Seeing ja planeettakuvaus

Aloittaja YoKahainen, 13.02.2008, 19:31:14

« edellinen - seuraava »

YoKahainen

Löysin taas pari julkaisematonta kuvaa vuodelta 2005 ja toisen kuvan voin esittää pienenä havaintoesimerkkinä seeingistä. Kuvat on otettu täsmälleen samasta Marsin hetkestä (CM 34). Vasen Mars seeing 2, oikea 4.



LKE

PS. Ulkona on mitä kirkkain ilma ja juuri tsekkasin seeingin, joka oli 5.

Timo Kuhmonen

Mielenkiintoisia vertailukuvia. Onko nämä kuvattu ajallisesti hyvin lähellä toisiaan, esim planeetan yhden pyörähdyksen välein ?
Vai onko seeing vaihdellut noin paljon yhden kuvausession aikana ?

YoKahainen

Ai niin unohdin, siis vasen 16.11 ja oikea 11.11.2005.

LKE

YoKahainen

Kuvien välillä on Mars pyörähtänyt siis viisi kertaa.

LKE

Timo Kuhmonen

Yokahainen, miten suuria seeingin vaihteluita ollut sinulla yhden kuvaussession aikana  ?

Timpe

Käytän tilaisuutta hyväksi ja kysyn samalla asiaa visuaalihavaitsemisen puolelta. Muokkasin tuota huonomman seeingin kuvaa ja pienensin sen vastaamaan omaa Mars-näkemystäni 150/1800mm SkyWatcher Maksutovin läpi 180x suurennoksella (Televue Radian okulaarilla). Mars näkyi siis parhaimmillaan joten kuten noin okulaarissa tammikuun alkuviikoilla eli sieltä erottui pitkällisen tihrustamisen jälkeen + ajoittain seeingin parantuessa jotain tuon suuntaista eli tummempia ja hiukan vaaleampia alueita pienen pieneltä kiekolta (tuota kuvaa pitäisi vieläkin pienentää, jos oltaisiin ihan tarkkoja) ???

Seuraa siis Kysymys isolla K:lla:
Tiedän, että planeettahavainnointi vaatii tarkkaa havaintokykyä + kärsivällisyyttä ja yleensä loppujen lopuksi siinä aina klikkaa jokin asia, että havainnointi vaikeutuu siltä kertaa... mutta onko nyt vain niin, että:
a.) tuon 150mm SkyWatcherin optinen tarkkuus ei ritä parempaan? (YoKahaisen käytössä ollut putki lienee suurempi kuin minulla?)
b.) SW putken kollimointi ei ole täysin kohdallaan?
c.) illan seeing ei riitä parempaan?
d.) 180x suurennus ei riitä parempaan?
e.) havaitsijan näkökyky/tarkkuus/havaintokokemus ei riitä yksityiskohtien tihrustamiseen pieneltä planeettakiekolta?
f.) jotain muuta, jota en nyt tuossa luetellut?
g.) kaikki nuo yhdessä?

En ole epätoivoinen tuon kanssa, mutta enemminkin tiedonhaluinen... ;D
- Timo Inkinen

YoKahainen

Kyllä seeing vaihtelee todella rajusti ihan minuuttienkin sisällä. Eli fokus näyttää välillä haviävän täysin kesken kuvaamisen. Harvinaisia pitkän ajan tasaisia hyvän näkyvyyden öitä on täällä ollut viimeksi maaliskuussa 2007.

Itse kun en oikeastaan katsele putken läpi juuri ollenkaan on vaikea vastata Timpen kysymyksiin. Itsellänihän on tosiaankin 8 tuuman putki, joka on kyllä hiukan liian pieni kuvaamiseen. Itse olen kollimoinut putkeni tasan yhden kerran ja aina kun olen tarkistanut, ei ole ollut mitään korjattavaa. Seeing on minun näkemykseni mukaan kaikkein ratkaisevin tekijä, jos muut laitteistot ovat riittävät. Itse olen hyvällä säällä esim. nähnyt pikku Lidl-linssiputkella ihan nätisti Satunuksen renkaat jakoineen, joten melko vaatimattomallakin laitteilla näkee kaikkea kivaa.

