Nyssetuli, T&A

Aloittaja Esko Lyytinen, 25.01.2008, 23:31:11

« edellinen - seuraava »

Riqis

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 08.02.2008, 21:26:22
Kuvasin sen tupla kvasaarin ja paukuttelin sitten henkseleitä tuolla Cloudy Nights forumilla. Maurice Gavin laittoi vastaukseksi samasta kohteesta ottamansa kuvan.
Kuvauspaikka on Lontoon Worcester Park ja välineinä ETX-70 ja SXV-M9CCD.

Kiitos tuosta vihjeestä. Löysin pienellä eestaas pulaamisella Cloydy Nightsilta tuon viestiketjun ja se oli mielenkiintoinen lukea.
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Munkki

Lainaus käyttäjältä: Riqis - 09.02.2008, 19:38:12
Ilonpilaajista kannattaa olla välittämättä. Toisaalta on hyvin vaikea olla välittämättä: yleisesti ottaen harmittaa aina, kun joku pilkkaa toisen harrastusiloa. Harrastus on pyhä asia, se on ihmisen omaa vapaa-aikaa ja omaa henkilökohtaista tyydytystä.

...Aamen!
Mikko Salokannel

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 09.02.2008, 16:41:09
Jos pointtisi oli kertoa, että onnistuu pienelläkin kalustolla, niin sehän on ihan täysin selvä juttu, kun harrastaa kuvausta.

Muistelen että sinulla oli apertuurifobia, ajattelin yrittää parantaa sitä. ::)
Samaisessa foorumissa oli myös joitain visuaalihavaitsijoita jotka olivat havainneet ko. kohdetta. Heillä putkien koot olivat puolen metrin molemmin puolin. +16magnitudi edellyttää joko isoa putkea tai kameraa.

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 09.02.2008, 16:41:09
Minusta se vaan on vähän sama jos käy vaikka kurkkimassa vaikka netistä niitä kuvia ja sitten kertoo nähneensä kohteen - siihen ei tarvii ollenkaan putkea.
Kiitti vinkistä, pitihän se kokeilla. Kohde näkyy myös paljain silmin Google Sky:lla sekä Cartes du Ciel:illä kun käyttää netti tukea.
Ei tarvita putkea mutta tarvitaan tietokone ja laajakaista, tai MySky.
Mikä näistä nyt sitten on tähtitieteellinen instrumentti ja mikä ei, kuka sen kertoo. Omaa harrastustaan kun miettii niin silmää tulee käytettyä lähinnä kuupalle suunnistamiseen ja T&A:n lukemiseen. No täytyy myöntää että yleensä etsin kohteet visuaalisesti.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 09.02.2008, 16:41:09
Jos pointtisi oli kertoa, että onnistuu pienelläkin kalustolla, niin sehän on ihan täysin selvä juttu, kun harrastaa kuvausta. Minusta se vaan on vähän sama jos käy vaikka kurkkimassa vaikka netistä niitä kuvia ja sitten kertoo nähneensä kohteen - siihen ei tarvii ollenkaan putkea. Ymmärrän kyllä, että valokuvaaminen on erittäin mielenkiintoista ja (jo lähes) välttämätöntä mikäli haluaa tehdä "Proam" -havaintoja. Itse olen kuitenkin puhdasoppinen visuaalihavaitsija ja nykyisellä kalustolla +16m kohteet pysyvät nätisti näkymättömissä.

Kummallinen väite. Ihan samalla tavalla voisin sanoa visuaalihavaitsemisen olevan sama asia kuin käydä netistä ihmettelemässä hienoja DS-piirroksia. Siihenkään ei tarvita kaukoputkea.
Ai että pitäisi omin silmin nähdä? Samoin vaikka useimmista helpoista kohteista on netti pullollaan kuvia, ei yksikään niistä ole oma. Ihan samanlainen itse aikaansaamisen meininki siinä kuvaamisessakin on.

