Tapojeni orja

Aloittaja PETK, 20.12.2024, 14:54:13

« edellinen - seuraava »

PETK

Hei.
Itselleni tuli juuri toinen c324WB versio 1.
Olen siis tyytyväinen kameran helppouteen. Vielä pitää vaan saada meteoreiden jäljet automaattisesti talteen jotenkin. Se taas ei taidakkaan olla niin helppoa.
T. Pekka
Pekka Kokko

PETK

Asetuksista:
HDR pois päältä
Videon laatu: 2KQHD
Linja ylitys: päällä, 4 linjaa
Tallennus muistikortille 24/7

Mitä muuta?
Pekka Kokko

Raadelma

Terve Pekka,

Minulla on samat asetukset Tapo:ssa. Lisäksi käytän Täysväritilaa, valonheittimet on teipattu mustalla teipillä. Lentäväiset ei tule linssiluteiksi, tosin kohta on liian kylmä niillekkin.

Käytän ContaCamia neljän kameran jatkuvaan tallentamiseen, kello 19:00 aamuuan 07:00.

Eilen illalla katselin livenä kameroita ContaCamin kautta kun Pohjoisen kamerassa viuhahti tulipallo.
Katsoin heti ContaCamin Pohjoisen kameran alihakemistosta tuliko lento talten. Samalla Tapo lähetti puhelimeen Pohjoisen kameran "Linjan ylitys havainnon".

Kyllä Tapo huomaa ainakin tämän kirkkauden viuhahtelijoita. Tässä linkki Tulipalloon.

https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/139146

Jari Nuutinen, Koski Tl

PETK

Jari. Miten tuo Contacam toimii? Tai siis mitä se vaatii toimiakseen Tapon kanssa?
Pekka Kokko

Raadelma

Terve Pekka,

Tässä pieni ohje, katsotaan myöhemmin jos tulee lisää kysyttävää.

ContaCam toimii Tapo appsin rinnalla, se hakee videota suoraan kameran IP-osoitteen kautta.
Molemmat voivat toimia yhtaikaa, eivät häiritse toisiaan.

Tapo appsissa sinun täytyy ensin mennä kameran Asetuksiin – Lisäasetukset – Kameratili, siellä kirjoitat kameralle Käyttäjätunnuksen ja Salasanan. Laita nämä muistiin. Nyt voit kameran ip-osoitetta hyväksi käyttäen kirjautua kameratiliin kolmannen osapuolen ohjelmiin. Kameran ip-osoite löytyy Laitteen astukset – Laitteen tiedot.

Kun olet asentanut tietokoneelle ContaCamin, pitää tehdä kaikenlaista pientä.
Avaa ContaCam, mene ylärivillä Camera asetuksiin. Camera – Network/ IP Camera.
Esiin tulee pieni taulu. Laita Tapo kameran IP-osoite Camera IP kohtaan. Camera Port – 554.
Sitten etsit Camera Maker an Protocol alasvedosta TP-Link Tapo (RTSP ).

Camera Login – User Name Tapo kameratilin Käyttäjätunnus ja Password. Paina OK.
Nyt pitäisi kameran kuva tulla näkyviin. Jos sinulla on useampi kamera, tee tämä kaikille kameroille.

Sitten, yläriviltä valitse Settings  -Global Settings. Tässä voit asentaa täpin kohtaan Start with Windows, käynnistyy taustalle vaikka sähkökatkon jälkeen.
Parent Directory of all Cameras, laita linkkitieto kohtaa johon haluat laittaa mp4 videot.
Tee alihakemisto valmiiksi, vaikka C:\Meteorit.

Ohjelma luo joka päivälle oman alihakemiston. Jos sinulla on monta kameraa, kullekkin tulee IP-osoitteen nimen mukainen alihakemisto.
Muihin kohtiin ei tarvitse koskea, OK ja menoksi.

Alakerran riviltä jossa on pieni vihreä neliö, voit poistaa turhat merkinnät. Enable frame stamps kohdasta väkänen pois, nyt pitäisi näkyä vain Tapon tiedot.

Alakerran punaisen pisteen takaa löytyy Continuous REC, jatkuvaan tallentamiseen.
Motion REC, asetuksilla voi yrittää saalistaa tähdenlentoja.
View RECs in File Explorer,  tämän kautta voit mennä suoraan tallenteisiin.

Alarivin punaisen ruudukon takana, REC motition zones (for testin), voit testata kuinka paljon kameran kuvassa on häiritseviä elementtejä. Poista tämä täppi testin jälkeen, jottei tallenteisiin tule ylimääräistä.
Nyt kun tiedät missä heiluu puu tai pensas, voit maskata esimerkiksi Draw active zones (5% main sensitivity), ne kohdat pois. Huomaa myös kuvaruudun yläpuolelle oleva Tapon kello, minuutit ja sekunnit vipeltävät, tulee virheilmoituksia. Muista ottaa täppi pois kun et tarvitse maskaus piirtoa enää, muteen tulee videolle hassuja neliöitä.

Jari Nuutinen, KoskiTl

Jarmo Moilanen

Onko joku käyttänyt tätä ContaCamia etänä? Käsittääkseni siinä pitää tehdä jotain säätöjä reitittimen kanssa.

Ainakin minun C325WB v2 antaa niin rumaa värikuvaa pimeässä, ettei sitä viitsi käyttää. Ilmeisesti pakkausalgoritmi on se ongelma, mutta en tiedä johtuuko se siitä, että käytän kameraa etänä.
Jarmo

Raadelma

Terve Jarmo,

Jos katsot tämän keskustelun edellistä sivua, siellä on minun testi C325WB V2:sta.
Ei todellakaan toimi meteorikuvauksessa. Jos mahdollista käy vaihtamassa Versioon 1.
Versiossa 2 on POE, mutta ei muuta hyvää.
Hassua kun versioinnin pitäisi minun mukaan tuottaa aina parannuksia...

Sattuneesta syystä minun piti tulla kaupunkiasuntoon tänne Halikkoon. Nyt Mökillä, Koski Tl, on vain pöytäkone verkossa.
Siihen on liitetty 4 C325WB kameraa. Pc:ssä pyörii ContaCam.
Olen sinne TeamViewerin kanssa yhteydessä. Pelaa hyvin. Etänä voin editoida parhaat mp4:t ja tuoda Taivaanvahtiin.

Terveisin Jari Nuutinen