Keskustelu? missä?

Aloittaja Harmaa Vaeltaja, 23.06.2026, 12:11:33

« edellinen - seuraava »

Harmaa Vaeltaja

Missä oikeasti käydään tämän harrastusalan keskustelut, vai eikö niitä käydä missään? tämä saitti on kyllä täysin kuollut, täällä ei keskustella ihan todistetusti yhtään mistään, pieniä harvinaisia välähdyksiä lukuunottamatta.

Mihin siis minun pitäisi suunnata suomenkielisten keskustelujen perässä? vai onko oikeasti niin ettei niitä ole? entä missä on paras englanninkielinen paikka?

Tane

Cloudy nights forums, siellä keskustellaan tähtiharrastuksesta englanniksi.
Celestron SC 14, SW EQ6 jalusta, Player One Mars 290 mono, Celestron Ultima 2x  1,25" barlow.

Harmaa Vaeltaja

Lithos

Cloudy nights on loistava, suomessa en ainakaan itse ole juuri alan keskusteluun törmännyt. Varsinkin jos visuaalipuoli tai itse tekeminen / ATM kiinnostaa eikä pelkkä kuvaaminen niin CN on suht loistava. Se vika siinä tosin on että alkaa käymään kateeksi ihmiset jotka asuvat paikoissa joissa voi mennä joka yö taivaan alle paitahihasillaan, tai peräti katsella tähtitaivasta myös kesäisin :)

Kuvaus puoli on varmasti siellä ihan yhtä hyvö mutta se ei ole minulle samalla tavalla tuttua, ehkä tulevana talvena sitä uskaltaa enemmälti kokeilla.
Mika Suoperä
Visuaalipuoli: Orion skyquest XT-8 dobson
Kuvaus: Celestron 80ED-R, Sky-Watcher Explorer 150PDS, TAL-150K, Dwarf III, QHY 163M ja muutama modattu dslr sekä kourallinen guidereita...
Jalustat: Celestron AVX, Skywatcher AZ-EQ5

Harmaa Vaeltaja

Ei täällä kuvauksestakaan keskustella, ei mistään. Sen kertoo olematon määrä viestejä viikossa.

Tuo pimeät, lämpimät ja ympärivuotiset kelit, katseli sitten tai kuvasi, saavat minutkin kyseenalaistamaan asuinpaikkani vakavalla tavalla.  :laugh:

Vähän selkeitä öitä ja nekin aivan #¤%&#! kylmiä on saanut minut siirtämään havaitsijan lämpimiin sisätiloihin ja jättämään kylmät hommat elektroniikalle ja tietokoneille. Ei vanhan luut kestä pakkasta.

naavis

Foorumikeskustelut ovat tosiaan jääneet hieman muiden kanavien jalkoihin viime vuosina. Edellä mainnitujen lisäksi nykyään käydään paljon keskusteluja myös erilaisissa Whatsapp- ja Telegram-ryhmissä.

Harmaa Vaeltaja

Ja ne eivät tietenkään ole kaikkien tiedossa. Eli keskustelu on siirtynyt pieniin sisäpiireihin?