Huijarit foorumilla

Aloittaja MJoker, 21.12.2025, 20:12:58

« edellinen - seuraava »

MJoker

Huomasin tuossa muutaman ilmoituksen, jotka oli merkitty huijauksiksi. Harmi sinänsä, että myös tänne on päässyt pesiytymään moisia, koska aiemmin on voinut aikalailla ennakkoluulottomasti kauppoja tehdä. Sen verran niché-henkinen harrastus, että on tullut läheteltyä ja saatua tavaroita jopa testattavaksi postikuluilla ja maksu hoidettu sitten, kun tavara on testattu ja sopivaksi todettu.

Kysymyksenä tähän, että olen antanut itseni ymmärtää foorumi-tunnusten avautuvan vain, jos on Ursan jäsen ja muistelisin, että siellä käytettiin vahvaa tunnistautumista. Onko näin vai ovatko muistikuvani aiheesta vain turhan ruusunpunaiset?
Mikko Jokela
Instagram / Astrobin / Kuvat.fi
TS 10" ONTC, ZWO AM5, EAF & CAA
ASI2600MC Pro & Gaius S2
Siirtokatto-observatorio takapihalla

Tommi L

Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin kaikki olivat onneksi vain yhden ja saman henkilön ilmoituksia, joita oli ainakin kolme erillistä. Ikävää joka tapauksessa tämäkin! :sad:
Celestron EdgeHD 800, RASA 8, SW Esprit 100ED, Askar FRA400
iOptron CEM70, CEM70G, CEM26, Celestron AVX
ZWO ASI294MM, 183MM, 462MC, 174MM, 120MM

artturi

Neljä niitä on. Yksi on "piilossa" kun ei siihen ylläpito saa aikaiseksi kirjoittaa otsikkoon tuota huijari varoitusta eikä poistaa huijarin yhteys sähköpostia. Kun huijareita alkaa esiintyä enemmän niin eiköhän täälläkin herätä "ruususen unesta". Olen itse jo aiemmin menettänyt täällä rahaa parin vuoden aikana kahdelle eri huijarille, ei ole kenoventti ainoa. Ne ovat jo täällä eikä vain ulkomailla kuten vielä luullaan.

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: MJoker - 21.12.2025, 20:12:58Kysymyksenä tähän, että olen antanut itseni ymmärtää foorumi-tunnusten avautuvan vain, jos on Ursan jäsen ja muistelisin, että siellä käytettiin vahvaa tunnistautumista. Onko näin vai ovatko muistikuvani aiheesta vain turhan ruusunpunaiset?

Kyllä tänne voi kuka vain rekisteröityä.

VP

Valitettavasti tämä leivän elätti kerkesi ainakin minua huijata ja 330 euroa meni oppirahoina. Siinä uskossa olen ollut, että täällä on ihan kunniallista porukkaa ollut kauppaamassa varsin pienen harrastuspiirin puitteissa mutta jatkossa näköjään pitää tehdä kaupat vain postiennakolla tai kasvotusten. Tarkkaavaisuutta muillekkin foorumilaisille.
Lajin helppous viehättää.

janikoo

Lainaus käyttäjältä: VP - 22.12.2025, 13:58:15Valitettavasti tämä leivän elätti kerkesi ainakin minua huijata ja 330 euroa meni oppirahoina. Siinä uskossa olen ollut, että täällä on ihan kunniallista porukkaa ollut kauppaamassa varsin pienen harrastuspiirin puitteissa mutta jatkossa näköjään pitää tehdä kaupat vain postiennakolla tai kasvotusten. Tarkkaavaisuutta muillekkin foorumilaisille.

Viitsitkö avata hieman miten tässä huijattiin? Hiljenikö myyjä maksun jälkeen? Olisiko huijauksen voinut tunnistaa jostain? Ilmoitukset ei näyttäneet huijauksilta, tuotteet ei ollu uusia tai halutuimpia tai epäilyttävän halpoja. Kuvatkin oli ilmoissa. Meinasin itsekin tarjota naglereista.

kava

Kuten VP edellä sanoo niin postiennakko tuntemattomille ja tuttujen joille on jo myynyt tai heiltä ostanut kanssa voi tietysti jatkaa kuin ennenkin.

einari

Enpä muista milloin olen postiennakkoa viimeksi käyttänyt.
PayPal, Visa tuo lisäturvaa, samoin ToriDiili jos sitä käyttää.
___
Tapio

kava

Lainaus käyttäjältä: einari - 22.12.2025, 15:06:02Enpä muista milloin olen postiennakkoa viimeksi käyttänyt.
PayPal, Visa tuo lisäturvaa, samoin ToriDiili jos sitä käyttää.

Noissan kestää maksun palautus. Visa reklamaatiossa meni minulla kuukausia. Tietysti postiennakko on jääkaudelta mutta turvallinen.

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: janikoo - 22.12.2025, 14:21:04Viitsitkö avata hieman miten tässä huijattiin? Hiljenikö myyjä maksun jälkeen? Olisiko huijauksen voinut tunnistaa jostain? Ilmoitukset ei näyttäneet huijauksilta, tuotteet ei ollu uusia tai halutuimpia tai epäilyttävän halpoja. Kuvatkin oli ilmoissa. Meinasin itsekin tarjota naglereista.

Useampi muukin yritti tarjota noista Naglereista. Kommunikaatio oli kaiketi hieman hähmäistä. Tarjottiin maksutapana Revolut-tiliä jotta "ei laskettaisi tuloiksi". Näytti myös hyvin alhaisetkin tarjoukset kelpaavan, mutta kun on tarjottu noutamista paikan päältä, myyjä hiljeni.

