävä tuon tumman pölyjuovan takia, mutta jotain
sentään sain näkyviin:
http://darkside.selfip.com/index.php?osoite=galleria&entry=photos/Galaxy/M64_600s_20090425.jpg

T: Jyrki  :wink:

jmantyla

#23
Tässä aprillipäivän otokseni mustasilmästä:

[Tal 150P + Atik ATK16HR]
Valotusta mustavalkokameralla ja värifiltteripyörällä 23 min. Ainakin toistaiseksi paras kuvani tästä kohteesta.

Edit. Kuva jälkikäsitelty uudelleen R4:llä.

*
Laitan tähän alle huonomman mustavalkoisen kuvan galaksista NGC4725:

Kamera oli sama kuin edellä, mutta tämä kuva on mustavalkoinen ja putki oli SW ED80 + Williams Opticsin polttovälin lyhentäjä sekä valotusta 8 min.
Huomasin tämän Uranometriasta M64:aa havainnoidessa ja otin pari pikaräpsyä.
Laitan tämän siksi näytille, että kohde on aivan lähellä M64:aa, vain hieman siitä ylös, mutta jää monilta huomaamatta, koska on näitä Messierin luettelosta puuttuvia.
Itse asiassa NGC4725 on upea kierregalaksi, isompi kuin M64. Kuvassa näkyvät myös NGC4747 ja NGC4712 ja parit IC:tkin siellä ovat seassa.
Nyt alkaa olla jonkinlainen kokonaiskuva Neitsyeen ja Bereniken hiusten galaksijoukoista. Ensi vuonna sieltä kaivetaan lisää esiin.

Jorma M.
Kangasala

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: Julius - 07.04.2009, 15:42:46
Sateisena lomapäivät jatkuvat, mutta onneksi työstettävää
riittää pitkäksi aikaa. Ja taitaa olla niin, että osan joutuu vielä uusiksi pistämään
flattien huonon toimivuuden vuoksi. On vissiin syvennyttävä kunnolla asiaan.
Detsamma gäller här.
Alkaa jo tympiä pc:n ääressä istuminen, ja vielä on pari cd-levyllistä kuvia jälkikäsiteltävänä. Ja osan kuvista joutuu käsittelemään pariin kertaan eri ohjelmilla, kun jostain syystä tulokset ovat erilaisia.
Mutta onhan tässä aikaa ennen elokuun alkua   :embarrassed:

Jorma M.

einari

Minulla oli vielä viime vuonna sellainen fiilis kohteita kuvatessa että olisi ollut kuin karkkikaupassa - niin paljon houkuttelevaa tarjontaa ja pakko oli jokaista kokeilla.
Tuli sitten pajon näitä korkeintaan puolen tunnin valotuksia ja jälkikäsiteltävää riitti...
Nyt on sitten tyyli muuttunut, onko sitten luonnollista kehityskulkua, ja tulee kuvattua harvempia kohteita mutta pidempään.
Pisimmät valotukset on nyt luokkaa puolitoista tuntia ja jopa fläti/tasoituskuvat on otettu käyttöön.
Ehkä tämä nyt tällä hetkellä tuntuu palkitsevammalta - tiedä sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
___
Tapio

Julius

Lainaus käyttäjältä: einari - 09.05.2009, 09:42:26
Minulla oli vielä viime vuonna sellainen fiilis kohteita kuvatessa että olisi ollut kuin karkkikaupassa - niin paljon houkuttelevaa tarjontaa ja pakko oli jokaista kokeilla.

Siis ihan sama fiilis ollut itselläkin pitkin talvea. Rääpimistä vähän sieltä sun täältä. Vasta loppukeväästä malttoi paremmin keskittyä kohde kerrallaan. Toisaalta, kyllähän ne lyhyemmät valotuksetkin auttavat arvioimaan lisävalotuksen tarvetta ;)

Kuvia käsitellessä olen huomannut usein sen, että rima nousee koko työstön ajan. Vasta yön yli nukuttua huomaakin lopputuloksen olleen oikeastaan "ihan hyvän".

Jmantylan NGC4725 näyttää kivalta kohtelta. Kumma, ettei sitä kuvistani löydy, vaikka varmasti olen sen huomioinut. Olen kyllä pyrkinyt isoimpia ja valoisimpia valkkaamaan. Nooh, ensi keväänä sitten!