LKE

Timpe

#7
Katselin taas tänään Marsia ja sen lähellä olevaa kuuta erityisesti niinkuin seeing-mielessä. Käytin nyt 180x, 257x ja 360x suurennuksia, joista kaksi viimeistä olivat Televuen 2x Barlowilla 14mm ja 10mm Radianeista otettuja. Kuusta katsoin "Suoran vallin" seutua tarkemmin ja vertaan nyt tämän iltaista seeingiä tähän kuvaan:
http://www.skyandtelescope.com/community/gallery/celestial/5410241.html

Tuohon vallikuvaan verraten kaukoputkessa näkyi nyt hyvin 257x suurennuksella mm. tuo himmeämpi "kakkos-valli" ja nuo pienemmät kraaterit suuren vallin päässä + sivuilla tasangon alueella. Erottelu vastasi kohtuulisen hyvin tuota S&T:n kuvaa, kun kuvittelet tuon kuvan päälle ilmakehän rauhallisen väreilyn, lievän epäterävyyden ja satunnaiset kovemmat tuulenpuuskat kaukoputken heiluttajiksi (EQ6 Pro osoitti pätevyytensä tässä kelissä eli 257x/360x olivat vielä täysin käyttökelpoisia voimakkaasta puuskaisesta tuulesta huolimatta). Noista suurempi 360x suurennus oli jo ylisuuri tähän putkeen, eikä se tuonutkaan mitään uutta kuvaan (päinvastoin pehmensi kuvaa). Marsille käytin samaa tarkennusta, mikä osoittautui kuu-havainnolle hyväksi. Ilmassa oli tänään ilmeisen hyvä seeing, vai miten tuon nyt sitten tulkitsisi? Olin ainakin itse tyytyväinen kuu-näkymiini.  :)

Sitten se niin vaikea Mars: oppositiosta on jo aikaa eli planeetan kiekko oli selvästi pienenemään päin. Kykenin kuitenkin vielä havaitsemaan Marsista napakalotin nipin napin, pienenevän vaiheen (planeetan pinta ei enää 100% pyöreä pallo) ja pinnalta jotain aavistuksen tummempia alueita. En silti voisi luottaa silmiini niin paljon, että osaisin piirtää näistä mitään paperille, vaikka istuin putken ääressä pitkiä aikoja. Kontrasti tummempien ja vaalempien alueiden välillä oli vain niin pieni, että tämä hankaloitti erojen tarkkaa näkemistä ja erottamista toisistaan. Tämä siitä huolimatta, että kaukoputki oli temperoitunut noin 3,5h ulkoilmassa (ei varmaankaan enää putkivirtauksia) ja planetta oli lakikorkeudessaan suoraan etelässä. (EDIT: vrt tähän, sama putki ja sama ilta http://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=2174.0 Sattuipas kerrankin kohdalleen kokeilut :D

Tuli siis todettua että...
a.) tuon 150mm SkyWatcherin optinen tarkkuus ei riitä parempaan? (olisiko näin, lisäksi taidan vaatia 15cm putken erottelulta liikaa?)
b.) SW putken kollimointi ei ole täysin kohdallaan? (epäterävän tähtikuvan munkkirinkilä oli niin symmetrinen, etten osaisi tuota säätää paremmaksi)
c.) illan seeing ei riitä parempaan? (nyt kohtuu-hyvä seeing kuu-näkymien mukaan?)
d.) 180x suurennus ei riitä parempaan? (257x toi lisää erottelukykyä, mutta 360x:ssa on jo tyhjää mukana tällä putkella)
e.) havaitsijan näkökyky/tarkkuus/havaintokokemus ei riitä yksityiskohtien tihrustamiseen pieneltä planeettakiekolta? (kokeilin havaitsemista silmälasien kanssa ja ilman, mutten saanut eroa näkymiin, enkä parannusta erotteluun, olisi kai pitänyt olla suotimia parantamassa kontrastia).
Yhteenvetona voisi kait sanoa, että kun katsottava kohde on tarpeeksi pieni kulmamitoiltaan, niin rajoittavaksi tekijäksi taisi tulla ihmissilmän ja havaitsijan omat kyvyt  ::)
- Timo Inkinen

