DIY-observatorio takapihalle

Aloittaja MJoker, 12.08.2024, 18:13:35

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: MJoker - 26.09.2025, 00:49:42NINAn kanssa sateen tunnistaminen lienee suhteellisen helppoa simppelin kontrollerin ja sadetunnistimen (IR-pohjainen Hydreonin RG-11) kautta. Aatteissa olisi NINAn sekvensserin kautta kiertävä "until safe"-henkinen ratkaisu, jossa sateen sattuessa jalusta ajetaan parkkiin ja katto suljetaan.
E-eyen observatoriossa meillä on oma jalustakohtainen, taustataivaan lämpötilaa mittaava tunnistin. Sen kanssa on välillä ollut ongelmia liiallisen herkkyyden vuoksi Olen kiertänyt ongelman skippaamalla NINAn "wait until safe" rivin ja laittamalla herätyskellon soimaan sekvenssin arvioituun päättymisaikaan varmistaakseni että katto meni oikeasti kiinni. Etukäteen tietenkin olen varmistanut paikallisesta säätidotuksesta varmistanut että sadetta ei ole tulossa.
Kai Forssen

MJoker

Kiitokset kommenteista!

Tällä hetkellä mullakin on herätys session päätteeksi aina päällä ja onpa tullut yöllä herättyäkin välillä tsekattua tilannetta - ettei vain ole sade päässyt yllättämään.

Pitää ehkä tuota "laajempaa" tunnistamista miettiä ja pohtia olisiko paikallaan ostaa Mistralinkin mainitsema isompi sääasema, joka sitte mittailisi vähän kaikenlaista. Sen kautta ehkä saisi rakenneltua monipuolisempaa reagointia ongelmiin.

Onneksi kaiken kaikkiaan kotimaisessa säässä yllätyskuurot on yöaikaan melko harvinaisia, joten riski täydellisille yllätyksille on pienehkö. Välittömänä ratkaisuna taidan 3D-tulostella tuolle Gaius S2:lle kotelon, joka suojaa sitä suoralta sateelta, mutta jättää kuitenkin riittävästi aukkoja tuuletukselle. Loput saa ehkä odottaa ensi kesää.
Mikko Jokela
Instagram / Astrobin / Kuvat.fi
TS 10" ONTC, ZWO AM5, EAF & CAA
ASI2600MC Pro & Gaius S2
Siirtokatto-observatorio takapihalla

Hessu

Itse sain juuri käyttöön Hydreon RG-11 sadeanturin. Pari yötä testailtu niin että pelkkä hälytys jos liipaisee. Ei tullut vääriä hälytyksiä.

Nyt kytkin sen katto-auki rajakytkimen kautta suoraan katon moottorille. Jos alkaa sade niin menee katto heti kiinni. Rajakytkin taas estää että se ei ohjaa kattoa kuin auki asennossa.

Joo ja katto ei osu missään asennossa kalustoon.

MJoker

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 15.10.2025, 09:14:58Itse sain juuri käyttöön Hydreon RG-11 sadeanturin. Pari yötä testailtu niin että pelkkä hälytys jos liipaisee. Ei tullut vääriä hälytyksiä.

Nyt kytkin sen katto-auki rajakytkimen kautta suoraan katon moottorille. Jos alkaa sade niin menee katto heti kiinni. Rajakytkin taas estää että se ei ohjaa kattoa kuin auki asennossa.

Joo ja katto ei osu missään asennossa kalustoon.

Hienoa kuulla myös kotimaisesti vahvistettuna, että Hydreon toimii. Juuri tuota samaa olen katsellut.

Mulla putki tulee sen verran katon sulkeutumisen tielle, että pitää ensin trigata NINAlle "safety not ok" ja ajaa putki parkkiin. Arvelin ratkaista tämän simppelillä NANO-kontrollerin ja RG-11:n kombolla jotenkin näin:

• Sataa -> tunnistin tunnistaa ja kertoo kontrollerille
  • Kontrolleri välittää tiedon NINAlle
  • NINAn sekvenssissä loopataan kuvasessiota niin kauan kuin "safe"
  • Kun "not safe", kuvaussekvenssi katkeaa ja hyppää sekvenssin loppuosaan
  • Sekvenssin loppuosassa ensimmäisenä komentona ajetaan putki parkkiin ja sen jälkeen ajetaan katto kiinni
  • Loppuosa ottaa flatit jne. lopettaa sekvenssin

Pienenä riskielementtinä tässä vielä se, että jos valokennojen peilit on riittävän märät/huuruiset kauttaaltaan, katto ei suostu menemään kiinni, koska luulee putken olevan välissä. Iskin jo lämmittimet peilin taakse ja nyt ei näyttäisi enää huurtuvan, mutta sade on kokeilematta vielä...
Mikko Jokela
Instagram / Astrobin / Kuvat.fi
TS 10" ONTC, ZWO AM5, EAF & CAA
ASI2600MC Pro & Gaius S2
Siirtokatto-observatorio takapihalla