Miten tuolla Sky-Watcher skymax 127 SynScan az GoTolla pitäisi saturnus näkyä?

Aloittaja A-V-A-R-U-U-S-M-I-Ä-S, 26.03.2012, 15:39:40

« edellinen - seuraava »

A-V-A-R-U-U-S-M-I-Ä-S

Terve! Olen tässä vertaillut vähän erillaisia kaukoputkia keskenään kun uutta olen ostamassa. Pari surkeaa kaukoputken romua tuolta nurkasta jo löytyy eikä viitsisi niille enään kaveria sinne laittaa vaan ostaa kerralla suht hyvä putki. Olen vielä vähän aloittelija näissä kaukoputkissa mutta olen jo hyviä neuvoja saanut täällä ; ) Onko kellään siis kokemusta miten tolla sw skymax 127 näkyisi saturnus + toki muutkin planeetat ?

TeroP

SkyMax127 pikkuveljellä SkyMax102:lla ainakin näkyy hyvin, eli suurennus kun pysyy siedettävänä (varmaan ~250x yli ei 127:lla kannata yrittää lähteä) ja okulaarit/kulmapeili on riittävän hyvät. Saturnuksen renkaat ja kuut erottuvat, kuten myös cassinijako. Marsista näkee pinnalta tummempia alueita kun katselee rauhallisesti. Jupiterista näkyy ainakin kuut ja vyöt, hyvällä tuurilla saattaa erottaa GRS:n jos seeing on sopiva. Venus näkyy sirppinä helposti.
Celestron CPC 1100 GPS (XLT) SCT (279mm/2800mm)

Baader Hyperion Clickstop Zoom 8-24mm
Celestron E-lux 40mm plössl, Omni Barlow 2x, Focal Reducer F/6.3

Imaging Source DBK21 AU618.AS
Baader UHC-S, UV/IR-cut, Neodymium

William Optics 1.25" Dielectric Diagonal

A-V-A-R-U-U-S-M-I-Ä-S

Mmm'm. Olen nyt tässä vähän kahden haaralla, siitä kumman hommaisi mielummin. tuota 102 meinasin ekaksi mutta kannatettiin harkita 127.
Eihän toki kumpikaan huono ole, näin aloittelian kannalta mutta hyvään tähdätään , koska en kuitenkaan niin aloittelija ole.
Kiitos viestistäsi : )

Jyri Lehtinen

13cm putkella pystyy näkemään jo aika paljon yksityiskohtia planeetoista kunhan vain ilmakehä pysyy tarpeeksi rauhallisena. Itse piirtelin Jupiteria syyskaudella kohtuu ahkerasti 8cm linssiputkella ja silläkin erotti mukavasti yksityiskohtia pilvivöistä.

Kannattaa tosin muistaa, että vaikka planeetat ovat kirkkaita kohteita, ei pienten yksityiskohtien erottaminen niistä ole yhtään sen helpompaa kuin erittäin himmeiden syvän taivaan kohteiden havaitseminen. Ensimmäisillä havaintokerroilla voi tuntua lannistavalta, ettei Jupiterista näe muuta kuin kaksi tummaa pilvivyötä, Saturnuksesta muuta kuin renkaat ja Marsista muuta kuin vaiheen. Kokemus kuitenkin karttuu varsin nopeasti ja tehtyäsi havaintoja yhden havaintokauden huomaat lähes varmasti paljon enemmän rakennetta näissä planeetoissa kuin aloittaessasi.

Kokemus on osoittanut, että sellainen n. 150x suurennus on yleensä toimiva ratkaisu planeettahavaintoihin 10cm kokoluokan kaukoputkilla. 200x ja suuremmat suurennukset ovat tietty parempia, mutta tyypillisesti ilmakehän väreily ei tee näin korkealle menemisestä järkevää.

Iiro Sairanen

Kannattaa hankkiutua paikallisen tähtikerhon tai jonkun kaverinkaverin kaukoputken äärelle ja katsoa omin silmin, miltä kohteet näyttävät erilaisilla putkilla. Saturnus alkaa olemaan nyt havaintokorkeudella ja Mäntsälän suunnasta luulisi kaukoputkiakin löytyvän. On aika vaikea kertoa miten mikäkin kohde näkyy, jonkun hieno on toiselle huono ja päin vastoin.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

A-V-A-R-U-U-S-M-I-Ä-S

Pitäisikin kysyä löytyykö keltään kaverin läheiseltä kaukoputkea. Ainakaan ei näin äkkiseltään tule mieleen ketään. Eihän tietty sillä kaukoputkella minkä ikinä nyt hommaankaan (ursasta tai villenkellosta) tarvitse niin mahtava olla kuvaltaakaan. Kuhan hiukan parempi kun edellinen. Välillä tuntuu että tuo  kaukoputki joka tuolla nurkassa kököttää ei edes suurenna kuvaa vaan vain rajaa sen silmien eteen. Olisiko tähän neuvoja? Mallistakaan en ole mitenkään kovin varma mutta se on tilattu sebeniltä (www.seben.com) ja on mielestäni aika lelu. En tosin tiedä onko okulaarit parhaassa mahdollisessa ''järjestyksessä''. ':D