Mikko Päivinen

Lainaus käyttäjältä: einari - 09.05.2009, 09:42:26
Minulla oli vielä viime vuonna sellainen fiilis kohteita kuvatessa että olisi ollut kuin karkkikaupassa - niin paljon houkuttelevaa tarjontaa ja pakko oli jokaista kokeilla.
Tuli sitten pajon näitä korkeintaan puolen tunnin valotuksia ja jälkikäsiteltävää riitti...
Nyt on sitten tyyli muuttunut, onko sitten luonnollista kehityskulkua, ja tulee kuvattua harvempia kohteita mutta pidempään.
Pisimmät valotukset on nyt luokkaa puolitoista tuntia ja jopa fläti/tasoituskuvat on otettu käyttöön.
Ehkä tämä nyt tällä hetkellä tuntuu palkitsevammalta - tiedä sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Aikas hyvin sanottu, sillä muistan myöskin samanlaisia tuntemuksia parin kolmen vuoden takaa. Pidän itseäni melko kärsimättömänä ihmisenä ja tämän harrastuksen myötä olen oppinut olemaan kärsivällisempi ja pitkäjännitteisempi.
Olen oppinut myös sen, että tässä harrastuksessa oikoteitä onneen ei ole sillä kaikki oikaisut näkyvät lopputuloksessa karulla tavalla  :cheesy:
 Pakko myöntää, että supernovajahti on vaatinut erityisen paljon kärsivällisyyttä, sillä se on ollut vähän kuin vakio lottorivin kanssa eli jos poikkeaa rutiinista niin silloinhan se tietysti kolahtaa ja se varmasti harmittaisi todenteolla.

Täytyy muistaa tietysti sekin, että onneksi tähtitiedettä voi harrastaa monella eri tasolla. Itseasiassa menneen talven aikana olen ihan vain mennyt ulos katselemaan tähtitaivasta paljain silmin laitteiden kuvatessa ja nauttinut siitä aivan suunnattomasti. Omalla kohdallani koko havainnoiti alusta loppuun tapahtuu PC:n ääressä. Se on pidemmän päälle jokseenkin rasittavaa ja joskus tuntuu, että se homman todellinen ydin hukkuu bittiviidakkoon  :rolleyes:

Oppimista tässä lajissa riittää loppuiäksi ja siksi onkin mukava antaa virranviedä ja oppia sitämukaa kun uusia haasteita tulee vastaan. Minusta on myös hienoa seurata Suomalaisen tähtitieteen harrastuksen kehittymistä.

Onpas offtopic mutta menkööt.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

jmantyla

Lainaus käyttäjältä: einari - 09.05.2009, 09:42:26
Minulla oli vielä viime vuonna sellainen fiilis kohteita kuvatessa että olisi ollut kuin karkkikaupassa - niin paljon houkuttelevaa tarjontaa ja pakko oli jokaista kokeilla.
Tuli sitten pajon näitä korkeintaan puolen tunnin valotuksia ja jälkikäsiteltävää riitti...
Nyt on sitten tyyli muuttunut, onko sitten luonnollista kehityskulkua, ja tulee kuvattua harvempia kohteita mutta pidempään.
Pisimmät valotukset on nyt luokkaa puolitoista tuntia ja jopa fläti/tasoituskuvat on otettu käyttöön.
Ehkä tämä nyt tällä hetkellä tuntuu palkitsevammalta - tiedä sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Kun jälkeenpäin miettii maaliskuun lopun ja huhtikuun hienoja tähti-ilmoja, niin siinä kävi kuten lapsille karkkikaupassa tai hirvelle kaurapellossa. Tavaraa oli liikaa tarjolla, ja
sitten alkoi ahnehtia. Lyhentämällä valotusaikoja ehti kuvata useampia kohteita.
Toisaalta esim. 15-20 min kokonaisvalotus vie aikaa noin tunnin, kun käytössä on käsikäyttöinen filtteripyörä ja jokainen värikanava pitää erikseen tarkentaa uudelleen.
Asiaan vaikutti myös yli kolme kuukautta kestänyt loputtomalta tuntunut pilvisyys- ja lumisadejakso. Kun se sitten viimein loppui, piti repiä mahdollisimman paljon tavaraa taivaalta.
Sinänsä olen tyytyväinen, että pc:n kiintolevyllä on paljon tavaraa jälkikäsittelyyn, mutta olen jo miettinyt valmiiksi ensi syksyä. Varmaankin tutkin ja kuvaan pitempään harvempia kohteita. Sitten näkee mitä tuloksia tulee.

Jorma M.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Julius - 09.05.2009, 12:54:24
Siis ihan sama fiilis ollut itselläkin pitkin talvea. Rääpimistä vähän sieltä sun täältä...

Omalta kohdaltani samat fiilikset, mutta eri syyt. Jotta kelvollisia tuloksia syntyisi on hallittava hyvin omat havaintovälineensä! Oma kuvausaikani on mennyt erilaisiin kokeiluihin ja ihmettelyihin, joiden tuloksena tiedän jo nipun parannettavia seikkoja nykyisestä kokoonpanostani ja omista toimintatavoistani. Kirjoittelinkin aikoinaan olevani aidosti hämmästynyt, jos jotakin kelvollista syntyy tätä kautta ja tuota hämmästelyä olen jatkanut talven mittaan yhä enenevissä määrin, kun motivaatio puhtaaseen visuaalihavaitsemiseen on vähitellen katoamassa valosaasteisen kaupunkitaivaan syövereihin  :wink:
- Timo Inkinen