Oma havaintosuoja

Aloittaja diesel, 12.09.2006, 14:44:17

« edellinen - seuraava »

diesel

Oma havaintosuoja tulee varmaan monelle mieleen hankkia jossakin vaiheessa.

Millaisia valmiita malleja olis maailmalla myytävänä.

Tälläsen löysyin

http://www.geoptik.com/gestione/prodotti/big/3photo.jpg

Sombrero

Tulisi varmaan edullisemmaksi rakentaa itse tuollainen. Ei ole kyllä vaikeaa rakentaa tuommoista, mutta mikäs siinä jos rahaa on. Niin ja eiköhän tuossa havainnot/kuvaukset suorita ihan mukavasti. ;)
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

jörö

Ei kyllä mua vakuuttanut eli toisinsanoen aika "köyhän" näkönen halkoliiteri : :P
Space is garden of stars


Furyan

Huhhuh minkä hintaisia pömpeleitä.  :o

Itse tässä juuri suunnittelen pienehköä liiteriä laiturille.
Vanha autotallin oven-avaaja moottori + Lautaa ja lankkua + metallista tehdyt "katto-ovet" ja saranat.

Saa nähä minkälainen siitä tulee  ;D
The Earth Was Blue But There Was No God

Meade-mad

Kaizu voisi päivittää LOMO -talon sivua vaikkapa pikkuruisella kuvalla kohteesta.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Furyan

On aika monen moista kupolia ;D
Itse meinaan aloittaa rakentamisen varmaan ensi-keväällä. Laiturille tulee hyvä pohja-rakennus ja päälle kupoli.

Mitä olette mieltä jos kupolin alla olevassa rakennuksessa olisi lämmitys?
Haittaako se kuinka paljon havainnointia?  ???




The Earth Was Blue But There Was No God

J.Tuukkanen

#7
No minun mielestä haittaa on jo pelkästään paikan valinnasta, riippuen tietysti käyttötarkoituksesta ,lammen/järven läheisyys aiheuttaa
kaukoputkinäkymään sellaisen sutinan että et saa selvää edes vastarannan alastomasta parturikampaajasta ylösalaisin.
Jari Tuukkanen

Furyan

Jahans.

No se on vähän huonompi juttu. Asun meinaan ihan landella ja 20m päästä talosta on järvi.

Onko siitä haittaa koska se tuo vähän vesihöyryä ja sumua peliin vaiko mikä siinä on?  :(
The Earth Was Blue But There Was No God

J.Tuukkanen

Lainaus käyttäjältä: Furyan - 09.10.2006, 23:26:35
Jahans.

No se on vähän huonompi juttu. Asun meinaan ihan landella ja 20m päästä talosta on järvi.

Onko siitä haittaa koska se tuo vähän vesihöyryä ja sumua peliin vaiko mikä siinä on?  :(

Kaippa se suurin haitta on tuosta järvestä ylöspäin nouseva lämmin ilma (myös talvella jään päälle nouseva vesi) ,tosin jos havannointi tapahtuu järvestä poispäin ja tuulen
suunta on sopiva homma onnistuu. Omakohtaisena esimerkkinä voisin kertoa, aikoinaan rakensin Kivijärven rantaan Keski-Suomeen mökilleni havaintopaikkaa.
Hirvittävällä talkooporukalla ja olut määrällä saimme aikaiseksi rantakivikossa sojottavan betonitolpan(kylällä puhuttiin että siihen tulee opservaattori) ensimmäisen
havainto kerran jälkeen totesin että paskapaikka ja hilasin kamat takaisin Karstulan keskustaan valosaasteen keskelle, tosin täälläkin olen järvien ympäröimänä , tällä hetkellä tuo
betonitolppa toimii avopuuveneen keula ankkurina.
Jari Tuukkanen

Furyan

hmm. no se on vain sitten alettava metsästämään sopivaa paikkaa.
Ja itse asiassa melkein jo tiedän hyvän paikan. Muutaman kilometrin(siis noin 5km ;D) päässä sijaitsee noin 600m. korkea vuori. ja aukean paikankin tiedän sieltä.
:D
The Earth Was Blue But There Was No God

pappa

#11
Avakuva kertoo peruspaikan, se antaa hyvin napatähdistöön ja osin Etelätaivaalle, peltoaukea kilsan päässä jossa tosi pimeää...
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

BEAT

Hintavia tuotteita.
Jos ei itsellään ole välineitä/tiloja rakentaa tuollaista, niin kannattaa tiedustella vaikka jostakin ammattikoulusta tekisivätkö tuollaisen.
Esim piirrät itse havaintosuojasi paperille mittoineen ja kyselet vaikka Tampereen ammattiopistosta jos kerkeevät tekemään (puu, metalli- ja muovipuolilta).
Hinta määräytyy todennäköisesti materiaalikuluista, johon lisätään vain pieni lisä.
Petteri Lehtonen  http://www.petterilehtonen.fi
Canon EOS 7D, 40D, TAL-1

kimiza

#13
Tein kuviksen lopputyönä 1:10 pienoismallin suunnittelemastani havaintosuojasta. Lopputyön ehtona oli, että se rakennus olisi tehty puusta ja se perustuisi johonkin kulttuurilliseen lähtökohtaan, joten valitsin toisen maailmansodan aikaisen saksalaisen IT-panssarivaunun kaatuvine seinineen. Vähän tämänkaltainen. Muuten ihan hyvä, mutta ellei olisi tarvinnut perustua mihinkään niin en olisi noudattanut yhtä orjallisesti sitä Möbelwagenin designiä ja olisin saanut tehtyä siitä havaintosuojasta vähän hienomman ja paremman...

Kuvia olisin laittanut jos olisin muistanut ottaa kameran mukaan kouluun. No, huomenna sitten.

EDIT: Kuvii. Yleiskuva, omistajan kyltti ja varoituskyltti joka varoittaa matalalla (170 cm muistaakseni) korkeudella olevasta vaakapalkista.

Vasta noissa kuvissa huomaa, kuinka kehno tuon pienoismallin laatu onkaan. Siellä ei oikein ole kalusteita paljoa, SkyWatcherin putki on betonialustan päällä ja tuo ruskea juttu on varustekaappi (sisällä laatikko jossa okulaarit, sekä koukut, jotka pitävät seiniä yhdessä).

On se karu ja ruma, mutta pienoismallia oli hauska väsätä.

Meade-mad

Onko Turja tästä maailmasta? Sen silmät kiiltävät kuin muualta tulleella.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas