TS 150/1400 Newton

Aloittaja Rscl, 21.07.2006, 21:55:34

« edellinen - seuraava »

Rscl

Tänään tuli Telescope servicen putki UPS:lla, hieman pisti mietityttämään kun polttoväliksi luvattiin tuo 1400mm ja putken pituus oli "vain" 52,5cm. Soitto myyjälle ja valittelin, että nyt on väärä putki tullut jne. Mutta, fokuserin sisälläpä oli barlow -linssin tyyppinen polttovälin pidennin (mutta ei kuitenkaan barlow -linssi). Onko muilla kokemuksia tämän tyyppisistä putkista? Ja onko kuinka suuri ero "aitoon" 1400mm newtoniin? valovoimaa varmasti menetetään ylimääräisen linssin takia. Muuten putki tuntuu ensi kokeilujen (päivällä) jälkeen ihan pätevältä. Tosin kaikki putket varmaan tuntuvat päteviltä 60/700 halppis linssiputken jälkeen :)

Tomi

TS:n saksankielisellä sivulla sanottiin 254/1600-putkesta, joka oli varustettu samantyyppisellä korjauslinssillä, että se ei siedä isoja suurennoksia. Suurimmaksi suurrennokseksi ehdotettiin 100x ja käyttökohteeksi vain DS-kohteet. Kannattaa kokeilla niitä isoja suurennoksia, korjauslinssin nimittäin luvattiin huonontavan kuvanlaatua. Jos saksa ei suju, niin Babelfish auttaa. Linkki sivulle on alla

http://www.teleskop-service.de/Astro/Reflektor/reflektor.htm#DSN254

Tomi

Iiro Sairanen

Lainaus käyttäjältä: Tomi - 22.07.2006, 11:13:58
TS:n saksankielisellä sivulla sanottiin 254/1600-putkesta, joka oli varustettu samantyyppisellä korjauslinssillä, että se ei siedä isoja suurennoksia. Suurimmaksi suurrennokseksi ehdotettiin 100x ja käyttökohteeksi vain DS-kohteet.

Jos 25 cm putki ei toimi yli sadan suurennuksilla niin se on aivan käyttökelvoton. Piste.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

Rscl

Sitä vielä mietin, että jos poistan kyseisen linssin tarkenetimesta (saa ruuvaamalla pois), niin voiko käyttää putkea 150/700 putkena? Kokeilen nopsasti, mutta en saanut tarkennettua lähelle (<500m). Onnistuisikohan tuo tarkennus taivaalle?

Putkessa on tosiaan (mielestäni) melko isokokoinen apupeili, mutta jos oikein ymmärsin niin tuo apupeilin koko on kaksiteräinen miekka: Pienellä peilillä suurempi valovoima, aiheittaa vinjetointia / suurella peilillä pienempi valovoima, vähemmän vinjetointia. Tosin taitaa tuo valovoima olla tärkeämpi kriteeri näistä kahdesta.

Kiitoksia vastauksista; etenkin tuosta linkistä TS:n sivuille...

J-M

Mun ensimmäinen putki oli Sebenin 114/1000 putki, jossa on juuri vastaavanlainen linssi. Putken peilit ovat hyvät, mutta tuossa linssissa on juuri se toivomisen vara. Ja kuten tunnettua, optiikassa se heikoin lenkki määrittää koko systeemin tason.

No, kokeilin itsekin poistaa sen linssin, ja se tosiaan toimii tietyillä reunaehdoilla: putkesta tuli 114/500, mutta saatoin käyttää vain 15 mm okulaaria, sitten loppui tarkentimesta varat kesken. Itse en sitten ryhtynyt toimenpiteisiin, mutta poistamalla sen pidätinpykälän tarkentimen hammaskiskosta ja vähän rautasahaa itse tarkentimen rungolle näyttämällä tuosta olisi varmasti saanut ihan toimivan systeemin.

Tai tietysti ostamalla uuden tarkentimen... Itse kuitenkin olen pitänyt tuota "matkaputkena", ja siihen käyttöön se riittää vallan mainiosti.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Tomi

Lainaus käyttäjältä: Rscl - 26.07.2006, 13:59:48
Sitä vielä mietin, että jos poistan kyseisen linssin tarkenetimesta (saa ruuvaamalla pois), niin voiko käyttää putkea 150/700 putkena? Kokeilen nopsasti, mutta en saanut tarkennettua lähelle (<500m).
Hei,
Ilman lisälinssiä fokusointilaite ei todennäköisesti ole oikeassa kohdassa. Voisit irrottaa fokusointilaitteen, kohdistaa putken sopivaan kohteeseen, tukea okulaarin silmää vasten ja liikuttaa päätä kohti apupeiliä, kunnes kuva on tarkka. Näin saat likimääräisesti selville pääpeilin polttovälin. Sitten vain uusi reikä putken kylkeen fokusointilaitetta varten. (Voi olla, että nyt apupeilistä loppuu säätövara kesken ja myös sen ripustusta joutuu siirtämään.) Jos teet tämän, niin kertoisitko tuloksista tänne? Jos vaikka hankkisin tuon 254/1600 putken modattavaksi. Pääpeilin todellinen polttoväli ja kuvanlaatu kiinnostavat.
Tomi

Rscl

Lainaus käyttäjältä: Tomi - 03.08.2006, 10:41:49
Hei,
Ilman lisälinssiä fokusointilaite ei todennäköisesti ole oikeassa kohdassa. Voisit irrottaa fokusointilaitteen, kohdistaa putken sopivaan kohteeseen, tukea okulaarin silmää vasten ja liikuttaa päätä kohti apupeiliä, kunnes kuva on tarkka. Näin saat likimääräisesti selville pääpeilin polttovälin. Sitten vain uusi reikä putken kylkeen fokusointilaitetta varten. (Voi olla, että nyt apupeilistä loppuu säätövara kesken ja myös sen ripustusta joutuu siirtämään.) Jos teet tämän, niin kertoisitko tuloksista tänne? Jos vaikka hankkisin tuon 254/1600 putken modattavaksi. Pääpeilin todellinen polttoväli ja kuvanlaatu kiinnostavat.

Auts, vaikuttaa sen verran vaativalta operaatiolta, että taidan odottaa seuraavaan putkeen ja sen jälkeen ruveta modaamaan tuota. Kunhan ensiksi pääsee sinuiksi tuonkin kanssa...

mikam

Itse tilasin muutama vuosi sitten halpisputken Saksasta. Kyseessä oli Seben 150/1400. Sama juttu, barlowkikalla saatu polttoväli "tuplattua". Voin kertoa vastaanottamastani Seben yksilöstä, että sillä ei ollut mitään virkaa. Maakohteet näkyivät huolellisesta kollimoinnista huolimatta suttuisina. Sitten eräänä iltana menin Sondbyhyn havainnoimaan taivasta ja olen varma että ärräpäät lensivät Porvooseen asti. En valehtele kun sanon että meinasin jättää putken sinne kalliolle seisomaan. Myöhemmin otin sen Barlow virityksen irti ja kuvanlaatu parani huomattavasti, muttei riittävästi. Annoin putken kaverille jolle se kelpasi ja kirjoitin itse päiväkirjaani muistutuksen : "Älä enää koskaan osta 300 EUR kaukoputkea jos odotuksesi ovat että sillä tekee saman homman kuin 3000 EUR kaukoputkella".