Pienellä kaivamisella selvisi sitten saman nimimerkin saaneen bannit fillarifoorumilta. Myöhemmin löytyi paljon muitakin myynti-ilmoituksia samalla mailiosoitteella mutta erilaisilla nimimerkeillä, missä päin suomea sattuu.

Naula arkkuun oli sitten kun Radianien ja tuon Sky-watcherin ilmoituksessa käytetyt kuvat löytyi käänteisellä kuvahaulla ulkomaisista myynti-ilmoituksista.

Olisin ihan helposti saattanut itsekin mennä aluksi vipuun noiden Naglerien kanssa, onneksi ei juuri nyt ollut juuri noille malleille tarvetta.

Viime aikoina on myös Torissa näkynyt jonkin verran kusettajia. On myyty olemattomia ZWO-kameroita, ja viimeksi tänään siellä oli NexStar 6SE myynnissä 4500 eurolla (!!!!!!?). Laitoin ko. myyjälle vähän hankalia kysymyksiä ja kommunikaatio oli tosi kummallista. Linkattuani käänteisen kuvahaun tuloksen samasta putkesta ulkomailta, ilmoitus poistui.

spuge

Ikävää tosiaan, että huijarit ovat tännekin löytäneet. Tekoäly on tehnyt huijausviestien tekemisen suomeksi valitettavan helpoksi :/

Mutta hyvä, että nämä ovat nyt täällä esillä. Itsekään en edes olisi osannut epäillä huijausta täällä - Käytettyjen kauppa kun on tähän asti sujunut täysin ilman ongelmia.

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

VP

Lainaus käyttäjältä: janikoo - 22.12.2025, 14:21:04Viitsitkö avata hieman miten tässä huijattiin? Hiljenikö myyjä maksun jälkeen? Olisiko huijauksen voinut tunnistaa jostain? Ilmoitukset ei näyttäneet huijauksilta, tuotteet ei ollu uusia tai halutuimpia tai epäilyttävän halpoja. Kuvatkin oli ilmoissa. Meinasin itsekin tarjota naglereista.

Alunperin tein käänteisen kuvahaun Nagler rivistöstä, kuten on aina ollut tapana ennen kauppoja. Siitä ei löytynyt mitään, ja myyjä vastaili maileihin hyväntuulisesti ja asiallisesti. Hän pyysi tuonne Revolutin pankkitilille siirtoa kuten edellä mainittu, kyseinen pankki on ulkomaalainen, mutta ihan legit joten se ei herättänyt minussa sen kummempia tuntemuksia.

Alunperin hän pyyti 500€ Nagler 26mm T5 okulaarista, mikä on aika yläkanttiin ja lähestyinkin häntä viestillä että maailmalla näyttäisi näitä liikkuvan 350 - 400€ tienoilla joten kävisikö 330€ posteineen. Se sopi eikä tässä vaiheessa ollut aavistustakaan mitä maksun jälkeen sitten kävisi. Myyjä hiljeni täysin, samaan aikaan alkoi tähtikuvauspiireissä kova porina siitä, että muut kuvat eri ilmoituksissa ovatkin löydettävissä Googlesta. Tässä vaiheessa ei enää tarvinnut epäillä, oliko kyseessä hetken hiljentyminen vai täysi kusetus.

Jokatapauksessa tästä nyt on pankille palautuspyyntö tehty, samoin rikosilmoitus poliisille. Epäilen, että rahojani en tule koskaan näkemään ellei kyseiselle henkilölle ilmesty jostain maksukykyä. Valitettavasti näissä tapauksissa taitaa kaikki mennä huumeisiin tai muihin addiktioihin. Illemmalla kaivelin asiaa hieman lisää, ja tämä sama huijari käyttää välillä mies tai naissukupuolista nimeä eri konteksteissa sekä eri nimimerkkejä eri palstoilla. Nämä kaikki on toimitettu poliisille.

Noh, näistä oppirahoista ei minun maailma kaadu mutta toki se huijatuksi tulemisen tunne on todella kurja eikä sitä kenellekkään toivoisi. Sinäänsä sattuu arkaan paikkaan, sillä henkilökohtaisesti tämä yhteisö on ollut vuosia jo sellainen turvasatama kaikkine tapahtumineen minulle ja todella odotan aina seuraavaa kertaa kun harrastajakavereita pääsee näkemään kasvotusten. Se ehkä satuttaa enemmän kuin itse rahan menetys, että tällaisia tapauksia on päässyt pesimään joukkoomme.
Lajin helppous viehättää.

Jussi Halttunen

Harmillisia tuollaiset huijausyritykset. Katselin itsekin noita Nagler-ilmoituksia, mutta koska okulaareille ei ole tähtikuvaajalla juurikaan tarvetta, jätin tarjoamatta. Jotain outoa kyllä aavistelin olevan, koska noin monta käytettyä Nagleria kerralla myynnissä. Entistä tarkempi pitää olla Tori.fi ja täältä sekä muistakin kauppapaikoista ostaessa. Onneksi täällä myyjät ovat enimmäkseen tuttuja aikaisemmista kaupoista.
SkyWatcher Esprit 120ED, 100ED, 80ED, Skywatcher Equinox 80ED
Celestron Edge HD 8, Sharpstar 61EDPHII, Seestar S50
Skywatcher Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ6, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro, ZWO AM5
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool