Miten tuolla Sky-Watcher skymax 127 SynScan az GoTolla pitäisi saturnus näkyä?

Aloittaja A-V-A-R-U-U-S-M-I-Ä-S, 26.03.2012, 15:39:40

« edellinen - seuraava »

A-V-A-R-U-U-S-M-I-Ä-S

Terve! Olen tässä vertaillut vähän erillaisia kaukoputkia keskenään kun uutta olen ostamassa. Pari surkeaa kaukoputken romua tuolta nurkasta jo löytyy eikä viitsisi niille enään kaveria sinne laittaa vaan ostaa kerralla suht hyvä putki. Olen vielä vähän aloittelija näissä kaukoputkissa mutta olen jo hyviä neuvoja saanut täällä ; ) Onko kellään siis kokemusta miten tolla sw skymax 127 näkyisi saturnus + toki muutkin planeetat ?

TeroP

SkyMax127 pikkuveljellä SkyMax102:lla ainakin näkyy hyvin, eli suurennus kun pysyy siedettävänä (varmaan ~250x yli ei 127:lla kannata yrittää lähteä) ja okulaarit/kulmapeili on riittävän hyvät. Saturnuksen renkaat ja kuut erottuvat, kuten myös cassinijako. Marsista näkee pinnalta tummempia alueita kun katselee rauhallisesti. Jupiterista näkyy ainakin kuut ja vyöt, hyvällä tuurilla saattaa erottaa GRS:n jos seeing on sopiva. Venus näkyy sirppinä helposti.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

A-V-A-R-U-U-S-M-I-Ä-S

Mmm'm. Olen nyt tässä vähän kahden haaralla, siitä kumman hommaisi mielummin. tuota 102 meinasin ekaksi mutta kannatettiin harkita 127.
Eihän toki kumpikaan huono ole, näin aloittelian kannalta mutta hyvään tähdätään , koska en kuitenkaan niin aloittelija ole.
Kiitos viestistäsi : )

Jyri Lehtinen

13cm putkella pystyy näkemään jo aika paljon yksityiskohtia planeetoista kunhan vain ilmakehä pysyy tarpeeksi rauhallisena. Itse piirtelin Jupiteria syyskaudella kohtuu ahkerasti 8cm linssiputkella ja silläkin erotti mukavasti yksityiskohtia pilvivöistä.