Luolasumu Sh2-155

Aloittaja Timo-Pekka Metsälä, 07.09.2006, 22:43:19

« edellinen - seuraava »

Timo-Pekka Metsälä

Sharpless2-155 eli Luolasumu Kefeuksessa. Varsin himmeä emissiosumu Kuun loisteessa kuvattuna viime yönä. Valotusaika vajaat 4 tuntia.
t. Timo-Pekka

edit: Korjasin kuvan värejä. Nyt myös isompi versio.



ed. linkit kuntoon

PetriKe

Hyvin olet napannut tämän erittäin haastavan kohteen  :) Itse tein ko. yönä jalustan PEC hienosäätöjä.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Timo-Pekka Metsälä

Joo.. vähän meni pieleen RGB-kanavien kuvaaminen, aika loppui kesken ja kuu tosiaan haittasi. En ole ihan varma, että onko siellä sumun vieressä tuota sinistä väriä ollenkaan kuten tuossa kuvan vasemmassa reunassa. Taitaa mahdollisesti olla sählingissä syntynyttä kohinaa - pitäisi ehkä laittaa pelkkä H-alfa -kuva näytille. Meridiaaniflippikin täytyi tehdä H-alfan ja rgb-kuvaamisen välissä eikä tietenkään rgb-kuvat osuneet ihan samaan kuvakenttään. Pitäisi keksi joku fiksu menettely flipin tekemiseen kun käyttämäni seurantaohjelma ei sitä suoraan tue.
t. Timo-Pekka

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 08.09.2006, 11:53:47
Joo.. vähän meni pieleen RGB-kanavien kuvaaminen, aika loppui kesken ja kuu tosiaan haittasi. En ole ihan varma, että onko siellä sumun vieressä tuota sinistä väriä ollenkaan kuten tuossa kuvan vasemmassa reunassa. Taitaa mahdollisesti olla sählingissä syntynyttä kohinaa - pitäisi ehkä laittaa pelkkä H-alfa -kuva näytille. Meridiaaniflippikin täytyi tehdä H-alfan ja rgb-kuvaamisen välissä eikä tietenkään rgb-kuvat osuneet ihan samaan kuvakenttään. Pitäisi keksi joku fiksu menettely flipin tekemiseen kun käyttämäni seurantaohjelma ei sitä suoraan tue.
t. Timo-Pekka
Mikä ongelma näissä EQ jalustoissa liittyy tuon meridiaanin ylittämiseen? Itse olen ainakin monta kertaa menestyksekkäästi seurannut yli meridiaanin. Oikein paljon jos menee yli (tuntitolkulla) sitten alkaa tulla törmäyksiä jalustaan. Vai onko tuo jalustakohtaista? Olen seurannut monia keskusteluita tuosta ja oon pikkasen ulkona varsinaisesta syystä. Toiset kirjoittavat jopa, että meridiaanin kohdalla on pidettävä taukoa, koska jalusta ei seuraa ollenkaan meridiaanissa.

Hieno kuva muunten täyskuulla otetuksi!
Vesku
www.vkastronomy.com

Timo-Pekka Metsälä

Mulla se ongelma liittyy yksinkertaisesti siihen, että seurantaputki osuu itse tehtyyn kolmijalkaan jos kuvataan kohdetta, jolla on suuri deklinaatio. Jos olisi tolppajalusta, niin silloin ongelma olisi paljon vähäisempi, mutta nyt jalustan koivet ovat aika levällään. Sinällään EM-200 itsessään pystyy ihan hyvin seuraamaan meridiaanin yli ilman ongelma.

Peiliputkilla käy meridiaanin ylityksessä usein niin, että peili liikahtaa (="mirror flop") koska putken painopiste vaihtuu puolelta toiselle. Sitäkään ongelmaa ei yleensä linssiputkilla esiinny.

PetriKe

Tämä on tosiaan yksilöllistä ja riippuu suuresti käytettävästä jalustasta sekä putkien pituuksista ja kiinnityksistä. Olen testaillut CCD Commander nimistä ohjelmaa ja siinä meridiaanin ylitys hoituu mallikkaasti. Ohjelma tekee tarvittaessa flipin jälkeen putken suuntauksen tarkistuksen sekä vaihtaa autoguiderin x-akselin seurannan käänteiseksi. Omassa konfiguraatiossani AP:n kanssa voin helposti mennä meridiaanin yli pari-kolme tuntia ilman flippiä. Yleensä katsonkin kohteen tuntikulman etukäteen TheSkylla ja päätän sitten kummalla puolella jalustaa putken olisi valmiiksi hyvä olla, kun aloitan kuvaamaan.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

  Hieno otos Metsälä. kefeuksessahan onkin paljon hienoja kuuvaamis kohteita. Tuotahan voisi itsekkin kuvata sekun pyörii niin hyvin zeniitissä tällähetkellä.
Ai sitä se paljon puhuttu meridiaani flippi tarkoittikin ::)
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Mikko Päivinen

Jonnekkin ovat kadonneet muiden hienot otokset tästä haastavasta kohteesta  ::)
Tätä kuvatessa tuli huomattua kuinka haastavasta kohteesta olikin kyse. Valotin kohdetta yhteensä 600 minuuttia eli tasan 10 tuntia. Osavalotukset olivat seuraavanlaisia L 350 min 1x1 bin, R 90 min 2x2 bin, G 70 min 2x2 bin ja B 90 min 2x2 bin.

Täysresoluutiokuvan löydät osoitteesta http://www.kolumbus.fi/jappervokki/cavenebula.htm

Kuvausvälineet olivat,

Telescope:Celestron 11"SCT at f 6,3

Guiding: EQ-6Pro/SBIG AO-7

Camera: SBIG ST-2000XM
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Timpe

Upea lopputulos tulikin, Mikko. Hyvät värit visuaalisesti ja ruhtinaallisesti yksityiskohtia. Kaunis kuva kaiken kaikkiaan.  :D
- Timo Inkinen

Mikko Päivinen

Kiitos Timpe kommentista! Mukavaa kun laitoit Timo linkin kuntoon ja nyt hieno kuvasi näkyy taas.

Mikko
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Lauri Kangas

Loistokuva. Mikolla on ollut muitakin tällaisia kohteita, joissa punaista sumua peittävä pimeä sumu onkin osittain myös tähtien valaisema. Siistin näköistä.

Nurinniska Observatory

Tässä oma näkemykseni Luolasumusta, ensimmäinen Sharpless-kohteeni. Valotusta 62x10 minuuttia, iso 400. Kamera modattu eos 1000d ja teleskooppina Newton 200/1200.
Hirmuisen vaikea kohde, kohina puskee läpi vaikka kuinka valottaa ja kikkailee.
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/

einari

Erittäin hieno lopputulos.
Väritkin (tähdissäkin) ovat kohdallaan.
___
Tapio

DarkSide

Jättivaloitus ja upea lopputulos  :shocked:
Onnittelut Nurinniskan observaattorille.

t.Jyrki

Nurinniska Observatory

Kiitoksia vaan. Värit on helpompi säätää oikeansuuntaisiksi nyt kun olen uuden läppärin onnellinen omistaja.
Vanhan tietsikan monitori on vanha CRT-monitori jolla säätäminen oli värien suhteen arpapeliä...
Tero Hirvikoski, pääobservaattori
Nurinniskan observatorio
Verttuu, Kankaanpää
http://www.astrobin.com/users/Nurinniska/