AP

#8
Kaikki mitä kirjoitit havainnoinnistasi on ihailtavan objektiivista, mutta muista että YoKahaisen kuvat ovat oraakkelimaisia, eli
webkameralla kuvaus nykypäivänä (kun on osaava mies asialla=YoKahainen)vrt. visuaalihavannointi... Vaikeaksi menee..

Itse kun olen jotain webbikameralla kuvannut räpellyksiäni (ja ryöpännyt ja rääpännyt niitä Registaxissa) niin AINA olen käsitellystä kuvasta nähnyt enemmän kuin visuaalisesti sillä hetkellä kun olen okulaariin katsonut.

BTW: Ihan Sinua ajatellen (ja Itseäni tietysti) pistin tuon kokeilun pystyyn, on itseänikin askarruttanut jäähtymiset maksutovilla  ja Seeing), kollimointi omassani on tehtaalta tullut, sitä on tarkkailtu webkameralla sisätiloissa keinotähteen tms. En ole kajonnut kollimaatioon, en ole todennut tarvetta/peilissä on pientä aberraatiota, sille ei voi mitään)

Kertomasi mukaan kaikki mitä kirjoitit niin kuullostaa tutulta eli saman näkee allekirjoittanut. Ja on kuvattukin aiemmin:

En tiedä oliko putki jäähtynyt tarpeeksi: Mutta tällaista sain tuolloin aikaan  :)

(http://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=1855.0)


T:AP
Antti Paaso

Timo Kuhmonen

Eilen olin Saturnusta kuvaamassa. Siellä sain hieman lisää käytännön tuntumaa seeingistä. Seeing ei ollut paras, Saturnus näkyi vain hyvin lyhyitä hetkiä kerralla tavallista terävämpänä, ehkä noin 2..3 sek. Hitaampia vaihteluita oli myös havaittavissa. Pahimimmillaan kuva oli lähes täyttä suttua...

Onko seeing asteikoita jotenkin vakioitu ?
Eli mitkä on ylä ja alarajat. Joissakin paikoissa näkee hieman eri lailla näitä ilmoitettavan...

Timpe

Lainaus käyttäjältä: AP - 16.02.2008, 00:35:10
...webkameralla kuvaus nykypäivänä (kun on osaava mies asialla=YoKahainen) vrt. visuaalihavannointi... Vaikeaksi menee..
Itse kun olen jotain webbikameralla kuvannut räpellyksiäni (ja ryöpännyt ja rääpännyt niitä Registaxissa) niin AINA olen käsitellystä kuvasta nähnyt enemmän kuin visuaalisesti sillä hetkellä kun olen okulaariin katsonut.

Kiitos kommenteistasi. Tuo lohduttaa hiukan eli visuaalihavaitsijan arki näyttää tässä valossa paljon karummalta kuin nykytekniikan ihmeitä hyödyntävien havainnoitsijoiden  :-\
Toisaalta koen sen tärkeäksi, että kykenen itse näkemään visuaalisesti kohteen, sillä se tuo allekirjoittaneelle paremmat vibat kuin tietokoneen ruudulta jälkikäteen nähty data. Tuo linkittämäsi ketju oli sikäli hyvä, että Timo Kuhmosen Mars-kuva (http://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?action=dlattach;topic=1855.0;attach=716;image) oli lähellä perjantai-illan näkymiä okulaarissani (pl. planeetan vaihe ja koko). Jotain vaikeasti havaittavia sävyeroja siis... Jätetään tämä visuaalipohdiskelu ja sivusta häiriköinti nyt toiseen ketjuun, kun tuo viestin otsikko koskee planeettaKUVAUSTA. Tulipa vain vertailtua näitä kahta toisiinsa.
- Timo Inkinen