Silmä nyt vaan on aika huono instrumentti tähtien katseluun. Itselläni valokuvausinnostus alkoi siitä, kun ursan tornilla ihan toivottomissa olosuhteissa itseänikin naurattavalla teippivirityksellä sain halvalla digipokkarilla ihan kelpo kuvan pallomaisesta joukosta ihan selvien yksittäisten tähtien kera. Visuaalisesti siellä valosaasteen keskellä oli hankalaa edes erottaa koko joukkoa.

Samoin orionin sumua kohti sohiessa ei tarvinnut kuin muutaman sekunnin valotusajan ja hienot punaiset ja vihreät sävyt pomppasivat näkyviin - jotain jonka tiesin olevan olemassa, mutta jota en viidentoista vuoden aikana ollut voinut todistaa omin silmin. Enää ei tarvinnut vain luottaa muiden valokuviin.

Kaizu

Nyt kun visuaalihavaitsijat on saatu poljettua maan rakoon, suotakoon heille pieni lohdutuksen sana ja varsinkin Suomalaisille visuaalihavaitsijoille.
Kyseisellä CN foorumilla näyttää Deep Sky Archivesta muodostuneen kansainvälinen standardi sille miltä kohteiden kuuluu näyttää erilaisilla instrumenteillä. Sitä kautta on siis mahdollista saada havainnolleen kotimaata laajempaa näkyvyyttä.

Kaizu
Kai Forssen

Munkki

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 10.02.2008, 11:41:07Samoin orionin sumua kohti sohiessa ei tarvinnut kuin muutaman sekunnin valotusajan ja hienot punaiset ja vihreät sävyt pomppasivat näkyviin - jotain jonka tiesin olevan olemassa, mutta jota en viidentoista vuoden aikana ollut voinut todistaa omin silmin. Enää ei tarvinnut vain luottaa muiden valokuviin.

Se on sitten sama kuin kaukosäätimen IR. Kyllä se vilkkuu vaikkei sitä silmällä näe. Kun sitten katsot kaukosäätimen IR:ää kamerapuhelimellasi sen sittenkin näet omilla silmilläsi vilkkuvan. Ja myös radiotaajuudetkin saadaan silmin nähtäväksi kun laitetaan oikeat aparaatit kuvaa piirtämään. Mikä sitten on oikeata näkemistä? Ei sellaista ole varmaan mahdollista edes tarkasti määritellä.

Huomaan hypänneeni jälleen hieman kuvaajien silmille ja pyydän sitä anteeksi. Mitä Rigis kommentoi ihmisten harrastusten hartaudellisuudesta, on täysin totta. Jokainen etsiköön harrastuksestaan vapaasti omia euforioitaan.

Kaizu on ihan oikeassa, tunnustan, olen käsrinyt aperturefobiasta. Joskus olen kärsinyt myös aperturefeveristä. Nykyään vaan pelkästään kärsin. Siinä minua ei voi, luulen niin, auttaa mitenkään. Kiitoksia hyvästä yrityksestä kuitenkin.
Mikko Salokannel

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 10.02.2008, 18:03:00
Se on sitten sama kuin kaukosäätimen IR. Kyllä se vilkkuu vaikkei sitä silmällä näe. Kun sitten katsot kaukosäätimen IR:ää kamerapuhelimellasi sen sittenkin näet omilla silmilläsi vilkkuvan. Ja myös radiotaajuudetkin saadaan silmin nähtäväksi kun laitetaan oikeat aparaatit kuvaa piirtämään. Mikä sitten on oikeata näkemistä? Ei sellaista ole varmaan mahdollista edes tarkasti määritellä.

Eihän se tosiaan itse näkemistä ole, niinkuin ei varmaan valokuvauskaan. Mutta kyllä valokuvauksessakin voi saavuttaa ihan samanlaisen henkilökohtaisen euforian tason kuin visuaalisestikin, paljon korkeamman kuin muiden kuvia tai piirroksia katsomalla. Varmaan sitten radiopuolellakin jos pykäisi itselleen laitteiston sitä varten.

Omasta suorituksestaan voi aina olla ylpeä aallonpituudesta riippumatta. :)

Never

Lainaus käyttäjältä: Riqis - 09.02.2008, 14:03:51
Kuten todettua Riston juttu oli upea. Tästä vuodesta lähtien Jaakko Saloranta ja Risto Heikkilä alkavat vuorotella palstan kirjoittajina eli Risto saa vuosikymmeniä jatkuneesta palstanpidostaan nyt edes hieman hengähdystä. Käsittääkseni Jaakko itse haluaa kirjoittaa useammin selvästi pienemmillä putkilla (kuin esim. 37-senttisellä) näkyvistä kohteista - tai jopa nimenomaan niistä. Ehkä Jaakko itse kuitenkin voi valaista tätä vielä tarkemmin?

Tosiaan, Risto kyseli kiinnostusta ruveta kirjoittamaan palstaa tuossa viime vuoden puolella ja Marko ei pitänyt ajatusta huonona joten suostuin. Kaikki tietysti tietävät Riston kirjoitukset ja statuksen suomalaisessa tähtiharrastuksessa, joten isoihin kenkiin ollaan astumassa. Toisaalta kun Risto kirjoittaa vielä joka toiseen numeroon niin saa tässä ehkä hieman pehmeän laskun pestiin, kuten myös itse lukijat.

Teksti tulee olemaan erilaista verrattuna Heikkilän tekstiin, joka on varmasti myös tarkoituskin. Mistä sitten tulee kirjoitettua... varmaan aika laidasta laitaan... kohteita taivaalla kyllä riittää joten se tuskin on ongelma. Jos nyt lukijoilla on jotain tiettyjä kohteita mielessä joista haluaisi kuulla (lukea) toisen harrastajan näkemyksiä niin siitä vaan äänestystä pystyyn tai ideoita suoraan minulle.

Itse putkista vielä eli koska en omista 37-senttistä putkea tai sellaista tarvitse, tulevat kohteet olemaan havaittavissa joko paljain silmin, pienillä linssiputkilla tai 20-senttisellä putkella eli ehkä hieman eri kohdeyleisö on kyseessä kuin Ristolla. Isoja putkia ei kuitenkaan unohdeta ja tulen niillä havaitsemaan itsekin aina kun on mahdollista. Jos kiinnostusta löytyy voi kirjoittaa vaikkapa:

- Mitä näkyy Artjärven 91-senttisellä kaukoputkella kohteesta X
- Miten piirretään havaintokortille putken ääressä tms.
- Miten näkyy M81 paljain silmin
- Kanarian saaret ja siellä tähtien katselu

jne jne jne.

/Jaakko

Meade-mad

Tervehdys,
Heikkilän edellisen syvän taivaan oppaan julkaisusta on jo vuosia.

Voisiko ajatella että noista T&A artikkeleista keräisi kokoomakirjan? 10 vuotta * 8 lehteä * 2 sivua = kirja! Mukaan vielä pari yleiskarttaa kohteiden sijainnnista ja ei kun painokone hommiin. Mukaan vielä romppu tai linkki Ursan sivulle tulostettavine karttoineen... ...uusi harrastekirja on syntynyt.

Olisi helpommin kannettavassa ja hallittavissa kuin tuo lehtipino.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Never

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 12.02.2008, 21:31:35Voisiko ajatella että noista T&A artikkeleista keräisi kokoomakirjan?

Kannatetaan!

/Jake

Riqis

Lainaus käyttäjältä: Meade-mad - 12.02.2008, 21:31:35
Voisiko ajatella että noista T&A artikkeleista keräisi kokoomakirjan? 10 vuotta * 8 lehteä * 2 sivua = kirja! Mukaan vielä pari yleiskarttaa kohteiden sijainnnista ja ei kun painokone hommiin.

Mikä ettei. Tätä pitää kuitenkin ehdottaa paitsi itse deep sky grand master Risto Heikkilälle, myös Markku Sarimaalle, joka päättää ja siis johtaa Ursan kirjatuotantoa.
Parh. terv.
Marko
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

orion

tollanen kirja olisi kyllä aika hyvä juttu, itse ostaisin ainakin..
Skywatcher Skymax - 102
Canon EOS 350D