Aurinkokuvauksen vaihtoehdot aloittelijalle

Aloittaja Jussi Halttunen, 02.03.2024, 21:16:33

« edellinen - seuraava »

Jussi Halttunen

Vaikka aiheesta on keskusteltu vuonna 2020 haluan silti käynnistää uuden keskusteluketjun niistä vaihtoehdoista, joita aloittelevalle auringon kuvaajalle on olemassa. Tämä siksi, että jotenkin pääsisin perille tästä asiasta.

Perusvaihtoehtona olisi tietenkin hankkia oikea Luntin tai Coronadon vetyalfaputki. Olen ymmärtänyt, että apertuuri pitäisi olla vähintään 60 tai mieluummin 80 mm, jotta aurinkoa voisi kunnolla havainnoida. Tämä johtaa käytännössä 6000-8000 € investointiin. 50 mm apertuurin Luntin pystynee hankkimaan 1500-2000 € sijoituksella.

Toinen vaihtoehto on hankkia DayStar Quark vetyalfa kromosfäärisuodin, jonka saisi AstroArtista noin 1700 € hintaan. Tämän lisäksi pitää hankkia linssiputken eteen estosuodin. Laittaisin tuon Quarkin  Skywatcherin 80ED:n (Evostar) linssiputken perään. Käytössä on erilaisia okulaareja, binoviewer sekä ASI178MC kuvaamiseen.

Olen jo hankkinut Celestronin 8" tuumaisen Edgen eteen sopivan aurinkofiltterin, joten sillä pääsee kuvaamaan esimerkiksi auringonpilkkuja ja tulevia pimennyksiä.

Vaihtoehdot ovat Quark tai 50 mm Luntin perusputki. Quarkin vetyalfasuodinta pystyy tietenkin käyttämään isommissakin apertuureissa, joten se antaisi enemmän vapausasteita.

Aiheutuuko auringonkuvauksesta vaurioita kaukoputken optiikkaan tms. jos käyttää kunnollisia estosuodattimia ? Pahoittelen aloittelijan 'tyhmiä kysymyksiä".
SkyWatcher Esprit 120ED, Skywatcher Evostar 80ED
Celestron Edge HD 8
Skywatcher Flextube 400, Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ5, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

einari

#1
Tämänhetkisellä tietämyksellä ja mitä olen lukenut suosittelen ensimmäiseksi Luntia.
Itsellä on Lunt 50 Tha (eli painesäätöinen) ja se on mainio 'yleisputki' koko auringon tarkkailuun.
'Isot pojat' tottakai sanoo että 60-millinen on se minimiputki. Mutta minusta tälläkin pärjää.
Ja jos budjetti on tiukka niin jopa 40-millinen näyttää tuottaa kelvollista jälkeä.
Jos itse olisin varoissani niin isomman hankinnan sijaan harkitsisin tuplastäkkäystä.
Jos negatiivisia puolia pitää mainita niin helical-tarkennus voisi olla parempikin. Itse säädin sitä ohjeiden mukaan mutta itse pärjään sillä kyllä hienosti.
Toinen ongelma nykyään on saatavuus. Koska pilkkumaksimia on ennustettu jo tälle vuodelle niin kysyntää on.


Luntin jälkeen hommasin sitten Quarkin. Alkuinnostuksen jälkeen sitä ei niin paljon ole tullut käytettyä.
Katsotaan miten tulevana kesänä innostuu.
Ongelma tässä on sisäänrakennetun 4.2X barlown tuottama pieni kenttä ja suositus f/30 aukkosuhteesta.
Omalla 8-sentin f/6 linssiputkella ja ASI290MM-kameralla koko aurinko vaatisi noin 20 palasta.
https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/116628
Eli tämä on enemmän yksityiskohtiin. Jos keli on hyvä niin sillä saa kyllä aika komeita näkymiä.
https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/116749
Ongelmia pienen kentän lisäksi on virtalähteen tarve ja säätämisen odotteluun kuluva aika - kun tekee muutoksen niin lämpötilan asettumista pitää odotela 10-15 minuuttia. Toisaalta kun kerran on saanut säädettyä niin jos olosuhteet ei muutu (lämpötila) niin säätöä ei tarvitse tehdä.
Sanovat myös että Quarkin laadussa on kovasti vaihtelua - saattaa saada hyvä mutta myös aivan kuraa.
Itse sain Quarkin mukana myös optiikan eteen tulevan ERF-suotimen.
Mutta pienemmille (alle 10cm) optiikoille riittää Quarkin eteen laittetava (laadukas) IR/UV-suodin.

