siniset tähdet?

Aloittaja kurja, 17.03.2024, 13:22:40

« edellinen - seuraava »

kurja

Jo seuraavaa talvea ajatellen olen testaillut ja harjoitellut laitteilla joilla toivottavasti saan silloin kuvattua, ja näitä valotuksia katsellessa pistää silmään että tähdet näyttävät kovin sinisiltä. Olen pixinsightissa käyttänyt spectrophotometric color calibration työkalua, jokunen vuosi sitten kun viimeksi näitä tein sitä ei muistaakseni vielä ollut olemassa. Mistähän lienee kyse? Kuvausputkena TS:n 70mm f/6,78 quad ED flatfield refraktori TSED70Q, 2016 sieltä ostettu, lieneekö sen ominaisuus, vai kuvaajan ominaisuus.

einari

En tiedä onko käsittelyssä tapahtunut jotain omituista kun galaksitkin on melko värittömiä.
Mutta doubleteilla voi vielä näkyä värivirhettä (ja juuri siniset reunat tähdissä on tyypillistä).
Tosin noin hitaalla putkella ei pitäisi olla niin pahasti näkyvissä.
Jälkiprosessoinnissa tilannetta voi kyllä korjata.
___
Tapio

kurja

Unohtui mainita että modaamattomalla järkkärillä kuvattu.

Käsittelyssä ei ole tehty väreille muuta kuin tuo spektro-jne värikalibrointi. Sinisyyden huomaa myös ennen tuota värisäätöä. Värin puutetta tosiaan on, paitsi sinisen värin, sitä on riittävästi. Ainakaan vielä en keksinyt miten tuota saisi paremmaksi.

kurja

Tutkimukset jatkuvat. Epäilyttävästi ovat tähdet värikanavan mukaisessa suuruusjärjestyksessä, siniset suurimpina ja punaiset pienimpinä. Jaa-a. Kaukoputkilla kuvaamisesta on minulla kovin ohut kokemus, aiemmin olen kuvannut vain kameralinsseillä ja niiden kanssa esiintyneet väriongelmat ovat olleet vallan eri näköisiä. Vai onko tämä normaalia ja tulisi hoitaa käsittelyssä?  :shocked: