Skymax 127-putken päivittäminen (lähinnä okulaarit)

Aloittaja jacofin, 18.08.2008, 14:18:23

« edellinen - seuraava »

jacofin

Sky-Watcher Skymax 127 -putken mukana tulleet okulaarit ovat laittaneet epäilemään, josko putki pystyisi vielä parempiin tuloksiin kunnon välineillä. Mitä mieltä olette, sopisiko Baaderin Hyperion Zoom 8-24mm tuohon sellaiseksi 'yleisokulaariksi'? Lisäksi ajattelin ostaa celestronin barlowin, ultima kiinnostaisi kovasti. Tuon putken mukana tuli 90 asteen kääntöprisma, jossain arvostelusta luin että peukaloruuvien kiristämiseen jää niukasti tilaa tuon zoomin kanssa. Afokaalinenkaan kuvaus ei taida onnistua suoraan oman digiscoping-adapterin kanssa (http://www.ursa.fi/ursa/tuotteet/kirjakauppa/index.php4?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTE=161), säätövara loppuu halkaisijan suhteen 45 milliin.

Barlowin kanssa tuon kanssa saisi kyllä tarpeelliset suurennukset, mitä nyt jotain 40 mm okulaaria jäisi tuossa putkessa kaipaamaan, varsinkin kun tällä hetkellä etsimenä on vain punapiste. Kyllähän tuolle paketille tulisi hintaa, varsinkin, kun sitä vertaa alkuperäisen paketin (ursasta ostettu) hintaan. Mutta toisaalta, jos putki vaihtuu, niin voi käyttää samaa zoomia siinä. Onko noissa hankinnoissa jotain, mitä minun pitäisi ottaa erityisesti huomioon tuon maksutovin suhteen?


Meade-mad

Skymax 127 okulaaripidin taitaa olla 1,25 tuumainen -> 40mm okulaari ei tuo lisää taivasta nähtäville verrattuna 32mm plösliin tai 24mm laajakulmaokulaariin, kuvakenttää rajoittaa okulaariputken reunat -> unohda 40mm okulaari.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 18.08.2008, 15:38:53
Skymax 127 okulaaripidin taitaa olla 1,25 tuumainen -> 40mm okulaari ei tuo lisää taivasta nähtäville verrattuna 32mm plösliin tai 24mm laajakulmaokulaariin, kuvakenttää rajoittaa okulaariputken reunat -> unohda 40mm okulaari.
Ja jopa vielä niin, että sama kenttä on tuossa 32mm okulaarissa parempikontrastinen suuremman suurennoksen kanssa. 40mm okulaarilla ei siis tosiaan 1,25" tarkennuslaitteessa saa kuin hankalamman lähtöpupillin, kapeamman näennäisen kentän ja huonomman kontrastin.
Vesku
www.vkastronomy.com

msalmi

Minulla on sama putki ja satsasin 7mm, 6mm ja 5mm ortho okulaareihin. Tavoitteena on hankkia lisäksi myös Hyperion Zoom. Orthoista 5mm ja 6mm olleet toistaiseksi täysin turhia, mutta 7mm:llä on ollut kyllä käyttöä. Seeingin rajoitusten lisäksi alkaa ainakin 5mm:n kohdalla tulemaan putken rajat vastaan.

Pointtina taitaa olla se, että kun käytössä on Hyperion Zoom, kannattaa harkita tarvitseeko sitäkin suurempia suurennoksia barlowin avulla.

Itse asun tosin keskellä valosaasteista Keravaa, joten olosuhteet tietty vaikuttaa myös.

jacofin

Lainaus käyttäjältä: Vesa Kankare - 18.08.2008, 17:05:02
Ja jopa vielä niin, että sama kenttä on tuossa 32mm okulaarissa parempikontrastinen suuremman suurennoksen kanssa. 40mm okulaarilla ei siis tosiaan 1,25" tarkennuslaitteessa saa kuin hankalamman lähtöpupillin, kapeamman näennäisen kentän ja huonomman kontrastin.

Joo, olin itse asiassa ajatellut pienempää suurennusta kohteiden löytämisen helpottamiseksi, enkä tullut ajatelleeksi tuota tarkennuslaitteen halkaisijan vaikutusta näkökenttään - no, tämähän onkin aloittelijoiden alue :) . Ehkä pitäisi harkita punapiste-etsimen korvaamista perinteisellä suurentavalla putkella. Tuosta baaderin hyperion-zoomista vielä, se antaisi  skymax 127:lla suurennokset (pyöristettynä lähimpään kokonaislukuun) 63, 75, 94, 125 ja 188x. Suurinhan järkevä suurennus kaavan 2D mukaan olisi 2*127mm = 254x. Onko tuohon järkevää hankkia vaikkapa celestronin ultima -barlowia, ja käyttää suurennusta tarvittaessa muiden kuin tuon 8 mm kohdalla, planeetta- sekä kuuhavaintoja ajatellen? (Tuolla asiaa on myös sivuttu http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=1691.0, kuten myös aikaisemmin tässä ketjussa)

papamiguel

Ehkä itse tekisin niin, että hankkisin ensin tuon zoomin ja katsoisin sitten, että tarvitseeko barlowia. Tietysti barlow mahdollistaa myös käyttöä muidenkin okulaarien kanssa ehkä joskus myöhemmin vaikka eri kaukoputkessa, mutta jos se sitten onkin turha kapistus, niin silloin on mennyt kymppejä hukkaan kukkarosta...
Tutullani on tuollainen 127 maksutovi ja olemme muutaman kerran katselleet joillakin Baaderin suotimilla planeettoja. Hyvin toimivia visuaalihavainnoissa ovat mielestäni oleet contrast booster ja ir- suodin, kuvakentän väreily on tasaantunut ja planeettojen kolmiulotteisuutta on saanut korostettua hienosti.