Värikamera on näille aurinkoputkille vähän heikompi valinta, mutta kyllä niilläkin ihmiset on saaneet laadukkaita kuvia aikaan. Binoviewerista en osaa sanoa tuleeko ongelmia Luntin tai Quarkin käytössä. Mutta jos sellainen on ennestään niin kannattaa kokeilla.
8-tuuman SCT-putkesta - oletan että käytössä ns off-axis-suodin. Muuten harvoin on niin hyviä kelejä että niin isosta optiikasta on iloa.

Toivottasti näistä kommenteista on iloa.
Auringon katselu/kuvaus on kyllä mielenkiintoinen ja antoisa harrastus kesäaikaan.

Edit: Lisättäköön että molemmat aurinkoputkeni ostin käytettynä. Quark tuli Englannista ja Lunt Ruotsista.
___
Tapio

Jussi Halttunen

Kiitokset Tapio ! Juuri tuollaisia epäilyjä minullakin on. Quarkin saatavuus on todella heikko ja toimitusajat pitkiä. Keskustelupalstoilla mm. Stargazers Lounge on paljon kommentteja suotimen laadusta. Ensopticilta UK:sta saisi käytetyn Lunt 50 tha putken parilla tuhannella eurolla sisältäen rahdin ja tullin. Tietenkin käytettyyn putkeen liittyy aina omat riskinsä ja erityisesti aurinkoputkiin. Steveltä Ens Opticilta olen yhden käytetyn apon ostanut ja homma toimii. Auringon tarkkailu kiinnostaa senkin takia, että kirkasta yötaivasta näkyy Suomessa entistä harvemmin.
SkyWatcher Esprit 120ED, Skywatcher Evostar 80ED
Celestron Edge HD 8
Skywatcher Flextube 400, Quattro 254
SW NEQ6, SW AZ-EQ5, Ioptron GEM45, Ioptron AZ Pro
ZWO ASI294MC Pro, ZWO ASI178MC Cool

Petrus

Olen itse tykästynyt Quark Chromospheren ja 80mm linssiputken komboon monokameralla kuvaten. Eri kromosfäärin yksityiskohdat tulevat jo helposti kuljetettavan kuvauskaluston kanssa erinomaisesti esiin. Itselläni on kaksi Quark Chromosphere-suodatinta, ja niiden laatueron näkee hyvin, joskin toinen on liki 15 vuotta vanha.  Olen oppinut arvostamaan niitä hyviä puolia enemmän, mitä näillä apparaateilla saa auringosta taltioitua.

Nyt kun auringon aktiivisuus on makeimmillaan, myös koko kiekon näkymät tarjoava Lunt50 tai isompi malli on hyvä vaihtoehto ikuistamaan isotkin purkaukset.

Omat linssiputkeni (yksi akromaatti, jokunen ED, yksi APO) eivät ole olleet moksiskaan pitkistäkään aurinkosessiosta. Pienen 80mm linssiputken kanssa olen käyttänyt IR UV suodatinta, isommille 115mm D-ERF suodatinta (joka istuu niin 101mm ja 115mm putkille. Tämä suodatinta suojelee ennen kaikkea arvokasta vetyalfasuodatinta ja sen edessä olevaa omaa pientä estosuodatinta. Erityisesti protuberanssien lisääntynyt yksityiskohtaisuus on omaa silmääni miellyttänyt, kun on voinut kokeilla eroa 80mm - 115mm linssiputkien välillä Quarkia käyttäen.

Itselläni on positiivisia kokemuksia käytettyjen aurinkokaukoputkien/suodattimien ostamisesta käytettynä kotimaasta ja ulkomailta. Oman kokemukseni mukaan kuljetus voi olla oma riskinsä, yksi etaloni eli aurinkoputken suodatin meni korjauskuntoon turhan rajun kuljetuksen vuoksi.

Viime kesänä kesäkuussa oli miltei 30 auringon kuvauspäivää, kun en nyt kuluneen talven aikana muista milloin olisi viimeksi näkynyt tähtitaivas oikein kirkkaasti. Toki tämän todettua tietää odottaa sateista kesää  :cheesy:
Petrus Kurppa