Foucault testerin rakentaminen

Aloittaja Ari Haavisto, 22.12.2024, 21:55:21

« edellinen - seuraava »

Ari Haavisto

Verrokiksi vielä tähänkin peilin mukana tulleet raportit. Outo juttu.



Tuo 400:n putken mittaaminen voisi tosiaan olla hyvä verrokki. Jos saan siitä kelvollisen uskottavan tuloksen, lisäisi se luottoa omia mittauksiani kohtaan.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 06.11.2025, 20:19:58Yritin myös taas saada kameraa toimimaan eri objektiivilla, mutta silläkin joko vinjetoi tai veitsi peittää osan kuviota, niin visuaalimittauksilla sitten mennään vielä eteenpäin.

Kiinnosta millanen tuo kamera ongelma on?
Mulla oli ASI120MM + 8-80mm zoom linssi, iris ei toimi, linssi kokoajan täydellä aukolla.
Kameran linnsi noin 5mm päässä veitsenterästä. ei ongelmia.

Tarvittaessa voin lainata tuon kameran+ obiskan noin vuodeksi..


Tuolla virityksestä.. mulla kamera  liikkuu veitsenterän kanssa samassa penkissä.
https://www.avaruus.fi/foorumi/index.php?topic=18629.msg172801#msg172801
Timo Kantola

Ari Haavisto

Kokeilin tällaisella 5-50mm obiskalla



Ja ongelma on, että vaikka peili näkyy hyvin kokonaisuudessaan, tai a.o. kuvissa maski, niin palaava valo ei näy. Tuossa vasen viiva osoittaa kohtaan jossa kirkas paluusäde vaan leikkautuu ja oikea viiva näyttää, että maskin reiät oikeassa reunassa alkavat myös jo himmentyä. Ja alemmassa kuvassa näkyy tosi outoja ilmiöitä, ihan erilaista kuin silmällä katsoen. Koitin sitten vanhalla digipokkarilla, joka oli hyllyssä, mutta samaa ongelmaa.  Kokielin myös ASIn mukana tulleella pikkulinssillä, jolla toki peili jää liian pieneksi kuvassa, mutta sama ongelma siinä. Vaikka tunkee linssejä terää vasten. Laitoin nyt vanhan eos500D:n akun lataukseen, josko sen isolinssisellä obiskalla toimisi paremmin? Johtuuko tämä jotenkin siitä, että peili on F4, koska visuaalisestikin joudun silmää hiukan liikuttamaan kun vertailen ihan reunakoloja?




Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

VP

Lainaus käyttäjältä: Ari Haavisto - 06.11.2025, 19:54:33Mutta siitä olen eri mieltä, että tuo yleisesti penkkitesteissä käytetty tappiripustus tai vastaavasti V-ripustus toisi testiin lisää tarkkuutta; Sehän on lähtökohtaisesti huono ripustustapa peilille noin yleensä

Kirjoitin ehkä hieman harhaanjohtavasti, tarkoitukseni oli siis nimenomaan rummuttaa tätä peilin pyöräyttämisen mahdollisuutta ja sen avulla poistettavaa astigmaattisuutta - ei niinkään että kaksi tikkua vanerissa olisi paras tapa ripustaa peili. :grin: Tuollainen ripustus on vain hyvin yksinkertainen tehdä, mutta jos se pyöräyttäminen onnistuu putkessa itsessään niin silloinhan tästä on turha tehdä erillistä setuppia.

Timo Kantola

Ajatus hieman takkuaa, mutta koita saada selvää.

Jo nyt muistan, mulla oli myös välillä jotain sellaista että osa peilistä ei näkynyt, laitoin aivan peilin ulkoreunaan maalarinteipin palat peittämään samaan tapaan kun kynnet peilinpitimessä. Niiden avulla aina tiesi että näkyykö koko peili kuvassa reunasta reunaan.
Varsinkin kun mittasin ilman maskia, niin täysinvalaistusta peilistä ei pystynyt sanomaan että onko kuvassa 100% peilistä vai oliko osa leikkaantunut pois.

Täysinvalaistu peili (ilman maskia) haetaan ensin tuohon fokuspisteen kohdille, missä noi sun maski kuvatkin on kuvattu, siirretään veitsi kokonaan pois edestä ja katotaan näkyykö kokopeili reunasta reunaan. Tämän jälkeen säädetään mittausaluetta 10mm taaemmas ja katotaan näkyykö myös siellä peili reunasta reunaan kuvassa. Joskus oli niin että keskustan mittauksissa koko peili näkyy hyvin, mutta siirrettyessä ulkoreunan mittauksiin, toinen reounoista alkoikin pimentymään jossain puolessa välissä matkaa.


Mulla kun valonlähde, veitsiterä ja kamera liikku samassa penkissä, niin peilin koko kuvassa pieneni kameran etääntyessä peilistä, ei paljoa, muutaman pikselin, eikä se pahemmin vaikuta mittausytarkuuteen, mutta hyvä tietää.



Nyt en muista enkä osaa sanoa tarkkaan mikä aiheutti leikkaantumisen, mutta saattoi olla kameran+ objektiivin suuntaus peiliin. Jos kamera+ objektiivi katsoo vaikka asteen, pari peilistä sivuun, niin valonsäteen saa kuitenkin säädettyä keskelle kennoa, säde vaan tulee silloin hieman vinossa.

Eli normi valaistuksessa pitää peilin kuva kollimoida aivan keskelle kennoa (kuvaa). Sitten laitta testerin valonsäde päälle ja säätää veitsi keskelle objektiivia ja valonsäde tulee viellä keskelle objektiivia..

Jos 30cm F4  näky mun mittalaitteella ok, niin 60cm F4 pitäis näkyä samoin, 2x isompi peili, mutta sitä katsotaan 2x kauempaa = näennäinen kulmaläpimitta on sama.
Kokeile myös hieman pienentää peilin kokoa kuvassa, peilin kooksi vaikka 600... 900 pikseliä. (mikähän kamera sulla on mittauksissa).

Mittailin aina ilman maskia.
Valonlähtenä kirkas valkonen ledi jonka päällä alumiiniteipin pala, johon neulalla pistetty noin 0.1mm reikä.

Toinen ledi oli ilman neulanreikä teippiä ja vähän sivussa. Kun ekan kerran sain himmeän neulanreikä valon osumaan kameran kennolle, laitoin kirkkaaman ledin päälle, ja piste mihin tämä valo osui, siihen laitoin valkoisen paperin palan ja ruksin. Muotoilussa peilin joutu hyvin usein suuntaamaan , ja tästä oli iso apu. Normaali valaistuksessa pysty säätämään peilin oikein.

Timo Kantola

Ari Haavisto

Kiitos Timo.
Tämä ongelma taisi nyt ratketa. Yksi syy näkyy tuossa kuvassa, missä objektiivi on kiinni ASI kamerassa; T2-cs adapteri pullottaa tuolla tavalla ulkona kamerasta. Syynä oli kameran nokan sisällä ollut ylimääräinen adapteri, T2-filtterikierre rengas, joka on jossain välissä sinne jäänyt. Musta kun oli mustaa pohjaa vasten, näytti aivan kameraan kuuluvalta, mutta esti objektiivin menemisen riittävän lähelle kennoa. Kun ruuvasin sen sieltä pois, obiska meni pohjaan asti ja tarkennus sekä zoomi alkoi toimia oikein. Nyt kun huolella haarukoin, niin ihan jo käsivaralla löytyi kohta missä näkyy koko peili valaistuna. Täytyy vaan rakennella veitsikelkkaan digiscoping adapterille kiinnitykset, niin saan siitä kunnon säädöt kameran paikalle ja kameran kulkemaan veitsen mukana kuten sinulla. Jos kameran tukee erilliselle jalustalle, kuten minulla nyt on, sille pitää jättää tuo reilu 8mm veitsen liikevaraa ja se on ihan liikaa. Kamera pitää saada ihan kiinni veitseen, mutta nyt kun obiska toimii oikein, niin siinä kohtaa sitten kuvakin näkyy.

Hienoa. Hiukan virittelyä, niin saan ensin vielä maskianalyysin kameran kautta ja sitten pääsen maskittomaan kuva-analyysiin. Ja sitten lienee johtopäätösten ja toimenpiteiden aika. Tästähän tulee jännää, taas kerran.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timo Kantola

#51
Hyvä homma!

Kannattaa ottaa myös "pinnanlaatu kuva" (tai kuvia muutamalta eri etäisyydeltä 2...4mm keskustan fokuksesta ulospäin.)

Kun veitsi leikkaa noin puolet valonsäteestä, ota Noin 500 kuvan ser esim 2mm keskustan fokuspisteestä. kuvan nimeksi 2mm
Siirrä veitsi kokonaan valonsäteen kohdalta ja ota noin 200 framen 2mmFlat sitten teet siitä normaalin "palneetta" kuvan pinoamalla, ja käyttämällä flattia (2mmFlat).

Pinnan muodot pitäisi näkyä heinosti, jos kuvauksen aikana ei ole hirveästi turbulenssia.

EDIT väriiltteri valodiodin edesssä parantaa hieman kontrastia - sama homma kun planeetta kuvauksissa..

Timo Kantola

Ari Haavisto

Plaah, paitsi ettei onnistunutkaan  :realmad:

Rakentelin muutaman lisäpalikan avulla digiscoping adapterista kameranpitimen, jossa on säätöjä joka suuntaan ja vähän enemmän. Sillä sain obiskan käytännössä ihan terään kiinni.



Vaan ei sillä vaan saanut koko maskia millään kerralla näkymään vaikka teki mitä. Paras kohta antoi tällaisen, missä toinen reuna leikkautuu ja kun tuosta lähti pakittamaan teräkelkkaa kameran kanssa, homma vaan huononi. Ei tajua...



Ajattelin, että onko tuon 8-80mm obiskan iris jotenkin ahdas, ja päädyin kiukuissani purkamaan koko obiskan ja viskaamaan osat romukoppaan. Se siitä sitten, täytyy hiukan jäähtyä välillä.  :veryangry:
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timo Kantola

Kokeilitko ilman maskia ja terä pois kokonaan edestä..?
Miten kaukana valonlähde sivu/pystysuunnassa obiskan keskipisteestä?
Mulla valonlähde samalla viivalla veitsiterän kanssa.
Ja jos oikein muistan niin kamera liikkuu x-akselilla veitsen mukana, mutta ei y-akselilla. (kuva)

Ja eilen sait "käsivaralta" koko peilin näkymään???

Kuinka iso valonlähde? Mulla oli alumiiniteippiin neulanterällä sen ehkä 0.1mm tehty hole valonlähteenä-
Timo Kantola

mistral

Onko optinen tilanne eri kun objektiivin sisällä oleva kaihdin leikkaa valoa verrattuna siihen että objektiivin edessä oleva veitsi leikkaa valoa?

Veikkaan että edessä oleva este (veitsi) vinjetoi veitsen puolen pimeäksi tai ainakin tekee toispuolisen valaistuksen.

Ari Haavisto

Eilen sain käsivaralta koko peilin näkymään, mutta silloin minulla taisi olla veitsi niin pois paluusäteen edestä, että kaikki raot valaistuna (jotta näin että koko maski eli koko peili näkyy). Heti kun tuon veitsen oikealle paikalle,  tuo kiusa alkaa. Olen lukenut, että paluusäteen pitää osua objektiivin keskelle, mutta siinä en vaan saanut toimimaan. Tuon parhaan kuvan sain kun objektiivi veitsen takaa n. 3/5 esillä...

Valonlähde n 2-3mm, puoliksi veitsen takana, tämä kun on slitless. Ehkä pitäisi kokeilla pinholella muuttuuko jokin.

No, rakensin järkkärin pölysuojasta ja t2 adapterista virityksen, jolla saan vanhan canon eosin objektiivin asin nokalle ja ehkä fokusoituakin. Jahka liima kuivuu ja testaaja rauhoittuu, kokeilen mitä sillä näkyy. Ja on minulla pari cs objektiivia tulossa vielä.

Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Hmmm. Kyllä Mike Lockwood suosittaa slitlessiä ja kuvaamiseen käyttää canonin 135mm obiskaa. Sanoo, että pitää olla riittävän iso linssi keräämään koko kuvio ja aukko mahdollisimman auki. Samannäköinen ja kokoinen valolähdekin hänellä oli, kuten muutkin slitlessiin suosittaa. Mark Cowanin mukaan kameran ei edes tarvitse olla kovin lähellä veitseä. Tekoälyn mukaan slitlessillä onnistuu vaikka päivänvalossa... no, katsotaan saanko järkkärin objektiiveilla jotain aikaan, jos nyt saan ne toimimaan ASIn kanssa.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Jihuu! Canonin 18-55mm objektiivi toimi, kun sain sen Asi678:n nokalle omatekoisella t2 sovitteella. Niukalle se meni silläkin, mutta riitti kun asemoin kameran sivusuunnassa huolellisesti. Pituussuuntaan ei sitten ollutkaan yhtään tarkka veitsietäisyydestä, sain laittaa alkuperäiseen ulkoiseen jalkaan ja pitää kameran paikallaan vaikka kelkka liikkui. Ajoin heti muutaman sarjan maskilla testaten, yhden sarjan jopa huoneessa valot päällä...

Sitten otin maskin pois ja otin pari sarjaa paljasta peiliä, kuvaten 0,3mm välein. Tosi vakaa ilma minulla tuolla kaukoputkikammiossa, ainoat värinät tuli kun läppäri oli hölmösti pöydällä testilinjan alla ja ajoi jonkin päivityksen ja hetken puhkui enemmän lämpöä, muuten ei oikein mitään värinöitä.

Hienoa, nyt sain testisarjat ja pääsen kuvien kautta tekemään rinnakkaisen analyysin. Jännitys senkuin tiivistyy.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Ja tässä ensimmäiset kameralliset yritteet. Eosin kittizoomi oli kiltisti ASIn nokalla näin:



Halusin vain kokeilla still-kuvilla äkkiä, mutta kun en löytänyt firecapturesta minkäänlaista still-nappia, käytin hädissäni ASIstudiota, josta nappi löytyi. Ruudulla kuva näytti hyvältä, mutta tuo talletti kuvat johonkin ihmemuotoon ja vielä poltti kirkkaat kohdat puhki. No, ei haitannut tätä analyysia. Alla näytteenä 6,9mm kohdalta ruutu sekä siitä peilattu ja erotuksella käsitelty loppuruutu. Tuossa 6 ja 7 millin välillä tuo vaakakohdan reuna meni tuollaiseksi oudoksi, niin otin mitat tuosta hiukan keskiviivan ylä/alapuolelta, missä tumma rinkula palaa pyöreäksi takaisin. Siinä kohdin ne maskin aukotkin pääosin oli. 7 millin jälkeen reuna palasi jälleen normaaliksi. Toinen ruutu on sitten levelsillä käsitelty, missä näkyy mitä lienee. Teen parempia analyysiruutuja kun keksin sopivan kaappausohjelman, ettei pala tuollain puhki.




Otin kuvia 0,3mm välein, jolloin mittapisteitä kertyi 29 kappaletta. Ongelmaksi tuli, että figurexp sallii vain 15 mittapistettä kerrallaan, niin piti hiukan kikkailla. Tein ensin ajon, mihin valitsin 10 lähimpänä maskin aukkoja sijainniltaan vastaavaa mittapistettä, noin niinkuin referenssiksi. Tutulta näyttää tuo kumpare ja reuna on aika aggressiivinen:



Sitten toin lisää mittapisteitä kahdella eri kammalla, 15 kumpaankin. Hiukan erilaisen käyrän tietysti noihin sovittaa, mutta jos saisi kaikki pisteet kerralla, niin aika jyrkkähän tuo taitaisi olla. Ihan reuna menee vähän arvailuksi.





Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Timo Kantola

#59
"Halusin vain kokeilla still-kuvilla äkkiä, mutta kun en löytänyt firecapturesta minkäänlaista still-nappia"

Vasemmasta yläkulmasta firecapturessa - kokeile 16bit
Käytä formaattina bmp, jpg tai PNG (formaatin saa muutettua napista jossa lukee SER) limitiksi 1 frame ja ota yksi tai useampi stil kuva. Joka kerta kun käynnistät videokuvauksen, tuloksena on yksi stil kuva.

"Toinen ruutu on sitten levelsillä käsitelty, missä näkyy mitä lienee. "

Vaikuttais siltä että Näyttää peilin pinnanmuotoja muutaman nanometrin tarkkuudella. Hieman karheutta ja aavistus työkalun jättämistä samansuuntaisista hionta (muotoilu) jäljistä sekä pari hieman selkeämpää jälkeä kun muotoilutyökalu on vedetty pois peilin päältä suoraan alas. Saattaa olla myös muutama, neljä "reikää" kuvassa (voi myös olla pölyn aiheuttamaa jälkeä). Se että onko reikiä, vaiko pölyä selviää pyyhkäisemällä mikrokuituliinalla aluetta ja pyöräyttämällä peiliä muutaman asteen ja kuvaamalla uiudelleen.
  Oikeassa reunassa näkyy tuollainen, peilatusta kuvasta mitattu hylly 14mm leveä ja kirkas ulkoreuna noin 11mm joka näkyy hyvin mittauksissa.

Leikkasin tuon kuvan ulkoreunojen mukaan, ja laitoin kuvan 598 pikselin levyiseksi, niin sektoreita voi mittailla 1pix = 1mm
Timo Kantola