JS-Dobsonin tarkennusvaran riittäminen järkkärille

Aloittaja pkortetj, 05.02.2008, 21:21:44

« edellinen - seuraava »

pkortetj

Tere.

Minulla on käsissäni mainio värkki, Juhani Salmen valmistama JS-Dobson nro 18497, varustettuna alkuperäisellä ekvatoriaarisella seurantajalustalla. Peili on edelleen mainiossa kunnossa. Olen sillä ja siihen liitetyllä 35mm perinteisellä rungolla (Praktika) kuvannut aikoinaan itseäni nippa nappa tyydyttäviä otoksia Kuusta ja muistaakseni Jupiterista.
Nyt kun olen tullut hankkineeksi digirungon (Canon EOS 40D), haluaisin ennen lisäinvestointeja kysyä teiltä kokeneemmilta muutamaa asiaa.

Näemmä jalustaa voi virittää (kiitos Veijo Timosen vinkit), jotta alkuperäisen jalustan moottorin/välityksen edistäminen voidaan kompensoida. Vaativaa tuo virittäminen tietysti on, minun jalustani rektaskensiokehä kun näyttää ihan erilaiselta kuin Veijon kuvissa... On siis ilmeisesti se 'vielä vanhempi malli'. Mutta tähän ongelmaan löytyy tietysti ratkaisu vain kokeilemalla. Tai ... kuka myis edullisesti invertterin?

Eniten minua askarruttaa se, että miten saisin liitettyä Canon EOS 40D-runkoni tämän yllämainitun yhdistelmän polttotasolle niin, että saisin sillä yhdistelmällä aikaiseksi teräviä kuvia. En nyt arvaa uneksiakaan, vielä, okulaarisuurennoksista... Esimerkiksi Teknofokuksen Hannu Määttäseltä minun pitänee tilata Canoniin sopiva T/T2-rengas ja jokin M42-sovite, vai mitä? Silti jää mieltä askarruttamaan joitakin kysymyksiä: riittääkö tuon putken alkuperäisen tarkennuslaitteen tarkennusvara digirungon liittämiseen vai pitääkö noiden sovitustilkkeiden lisäksi investoida vielä paremmin kuvauskäyttöön sopivaan tarkennuslaitteeseen?

kyseli Pekka


Kaizu

Tilaa Hannulta suoraan Canon/M42 sovite. Sillä saa Canonista Practikan korvikkeen. Sitä rotanloukunomaista loksahdusta ei saa mutta lähes Zenitin veroinen etsin kyllä korvaa sen. Jos sait Practikan tarkentumaan niin saat sitten myös Canonin.

Kaizu
Kai Forssen

Tapanivi

Arvelisin että riittää, ainakin tuossa nro 17496-putkessa :)
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

pkortetj


pkortetj

Tere.

EOS/M42-sovite tuli postissa tiistaina ja keskiviikkona 13.2. kun taivas oli pitkästä aikaa suht kirkas tulin kokeilleeksi sitä. Tarkennusvara tosiaan riittää.
Kiitos Kaizulle ja Hannulle neuvoista.

Seuraavaksi pitänee investoida parempaan tarkennuslaitteeseen ... siis johonkin mikrofokuseriin.

terv. Pekka