2x Barlow

Aloittaja Kalikka, 13.02.2008, 23:48:32

« edellinen - seuraava »

Kalikka

Hei! Osaako joku kertoa miksei pienellä 114/500 newton putkella pysty tarkentamaan kunnolla 2x archo barlowilla minkään okulaarin kanssa? Mukana tullut 3x barlow kyllä toimii hienosti kaikilla okulaareilla?

Marko.J

Oletko kokeillut 2x barlowia millään muulla (esim kaverin...)  putkella? Vaikka eiköhän barlowien pitäisi toimia kaikissa newtoneissa. Vaikuttaa siltä, että vika on barlowissa eikä putkessa/kollimoinnissa/okulaareissa, jos tarkennus onnistuu toisen barlowin kanssa tai ilman barlowia. Tarkasta ensin, onko barlowin linsseissä jotakin rähmää tms. likaa ja puhdista tarvittaessa. Ellei auta eikä toimi edes kaverin putkella, voi vain todeta, että pas*an möivät, eli palauta kauppaan ja vaadi uusi tilalle tai rahat takaisin.
Marko Järvinen
"Jos ei nippusiteillä ja jeesusteipillä tule kuntoon, niin sitten se on oikeasti rikki."
http://markonastroblogi.blogspot.fi

ken

En tiedä auttaako sinun tapauksessa, mutta minulla tuli vastaan toisin päin. Tavalliset okulaarit (putken omat minulla ei ole) eivät tarkenna mutta jos heittää putken oman barlowin väliin homma toimii.

Minulle kerrottiin että putkessani on polttopiste tavallisen okulaarin ulottuvuuden ulkopuolella, ja tätä vanhusta joutuu vähän modaamaan okulaariputken lyhentämisellä.

Eli onko sinunkin putkessa mahdollisesti polttopiste joka eroaa tavallisesta, mitä se nyt mahtaa ollakkaan.
Harrastus tauolla, hyvä aika käyttää seuran laitteita.

J-M

Joissakin barloweissa on säädettävä linssin paikka. Eli käytännössä se on kierteellä kiinni siellä barlowin putkessa. Itselläni ei tuollaista ole, joten varmaksi en voi sanoa, mutta uskoisin, että sitä kiertämällä ongelma tulee kuntoon.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Kalikka

Säädettävä malli tuo olikin, pohjan linssiä ulospäin pyöritin ja nyt tarkentaa hienosti. Kiitos J-M!

Jauhoiksi Kivi

Hmm... Onkohan Celestron Omnin 2x Barlowissa myös moinen säätö, kun alaosa pyörii jengojen varassa? Toivottavasti auttaa, pitää varmaan mennä kokeilemaan nyt heti, kun upia tähtitaivas täällä pohjoisessa!

Umbra

2x-barlowia käyttäessäni olen huomannut, että silmän täytyy olla hyvin tarkasti linjassa okulaarin keskikohdan kanssa, tai näkökentän laitaosat menevät mustaksi. Tämän koen melko vahvasti katselumukavuutta heikentäväksi. Mahtaako kyseessä olla barlowien yleinen ominaisuus, vai riippuko se esimerkiksi barlowin merkistä tai laadusta? Itse en tiedä minkä merkkinen barlow minulla on, koska sain sen tuttavalta, ja pakkauksessa lukee vain 2x barlow lens 1.25". Ongelma ilmenee esimerkiksi celestron omni plössl 40mm -okulaarin kanssa.

Jos kyseessä on barlowien yleinen ominaisuus, tekee mieli kyllä luopua kokonaan barlowin käytöstä ja hankkia sopivat suurennukset laajentamalla okulaarivalikoimaa.

naavis

Lainaus käyttäjältä: Umbra - 29.01.2012, 12:09:58
2x-barlowia käyttäessäni olen huomannut, että silmän täytyy olla hyvin tarkasti linjassa okulaarin keskikohdan kanssa, tai näkökentän laitaosat menevät mustaksi. Tämän koen melko vahvasti katselumukavuutta heikentäväksi. Mahtaako kyseessä olla barlowien yleinen ominaisuus, vai riippuko se esimerkiksi barlowin merkistä tai laadusta?

Suurennuksen kasvattaminen pienentää aina okulaarin lähtöpupillia, mikä ilmenee havaitessa juuri kuvaamallasi tavalla. Okulaarista tulee siis kapeampi kimppu valoa.

Timpe

Toinen selitys ilmiöön voisi olla, että barlowin käyttö saattaa jopa pidentää okulaarin "eye relief" lukemaa (eli okulaarin katseluetäisyyttä/silmäväliä). Tuolla Celestronin 40mm Omnilla on jo valmiiksi hyvin pitkä (31mm) eye relief lukema ja paljaan silmän asettelu okulaarin taakse voi olla hivenen vaikeaa tämänkin takia. Silmän tulee siis olla 31mm etäisyydellä okulaarin ulommaisesta linssipinnasta, mikä on jo hyvin kaukainen lukema (yli 3 cm ja tämä etäisyys voi jopa kasvaa barlowilla). Entä onko Omnissa säädettävää kumista silmäsuojusta, jonka voisi vetää riittävän ulos, että silmä asettuisi oikealle katseluetäisyydelle myös barlowin kanssa?
Lue myös tämä keskustelu, jossa tätä ilmiötä on pohdittu.
- Timo Inkinen

Umbra

Eye relief -selitys taitaa olla pitkälti korrekti. Ongelma lievittyy huomattavasti, kun pitää silmää hiukan kauempana okulaarista. Suurennuksen lisääntyminen ei ilmeisesti selitä ongelmaa kokonaan, koska ongelma on huomattavasti lievempi suuremmilla mutta ilman barlowia saavutetuilla suurennuksilla (10 mm okulaari vs 40mm okulaari + barlow). Kiitoksia vinkistä.