Seurantapään huolto, SkyWatcher

Aloittaja Harmaa Vaeltaja, eilen kello 15:27:39

« edellinen - seuraava »

Harmaa Vaeltaja

Netistä löytyy videoita ainakin SW EQ6 Pro:n ja EQ5:n huoltoon eli laakereiden vaihtoon paremmiksi ja voitelun vaihtamiseen oikeasti pakkasta kestäväksi.

Olen tehnyt pari vuotta sitten tuon työn EQ6 pro:hon ja tulokset olivat varsin mairittelevat, seuranta takoo ainakin Asiairin mukaan nyt ihan toisissa lukemissa, lue paremissa, kuin ennen huoltoa, alle 0,5 kokonaislukemia, mitä ne nyt sitten ovatkaan oikeasti, mutta puoleen putosi. Ja tasapainotus onnistuu kun akselit liikkuvat eivätkä jumita. Nyt olen aloittelemassa EQ5:n keväthuoltoa. Täällä Tampereen suunnalla laakerit noihin saa Nekalasta Suomen Laakerikeskuksesta ihan hyllystä. PTFE shimmejä en vaihtanut EQ6:een, mutta EQ5:een ajattelin yrittää ne jostain saada. Kerron jos löydän paikan mistä moisia saisi turvautumatta UK:n jonkin niitä erillistilauksella leikkaavan firman tarjontaan.

Voiteluun olen käyttänyt Super Lubea, sitä saa useammastakin paikasta ihan Suomesta nettikaupoista.

Lauri Kangas

Itse tein juuri vastaavan remontin kerhon EQ6:een jolla on tarkoitus alkaa kuvata pitkästä aikaa. Laitoin samalla Rowanin hihnamodin paikalleen. En ole testannut vielä seurantatarkkuutta tähtiin, mutta ainakin slewaaminen muuttui huomattavasti pehmeämmäksi ja hiljaisemmaksi. Laakerit ja teflon-prikat vaikuttivat kaikki ihan hyväkuntoisilta joten en ryhtynyt niitä uusimaan. Rattaita puhdistelin liuottimella ja hammasharjalla pitkään ja hartaasti suurennuslasin alla. Superlubea tilalle.

Nuo ovat lopulta melko yksinkertaisia laitteita rakenteeltaan. Ennen homman aloitusta keräsin valmiiksi kaikki mahdolliset ohjetekstit ja videot, mutta totesin että senkun vain purkaa menemään niin oppii mitä jalusta on syönyt, ja kasatessa sama toisin päin. Ei ole yhtään monimutkaisempi kuin polkupyörä tai purjelentokone.

Harmaa Vaeltaja

Tuossa minun EQ6:ssa muistaakseni on hihnat jotka pyörittää matopyöriä, jos en nyt ihan väärin muista. Tuliko ne jostain versiosta alkaen ihan tuotantolaitteisiin?

Lauri Kangas

Jos on tehtaalta asti ollut hihnat niin on varmaan kyseessä EQ6-R joka on paljon uudempi malli ja ihan erinäköinen kuin EQ6. Tämä kerhon orkkis on jostain ennen 2008.